23 Martie 2012

Modificarea şi completarea legii privind organizarea şi funcţionarea Avocatului Poporului

Ministerul Justiției a publicat în data de 21 martie 2012, spre dezbatere, proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului. Acesta are ca scop implementarea în dreptul intern a Protocolului opţional, adoptat la New York la 18 decembrie 2002, la Convenţia împotriva torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, adoptată la New York la 10 decembrie 1984, protocol ratificat prin Legea nr. 109/2009.

Avocatul Poporului, primește, în calitatea sa de garant constituţional al respectării drepturilor omului, atribuţiile de Mecanism Naţional de Prevenire a Torturii în Locurile de Detenţie, mecanism independent şi beneficiind de personalitate juridică distinctă. Atribuțiile acestuia sunt:

  • examinarea în mod regulat a tratamentului aplicat persoanelor private de libertate în locurile de detenţie (în special prin intermediul unui sistem de vizite regulate efectuate în incinta locurilor de detenţie vizate);
  • formularea unor recomandări către autorităţile competente, în vederea îmbunătăţirii tratamentului şi condiţiilor persoanelor private de libertate şi a prevenirii torturii şi a pedepselor ori tratamentelor inumane sau degradante;
  • formularea unor propuneri şi observaţii privind legislaţia existentă sau proiectele legislative.

În cadrul Mecanismului Naţional de Prevenire a Torturii în Locurile de Detenţie va funcţiona o Comisie de experţi, al cărei preşedinte va fi un adjunct al Avocatului Poporului desemnat expres în acest scop. Experţii Comisiei beneficiază de independenţă în exercitarea atribuţiilor lor şi vor îndeplini efectiv atribuţiile Mecanismului Naţional de Prevenire a Torturii în locurile de detenţie pe teritoriul României.

Prezentul proiect de lege modifică și viziunea asupra noţiunii de „loc de detenţie”, în sensul definirii acestuia ca fiind „orice loc aflat sub jurisdicţia şi controlul statului, în care persoanele sunt sau ar putea fi private de libertate, fie în baza unui ordin al unei autorităţi publice sau la cererea acesteia ori acordul tacit al acesteia”. Pe lângă clasicele penitenciare, centre de reţinere şi arestare preventivă ale poliţiei şi centre de reeducare, sunt cuprinse şi spitalele de psihiatrie în care pacienţii nu sunt internaţi ca urmare a propriei voinţe sau pe care nu le pot părăsi în urma propriei decizii, azilurile de bătrâni pe care aceştia nu le pot părăsi atunci când doresc datorită unor situaţii de fapt, cum ar fi imposibilitatea deplasării, centrele de cazare pentru străini în care aceştia sunt în fapt privaţi de libertate pe perioada cazării, centrele de tranzit, în care persoanele se află în aceeaşi situaţie, precum şi diversele tipuri de stabilimente pentru minori, pe care aceştia nu le pot părăsi prin proprie voinţă sau cu încuviinţarea părinţilor.

 (Sursa: Ministerul Justitiei)

Contor: 1100 afișări

SCPA Gîlcă & Vasiliu, 23 martie 2012 07:51

Calificativ

Comentarii

Comentarii
 
banner
banner

Abonare newsletter

Promoții

banner