s Lege 22 din 1969 - privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea în legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice

Sumar:

Lege nr. 22 din 1969
privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea în legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice

Publicat in BOF nr. 132 - 18/11/1969

EXPUNERE DE MOTIVE


În actuala etapa de faurire a societatii socialiste multilateral dezvoltate, sarcinile privind apararea si dezvoltarea avutului obstesc au o însemnatate deosebita.
Aducerea la îndeplinire a acestor sarcini impune luarea unor masuri noi, cît mai eficiente, si în ceea ce priveste organizarea gestionarii bunurilor proprietate socialista, angajarea de gestionari calificati, cinstiti si, cu simt gospodaresc, întarirea sistemului de raspundere materiala si de garantii.
Pîna în prezent, raspunderea materiala a gestionarilor si a altor angajati pentru pagubele cauzate în gestiuni a fost reglementata prin Decretul nr. 145/1960; unele conditii speciale pentru angajarea gestionarilor erau prevazute în Regulamentul privind angajarea, drepturile, obligatiile si raspunderea gestionarilor de bunuri materiale din agenti economici, autoritati sau institutii publice, aprobat prin Hotarîrea Consiliului de Ministri nr. 463/1960, iar în ceea ce priveste constituirea de garantii a fost adoptata Hotarîrea Consiliului de Ministri nr. 1918/1957, modificata prin Hotarîrea Consiliului de Ministri nr. 190/1959.
În vederea îmbunatatirii acestei reglementari pe linia apararii proprietatii socialiste, s-a adoptat alaturata Lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea în legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice.
În legatura cu angajarea gestionarilor, în lege se prevede ca poate fi gestionar cel care a împlinit vârsta de 21 ani, a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si are cunostintele necesare pentru a îndeplini aceasta functie. Gestiunile complexe, de o anumita natura sau de valori mai mari, ce urmeaza a fi determinate de conducerea ministerelor si a celorlalte organe centrale, pot fi încredintate numai celor care au absolvit liceul ori o scoala profesionala si care au un anumit stagiu în munca de gestionar. Gestiunile mai putin importante pot fi încredintate si celor care au împlinit vîrsta de 18 ani.
Vechea reglementare - Decretul nr. 145/1960 si Regulamentul aprobat prin Hotarîrea Consiliului de Ministri nr. 463/1960 - nu cuprindea asemenea dispozitii, ceea ce a creat posibilitatea ca, în unele cazuri, sa se încredinteze gestiuni unor persoane fara pregatire corespunzatoare sau chiar unor minori.
Legea mentine interdictia angajarii în functia de gestionar a persoanelor condamnate pentru unele infractiuni. Întrucît prin dispozitiile legii se sporeste raspunderea celor care angajeaza ca gestionari persoane condamnate pentru unele infractiuni, s-a considerat necesar ca aceste infractiuni sa fie anume determinate într-o lista anexa la lege.
În legatura cu constituirea garantiilor, legea stabileste plafonul minim al garantiei la un salariu, în loc de 500 lei cît a fost pîna în prezent, iar plafonul maxim la trei salarii, în locul plafonului vechi de 2.000 lei. În acest fel se pun de acord, limitele garantiilor cu cresterile de salarii din ultimii ani si cu marirea volumului gestiunilor, stabilindu-se un sistem, care va permite mentinerea unei proportii juste si în viitor.
Spre deosebire de vechea reglementare care limita posibilitatea folosirii garantiei numai pentru acoperirea pagubelor nelichidate la data desfacerii contractului de munca al gestionarului sau a trecerii lui într-o functie pentru care nu se cere garantie, legea prevede ca atunci cînd gestionarul a cauzat o paguba în gestiune si aceasta nu se acopera integral în termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, agentiii economici, autoritatile sau institutiile publice se vor despagubi din garantia în numerar, chiar daca cel în cauza continua sa ramîna în functia de gestionar.
În raport cu natura si valoarea bunurilor gestionate, ministerele si celelalte organe centrale urmeaza a stabili plafoanele valorice si conditiile în care este obligatorie si constituirea unor garantii suplimentare, constînd din bunuri mobile sau imobile si din obligatii asumate de terti de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar.
În legatura cu raspunderea, o dispozitie noua, prin care se urmareste întarirea raspunderii conducatorilor de agenti economici, autoritati sau institutii publice si a altor salariati, este aceea cuprinsa în art. 28 din lege în care se prevede ca ei vor raspunde integral si solidar cu gestionarul care a cauzat paguba daca acesta a fost angajat, trecut sau mentinut în functie, fara respectarea conditiilor de vîrsta, studii si stagiu si a prevederilor referitoare la antecedentele penale. Aceeasi raspundere o are si cel vinovat de nerespectarea dispozitiilor privind constituirea de garantii, în limita garantiei neconstituite.
De asemenea, legea prevede, prin derogare de la dispozitiile codului muncii, ca în vederea despagubirii agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garantie, se vor lua masuri de asigurare si urmarire asupra oricaror bunuri apartinînd gestionarului si persoanelor care raspund împreuna cu acesta, potrivit dispozitiilor legate cu privire la executarea silita a creantelor banesti ale agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice împotriva persoanelor fizice.
Prin celelalte dispozitii ale legii referitoare la raspunderea materiala, se mentin principiile din Decretul nr. 145/1960, cu unele precizari si modificari determinate de necesitatea întaririi raspunderii materiale a angajatilor. Astfel, s-au mai adaugat, printre faptele care atrag raspunderea materiala integrala: neefectuarea în conditii corespunzatoare a verificarii calitative a bunurilor; neefectuarea inventarierilor la termenele si în conditiile legii, precum si nerespectarea oricarei alte îndatoriri de serviciu, daca fara încalcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita. Spre deosebire de vechea reglementare (art. 3 din Decretul nr. 145/1960), raspunderea materiala integrala pentru pagubele cauzate în gestiuni, prin încalcarea anumitor îndatoriri de serviciu, revine, potrivit legii, oricarui angajat vinovat, iar nu numai angajatilor cu functii de raspundere.
Tinînd seama ca, în multe cazuri, gestionarii îsi creeaza plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase, îndeosebi prin înselarea cumparatorilor, si ca multe delapidari se savîrsesc prin însusirea de plusuri, s-a considerat necesar, în scopul prevenirii si sanctionarii unor asemenea fapte, sa se incrimineze crearea de plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase, pedepsindu-se cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
De asemenea, s-a incriminat fapta gestionarului care nu declara în scris, în termenul prevazut de dispozitiile legale, plusurile în gestiune, provenite în orice alt mod, despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta. Prin aceasta masura se urmareste ca plusurile în gestiune sa fie declarate si înregistrate, prevenindu-se astfel eventualele sustrageri.


Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.

Capitolul I - Dispozitii generale

Art. 1

Gestionar, în întelesul prezentei legi, este acel angajat al agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate în administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, indiferent de modul de dobîndire si de locul unde se afla bunurile.
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc functiile prin a caror ocupare angajatul dobândeste, potrivit alineatului 1, calitatea de gestionar. Aceste functii sînt denumite, în cuprinsul prezentei legi, functii de gestionari.

↑ Sus

Loading

Art. 2

Sînt considerate bunuri, în sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele banesti sau orice alte valori.

↑ Sus

Loading

Capitolul II - Conditii privind angajarea gestionarilor

Art. 3

Poate fi gestionar cel care a împlinit vîrsta de 21 ani, a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si are cunostintele necesare pentru a îndeplini aceasta functie.
În functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor si de cunostintele ce le implica gestionarea lor, ministerele si celelalte organe centrale stabilesc:
a) categoriile de gestiuni pentru care gestionarul, trebuie sa fi absolvit liceul ori o scoala profesionala în specialitatea corespunzatoare gestiunii sau o scoala echivalenta si sa aiba un anumit stagiu în munca de gestionar;
b) categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi îndeplinita si de cel care a împlinit vîrsta de 18 ani.

↑ Sus

Loading

Art. 4

Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru savîrsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute în lista anexa la prezenta lege, chiar daca a fost gratiat.
Nu poate fi angajat sau trecut în functia de gestionar cel aflat în curs de urmarire penala sau de judecata pentru savîrsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute în lista anexa.
Daca în cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a intervenit amnistia, cel care a savîrsit vreuna dintre infractiunile prevazute în lista anexa nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat executarea pedepsei nu poate fi gestionar în cursul termenului de încercare si 2 ani de la expirarea acestui termen.
Prin "savîrsirea infractiunii" se întelege comiterea oricareia dintre faptele prevazute în lista anexa, pe care legea le pedepseste ca infractiune consumata sau ca tentativa, precum si participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice.

↑ Sus

Loading

Art. 5

Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sînt obligate sa ceara organelor militiei relatii cu privire la antecedentele penale ale celor ce urmeaza sa fie angajati sau trecuti în functii de gestionari.
Organele militiei sînt obligate sa comunice aceste relatii în termen de cel mult 30 zile de la primirea cererii.

↑ Sus

Loading

Art. 6

Cel ce urmeaza a fi angajat sau trecut în functia de gestionar va prezenta o dovada eliberata de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice în care a fost anterior încadrat, din care sa rezulte daca a produs pagube avutului obstesc, natura acestora si daca ele au fost acoperite. Aceasta dovada poate fi ceruta de la ultimul loc de munca si de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice care ar urma sa faca angajarea sau trecerea în functia de gestionar.
Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sînt obligate sa elibereze sau, dupa caz, sa comunice dovada prevazuta în alineatul 1, în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii.
În raport cu cele aratate în dovada, conducatorul agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice vor hotarî asupra angajarii sau trecerii în functia de gestionar.

↑ Sus

Loading

Art. 7

În cazul în care gestiunea este încredintata mai multor persoane, angajarea sau trecerea în functia de gestionar se face cu avizul scris al celorlalti gestionari.
Angajarea sau trecerea unei persoane într-o functie din subordinea gestionarului se face cu avizul scris al acestuia.

↑ Sus

Loading

Art. 8

Angajatii sezonieri sau temporari pot fi gestionari, cu respectarea conditiilor prevazute în prezenta lege.

↑ Sus

Loading

Art. 9

Conducatorii agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, angajatii ca atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sînt încadrati în unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri.

↑ Sus

Loading

Capitolul III - Garantii

Art. 10

Gestionarul are obligatia de a constitui o garantie în numerar.
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc, în functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, plafoanele valorice si conditiile în care este obligatorie si constituirea unor garantii suplimentare, constînd din:
a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinta îndelungata, proprietate a gestionarului sau a unor terti, pentru garantarea fata de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar;
b) obligatii asumate de terti fata de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.
Garantia suplimentara prevazuta la alineatul precedent poate fi constituita si în numerar.
Ministerele si celelalte organe centrale pot extinde, în functie de natura si valoarea bunurilor, obligatia de a constitui garantii în conditiile prezentului capitol si asupra altor categorii de angajati care mînuiesc bunuri, cu exceptia celor ce primesc bunuri spre a le folosi în îndeplinirea atributiilor de serviciu.
Nu este obligat sa constituie garantie cel care înlocuieste temporar un gestionar sau cel caruia i se încredinteaza o gestiune pe o perioada de cel mult 60 zile pîna la numirea unui gestionar.

↑ Sus

Loading

Art. 11

Constituirea garantiei se face prin contract încheiat în scris.
Garantiile reciproce între gestionari nu sînt admise. Aceeasi persoana nu poate constitui garantii pentru mai multi gestionari. Cel care constituie garantia va declara, în scris, daca a mai constituit alte garantii.
Garantiile suplimentare se constituie înainte de încredintarea gestiunii.

↑ Sus

Loading

Art. 12

Garantia în numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depasi valoarea bunurilor încredintate.
Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei în numerar va fi echivalent cu cîstigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu cîstigul mediu pe 3 luni.

↑ Sus

Loading

Art. 13

Garantia în numerar se retine în rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din cîstigul mediu pe o luna, dupa caz. Daca, din cauza altor retineri, ratele în contul garantiei în numerar nu pot fi retinute, gestionarul este obligat sa le depuna.
Pentru angajatii temporari, altii decît cei prevazuti la articolul 10 alineatul ultim, precum si pentru angajatii sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea depunerii, la încredintarea gestiunii, a garantiei integrale în numerar.

↑ Sus

Loading

Art. 14

Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc, în functie de complexitatea gestiunilor si de natura si valoarea bunurilor, cuantumul garantiilor în numerar între limitele prevazute în articolul 12, precum si ratele la care se refera articolul 13 alineatul 2.
Ministerele si celelalte organe centrale pot stabili, în cazuri justificate, garantii în numerar sub minimul prevazut în articolul 12 sau scutirea de garantie.

↑ Sus

Loading

Art. 15

Garantia în numerar va fi depusa de catre agentii economici, autoritatile si institutiile publice la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, într-un cont special al agentului economic, al autoritatii ori al institutiei publice respective. Garantiile în numerar depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci se înscriu într-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi pastrat în casieria agentului economic, autoritatii sau institutiei publice în favoarea careia s-a constituit garantia.
Pentru garantia depusa în conditiile alin. 1, se acorda o dobânda anuala, stabilita de depozitarul garantiei, care nu poate fi mai mica decât dobânda acordata pentru depozitele la termen pe un an.

↑ Sus

Loading

Art. 16

Garantia în numerar si dobînda aferenta pot fi ridicate de catre gestionarul titular al carnetului de consemnare la încetarea contractului sau de munca sau la trecerea într-o functie pentru care nu se cere garantie, în situatia în care nu a cauzat o paguba sau cînd paguba a fost acoperita în întregime. Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sunt obligati, în aceste cazuri, sa elibereze gestionarului, în termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare împreuna cu o comunicare catre Casa de Economii si Consemnatiuni în care sa se arate ca titularul are dreptul sa ridice garantia.
În cazul transferarii gestionarului într-o alta functie pentru care de asemenea se cere garantie, carnetul de consemnare în care au fost înscrise sumele depuse drept garantie va fi trecut la noul loc de munca, procedîndu-se, atunci cînd este cazul, potrivit articolului 20.
Cînd gestionarul a cauzat o paguba în gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se acopera integral în termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, agentii economici, autoritatile sau institutiile publice se vor despagubi din garantia în numerar constituita în favoarea sa.
În situatia în care sumele depuse drept garantie au fost ridicate, în întregime sau în parte, de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice pentru a se despagubi, gestionarul este obligat sa reîntregeasca garantia în numerar în rate lunare de 1/3 din salariul tarifar sau din cîstigul mediu lunar, dispozitiile articolului 13 aplicîndu-se în mod corespunzator.

↑ Sus

Loading

Art. 17

Casa de Economii si Consemnatiuni are obligatia sa elibereze sumele depuse drept garantie, dupa caz:
a) titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicarii facute de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice si a prezentarii carnetului;
b) agentiilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, pe baza cererii acesteia si a unei copii certificate de pe titlul executoriu definitiv obtinut împotriva gestionarului.

↑ Sus

Loading

Art. 18

În vederea constituirii garantiei suplimentare, imobilele se evalueaza în conformitate cu dispozitiile legale privind modul de stabilire a despagubirilor pentru terenurile si constructiile care trec în proprietatea statului prin expropriere.
Bunurile mobile se evalueaza la 50% din pretul de vînzare cu amanuntul. În cazul în care bunurile mobile nu au pret de vînzare cu amanuntul, evaluarea se face de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice în favoarea carora este constituita garantia, care va consulta, în caz de necesitate, organe de specialitate.

↑ Sus

Loading

Art. 19

Pentru bunurile imobile constituite garantie, agentii economici, autoritatile sau institutiile publice vor cere inscriptia ipotecii, care se va dispune pe baza cererii si a contractului de garantie.
Bunurile mobile constituite garantie ramîn în folosinta gestionarului sau a tertului garant, dupa caz, si nu vor putea fi înstrainate fara înstiintarea prealabila a agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice.
În cazul în care bunurile constituite garantie sînt urmarite silit de alti creditori, gestionarul sau tertul garant, dupa caz, este obligat sa înstiinteze de îndata agentii economici, autoritatile sau institutiile publice.
În situatia în care tertul garant n-a facut aceasta înstiintare, el ramîne obligat sa acopere pagubele ce s-ar cauza de gestionar în limita valorii bunurilor constituite garantie.
Orice micsorare a garantiei atrage obligatia reîntregirii de îndata a acesteia.

↑ Sus

Loading

Art. 20

Garantiile vor fi recalculate periodic în functie de schimbarile intervenite în salariul tarifar al gestionarului, precum si în specificul si valoarea bunurilor gestionate, procedîndu-se la modificarea corespunzatoare a contractului de garantie.
În cazul în care, în urma recalcularii, este necesara completarea garantiei în numerar, se va proceda conform articolului 13. Daca garantia în numerar depusa este mai mare decît garantia recalculata, diferenta se va elibera, în termen de cel mult 10 zile, gestionarului.
În cazul în care, în urma recalcularii, este necesara constituirea sau completarea garantiilor suplimentare, aceasta se face în termen de 60 zile de la data recalcularii.

↑ Sus

Loading

Art. 21

Daca gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile corespunzatoare potrivit articolului 19 alineatul ultim si articolului 20 alineatul ultim sau daca, din cauza altor retineri, ratele în contul garantiei în numerar nu pot fi retinute si nici nu sînt depuse în conditiile articolului 13, se procedeaza la trecerea sa în alta functie ori, daca aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului sau de munca. În acest din urma caz, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispozitiile din legislatia muncii referitoare la desfacerea contractului de munca pentru motive ce nu sînt imputabile angajatului.

↑ Sus

Loading

Art. 22

Garantiile suplimentare se urmaresc silit pe baza contractului de garantie si a titlului executoriu definitiv obtinut împotriva gestionarului.
În cazul în care urmarirea silita a fost pornita de mai multi creditori, agentii economici, autoritatile sau institutiile publice în favoarea carora s-a constituit garantia suplimentara are drept de preferinta asupra sumelor realizate prin valorificarea bunurilor constituite garantie, în conditiile privind creantele garantate prin ipoteca sau gaj prevazute de dispozitiile legale referitoare la executarea silita a creantelor banesti ale agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice împotriva persoanelor fizice.

↑ Sus

Loading

Capitolul IV - Raspunderi

Art. 23

Încalcarea dispozitiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage raspunderea materiala, disciplinara, administrativa, penala sau civila, dupa caz.

↑ Sus

Loading

Art. 24

Angajatii raspund material, potrivit codului muncii si prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în gestiuni prin fapte ce nu constituie infractiuni.

↑ Sus

Loading

Art. 25

Gestionarul raspunde integral fata de agentii economici, autoritatile sau institutiile publice pentru pagubele pe care le-a cauzat în gestiunea sa.
Primirea bunurilor în cantitati inferioare celor înscrise în actele însotitoare sau cu vicii aparente, fara a se fi întocmit acte legale de constatare, precum si nesolicitarea asistentei tehnice de specialitate la primirea bunurilor, desi aceasta era necesara, atrag raspunderea gestionarului în conditiile alineatului 1.

↑ Sus

Loading

Art. 26

Gestionarul raspunde integral si în cazul în care atributiile sale fiind exercitate, potrivit dispozitiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constata o paguba fara a se putea stabili ca aceasta s-a produs în absenta gestionarului.

↑ Sus

Loading

Art. 27

Cînd paguba în gestiune a fost cauzata de gestionar împreuna cu alt angajat al agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, ei raspund integral, fiecare în masura în care a contribuit la producerea pagubei.
Daca nu se poate determina masura în care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despagubirea se repartizeaza între cei în cauza proportional cu cîstigul mediu al fiecaruia pe ultimele 3 luni; în cazul pagubei constatate într-o gestiune în care manipularea bunurilor se face în colectiv de mai multi angajati sau în schimburi succesive, fara predare de gestiune între schimburi, despagubirea se repartizeaza si proportional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, în gestiunea în care s-a produs paguba.

↑ Sus

Loading

Art. 28

Angajatul cu functie de conducere precum si orice alt angajat vinovat de angajarea, trecerea sau mentinerea unei persoane în functia de gestionar fara respectarea conditiilor de vîrsta, studii si stagiu prevazute în articolele 3 si 38, precum si a dispozitiilor articolului 4 referitoare la antecedentele penale, raspund integral pentru pagubele cauzate de gestionar, în solidar cu acesta.
Aceeasi raspundere o are si cel vinovat de nerespectarea dispozitiilor prevazute în capitolul III, în limita garantiei neconstituite.

↑ Sus

Loading

Art. 29

Raspunde integral angajatul care, nesocotind îndatoririle sale de serviciu, a adus pagube agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice prin aceea ca:
a) nu a asigurat gestionarului, în cazurile prevazute de lege, asistenta tehnica de specialitate pentru verificarea calitativa a bunurilor ori a prestat o asistenta tehnica necorespunzatoare;
b) nu a luat masurile necesare pentru pastrarea bunurilor în conditii corespunzatoare;
c) a dat gestionarului dispozitii gresite sau contrare legii.

↑ Sus

Loading

Art. 30

Raspunde, în limita valorii pagubei ramase neacoperite de autorul direct al ei, din momentul constatarii insolvabilitatii acestuia, cel vinovat de:
a) angajarea sau trecerea unei persoane într-o functie de gestionar sau din subordinea gestionarului, fara avizul prevazut în articolul 7;
b) neluarea sau luarea cu întîrziere a masurilor necesare pentru înlocuirea gestionarului sau a angajatilor aflati în subordinea sa, desi a fost avertizat în scris si motivat ca nu-si îndeplinesc atributiile în mod corespunzator;
c) neluarea masurilor necesare pentru stabilirea si acoperirea pagubelor în gestiune;
d) neefectuarea inventarierilor la termenele si în conditiile legii, în situatia în care prin aceasta a contribuit la cauzarea pagubei;
e) nerespectarea oricarei alte îndatoriri de serviciu, daca fara încalcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita.

↑ Sus

Loading

Art. 31

Angajatul care primeste, pastreaza si elibereaza bunuri fara a avea calitatea de gestionar în întelesul articolului 1 raspunde integral, aplicîndu-i-se în mod corespunzator prevederile prezentului capitol.

↑ Sus

Loading

Art. 32

La constatarea unei pagube în gestiune, persoana raspunzatoare poate sa-si ia un angajament scris pentru acoperirea acesteia; angajamentul scris constituie titlu executoriu.
Daca, ulterior, aceasta persoana constata ca nu datoreaza sau ca datoreaza numai în parte suma pentru care si-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desfiintare a angajamentului la organul de jurisdictie competent, în termen de 30 zile de la data cînd a cunoscut aceasta împrejurare.
De asemenea, validitatea angajamentului va înceta în întregime sau în parte atunci cînd agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sau organul de jurisdictie competent constata, cu prilejul verificarii sau, dupa caz, al solutionarii unei cauze care are legatura cu angajamentul, ca acesta a fost luat pentru o suma nedatorata.
Organul de jurisdictie competent poate suspenda executarea angajamentului.

↑ Sus

Loading

Art. 33

În vederea despagubirii agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garantia în numerar, se vor lua masuri de asigurare si urmarire asupra oricaror bunuri apartinînd gestionarului si persoanelor care raspund în conditiile prezentului capitol, potrivit dispozitiilor legale cu privire la executarea silita a creantelor banesti ale agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice împotriva persoanelor fizice.
Masurile de asigurare se încuviinteaza de organul de jurisdictie competent sa solutioneze litigiul.

↑ Sus

Loading

Art. 34

Orice persoana privitor la care, prin hotarîre judecatoreasca, s-a constatat ca a dobîndit de la un gestionar bunuri sustrase de acesta din avutul obstesc si ca le-a obtinut în afara obligatiilor de serviciu ale gestionarului, cunoscînd ca acesta gestioneaza astfel de bunuri, raspunde solidar cu gestionarul de acoperirea pagubei, în limita valorii bunurilor dobîndite.

↑ Sus

Loading

Art. 35

Crearea de plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Daca mijlocul fraudulos constituie prin el însusi o infractiune, se aplica regulile privind concursul de infractiuni.

↑ Sus

Loading

Art. 36

Nedeclararea în scris, în termenul prevazut de dispozitiile legale, de catre gestionar, a plusurilor din gestiunea sa despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta, provenite în orice alt mod decît acela aratat în articolul 35, se pedepseste cu închisoare de la o luna la un an.
Daca fapta prevazuta în alineatul precedent a avut consecinte grave, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani.
Nu se pedepseste acela care, mai înainte de începerea oricarui control, declara plusurile despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta.

↑ Sus

Loading

Art. 37

Înstrainarea bunurilor mobile constituite garantie potrivit articolului 10, fara înstiintarea prealabila a agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la un an.

↑ Sus

Loading

Capitolul V - Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 38

Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc categoriile de gestiuni mai putin complexe sau de valori mai mici din mediul rural, pentru care functia de gestionar poate fi îndeplinita si în alte conditii de studii decît cele prevazute la articolul 3 alineatul 1.

↑ Sus

Loading

Art. 39

Gestionarii care la data intrarii în vigoare a prezentei legi nu îndeplinesc conditiile de studii prevazute la articolul 3 pot fi mentinuti daca au îndeplinit, la angajarea lor, conditiile de pregatire profesionala prevazute în indicatoarele de stagiu si studii ale functiilor respective si sînt corespunzatori.
Gestionarii în functie la data intrarii în vigoare a prezentei legi sînt obligati, dupa caz:
a) sa completeze în termen de 3 ani garantia în numerar, în conditiile stabilite de acord cu conducatorii agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice;
b) sa constituie sau sa aduca în termen de un an garantii suplimentare potrivit prevederilor capitolului III.
În cazul neîndeplinirii obligatiilor prevazute în alineatul precedent se aplica în mod corespunzator dispozitiile articolului 21.
Gestionarii în functie la data intrarii în vigoare a prezentei legi pot fi scutiti de catre conducatorii agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice de obligatia constituirii de garantii suplimentare.

↑ Sus

Loading

Art. 40

Angajatii-mandatari au obligatia de a constitui garantii, în cuantumul si conditiile stabilite prin hotarîre a Consiliului de Ministri.

↑ Sus

Loading

Art. 41

Modul de gestionare a bunurilor materiale ale agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice se stabileste prin hotarîre a Consiliului de Ministri.
Ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale vor emite, în termen de 60 zile de la data publicarii prezentei legi, instructiuni prin care vor stabili: functiile de gestionari; categoriile de gestiuni la care se refera articolul 3 alineatul 2 si articolul 38; plafoanele valorice si conditiile în care este obligatorie constituirea de garantii suplimentare; extinderea obligatiei de a constitui garantii si asupra altor categorii de angajati, potrivit articolului 10 alineatul 4; cuantumul garantiilor si al ratelor, precum si alte masuri de executare a prezentei legi.
În acelasi termen, ministerele si celelalte organe centrale vor adapta indicatoarele de pregatire si statia pentru functiile de gestionari, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Pentru agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice de interes local care nu sînt coordonate de un organ local de specialitate al administratiei de stat, dispozitiile alineatului 2 se vor aduce la îndeplinire, în termen de 60 zile de la data publicarii prezentei legi, de comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, cu sprijinul Comitetului de Stat pentru Economia si Administratia Locala.

↑ Sus

Loading

Art. 42

Dispozitiile prezentei legi se aplica în mod corespunzator si personalului Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne si Consiliului Securitatii Statului.
Numirea militarilor în functii de gestionari se face în conditiile stabilite prin instructiuni ale organelor centrale prevazute în alineatul precedent, fiecare în cadrul atributiilor sale, cu respectarea prevederilor articolelor 3-6 din prezenta lege.
Militarii în termen numiti gestionari nu sînt obligati sa constituie garantii.
Raspunderea materiala a personalului Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne si Consiliului Securitatii Statului se reglementeaza prin dispozitii speciale.

↑ Sus

Loading

Art. 43

Se recomanda organelor centrale ale agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice ca, privitor la membrii cooperatori, sa reglementeze, în sectoarele lor de activitate, conditiile de încredintare a gestiunilor, constituirea de garantii si raspunderea în legatura cu gestionarea bunurilor, avîndu-se în vedere prevederile prezentei legi.

↑ Sus

Loading

Art. 44

Prezenta lege intra în vigoare la 90 zile de la data publicarii.
Pe data intrarii în vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 145/1960 privind raspunderea materiala a gestionarilor din agentii economici, autoritatile sau institutiile publice, precum si orice alte dispozitii contrare.


↑ Sus

Loading

Anexa - LISTA infracţiunilor la care se referă articolul 4 din lege

I. Infracţiuni prevăzute de Codul penal, republicat la 27 februarie 1948, cu modificările ulterioare:
- Infracţiunile contra securităţii statului prevăzute de art. 184-186 inclusiv, art. art. 188-192 inclusiv, art. 196, 207, art. 2091-2093 inclusiv şi art. 227.
- Infracţiunea de omisiune prevăzută de art. 228 alin. 1, în cazul în care se referă la vreuna dintre infracţiunile arătate mai sus.
- Infracţiunile contra păcii şi omenirii prevăzute de art. 2311-2315 inclusiv.
- Delapidarea prevăzută de art. 236.
- Remuneraţia injustă prevăzută de art. 240.
- Neglijenţa în serviciu prevăzută de art. 242.
- Abuzul de serviciu prevăzut de art. 245.
- Darea şi luarea de mită prevăzute de art. 250 şi 251.
- Infracţiunile economice prevăzute de art. 2681, 26817, 26820 şi 26821.
- Tăinuirea sau favorizarea infractorului prevăzute de art. 283-286 inclusiv, în cazul în care se referă la vreuna dintre infracţiunile arătate sub pct. I din prezenta listă.
- Provocarea de pericol public prevăzută de art. 352.
- Incendiul prevăzut de art. 353-356 inclusiv.
- Catastrofa publică prin stricarea mijloacelor de comunicaţie prevăzută de art. 366.
- Falsificarea de monedă, de titluri de credit public, mărci, timbre şi hîrtii timbrate prevăzută de art. 385, 391 şi 392.
- Falsul în acte prevăzut de art. 401, 402 şi 406 alin. 2 pct. 1.
- Întrebuinţarea de act fals prevăzută de art. 412.
- Furtul prevăzut de art. 524, 525 şi 527.
- Tîlhăria prevăzută de art. 529-534 inclusiv.
- Furtul, tîlhăria, distrugerea ori degradarea, înşelăciunea sau abuzul de încredere săvîrşite în paguba avutului obştesc, prevăzute de art. 5361.
- Abuzul de încredere prevăzut de art. 537 şi 538.
- Gestiunea frauduloasă prevăzută de art. 539 şi 540.
- Abuzul de încredere profesională săvîrşit în paguba avutului obştesc, prevăzut de art. 545 combinat cu art 5363.
- Înşelăciunea prevăzută de art. 549 şi 550.
- Înşelăciunea în convenţii prevăzută de art. 551.
- Distrugerea de acte săvîrşită în paguba avutului obştesc, prevăzută de art. 562 combinat cu art. 5363.
II. Infracţiuni prevăzute de codul penal adoptat prin Legea nr. 15 din 21 iunie 1968:
- Infracţiunile contra securităţii statului prevăzute de art. 155-157 inclusiv, art. 160-165 inclusiv şi art. 167.
- Infracţiunea de nedenunţare prevăzută de art. 170, în cazul în care se referă la vreuna dintre infracţiunile arătate mai sus.
- Furtul prevăzut de art. 208 şi 209.
- Tîlhăria prevăzută de art. 211.
- Abuzul de încredere prevăzut de art. 213.
- Gestiunea frauduloasă prevăzută de art. 214.
- Înşelăciunea prevăzută de art. 215.
- Distrugerea prevăzută de art. 217 alin. 4 şi art. 218.
- Tăinuirea prevăzută de art. 221, în cazul în care se referă la vreuna dintre infracţiunile arătate sub pct. II din prezenta listă.
- Delapidarea prevăzută de art. 223.
- Furtul, tîlhăria, abuzul de încredere, gestiunea frauduloasă, înşelăciunea şi distrugerea în paguba avutului obştesc, prevăzute de art. 224, 225, 227-229 inclusiv şi 231.
- Tăinuirea în paguba avutului obştesc, prevăzută de art. 234.
- Abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor şi cel contra intereselor obşteşti, prevăzute de art. 246 şi 248.
- Neglijenţa în serviciu prevăzută de art. 249.
- Luarea şi darea de mită prevăzute de art. 254 şi 255.
- Primirea de foloase necuvenite prevăzute de art. 256.
- Favorizarea infractorului prevăzută de art. 264, în cazul în care se referă la vreuna dintre infracţiunile arătate sub pct. II din prezenta listă.
- Infracţiunile contra siguranţei circulaţiei pe căile ferate, prevăzute de art. 273-276 inclusiv.
- Falsificarea de monede, timbre sau de alte valori, prevăzute de art. 282 şi 283.
- Falsul şi uzul de fals prevăzute de art. 288, 289 şi 291.
- Infracţiunile la regimul stabilit pentru anumite activităţi economice, prevăzute de art. 295-297 inclusiv.
- Infracţiunile contra păcii şi omenirii prevăzute de art. 356-360 inclusiv.
III. Infracţiunile prevăzute de art. 35, 36 şi 37 din prezenta lege.

↑ Sus