Lege nr. 293 din 2004
privind Statutul functionarilor publici cu statut special din Administratia Nationala a Penitenciarelor
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 628 din 22/09/2009
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza Statutul functionarului public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare.
Loading
Art. 2
(1) Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile subordonate fac parte din institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului si constituie, în sensul prezentei legi, sistemul administratiei penitenciare.
(2) Administratia Nationala a Penitenciarelor se constituie prin reorganizarea Directiei Generale a Penitenciarelor si functioneaza în subordinea Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti.
(3) Organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Penitenciarelor se stabilesc prin hotarâre a Guvernului.
(4) Administratia Nationala a Penitenciarelor este institutie publica de interes national, cu personalitate juridica si sediul în municipiul Bucuresti.
Loading
Art. 3
(1) Personalul din sistemul administratiei penitenciare este constituit din functionari publici cu statut special, al caror statut este reglementat de prezenta lege, denumiti în continuare functionari publici cu statut special, si din personal contractual.
(2) Statutul special al functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare este conferit de natura atributiilor de serviciu care implica îndatoriri si riscuri deosebite.
(3) În exercitarea atributiilor sale de serviciu, functionarul public cu statut special este învestit cu exercitiul autoritatii publice, în limitele competentelor stabilite prin lege. În exercitarea misiunilor de paza, escortare si supraveghere a persoanelor private de libertate, precum si în alte situatii temeinic justificate, functionarul public cu statut special poate folosi, în conditiile legii, tehnica, mijloacele si armamentul din dotare. Autoritatea functiei nu poate fi exercitata în interes personal.
(4) Personalul din sistemul administratiei penitenciare încadrat în functii pe baza contractului individual de munca se supune legislatiei muncii.
Loading
Art. 4
(1) Activitatea profesionala a personalului din sistemul administratiei penitenciare se desfasoara în interesul comunitatii, prin punerea în aplicare a legislatiei privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, în limitele competentelor stabilite prin lege.
(2) Personalul din sistemul administratiei penitenciare este obligat sa respecte drepturile si libertatile fundamentale ale omului, Constitutia si legile tarii, prevederile reglementarilor interne si sa îndeplineasca ordinele si dispozitiile legale ale sefilor ierarhici privind activitatea sa profesionala.
(3) Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are dreptul sa refuze, în scris si motivat, îndeplinirea dispozitiilor primite de la superiorul ierarhic, daca le considera ilegale. Daca cel care a emis dispozitia o formuleaza în scris, functionarul public cu statut special este obligat sa o execute, cu exceptia cazului în care aceasta este vadit ilegala. Functionarul public cu statut special este obligat sa aduca la cunostinta superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispozitia aceste situatii.
Loading
Art. 5
Exercitarea functiei publice din sistemul administratiei penitenciare se conduce dupa urmatoarele principii:
a) supunerea deplina fata de lege;
b) respectarea drepturilor persoanelor private de libertate, în conditiile prevazute de lege;
c) egalitatea sanselor, pe baza meritelor si capacitatii profesionale;
d) responsabilitate si impartialitate;
e) eficacitatea în serviciul intereselor generale ale societatii;
f) eficienta în utilizarea resurselor;
g) ierarhia organizatorica si functionala.
Loading
Art. 6
(1) Valorile etice în sistemul administratiei penitenciare sunt: integritatea, obiectivitatea, transparenta, receptivitatea si responsabilitatea profesionala.
(2) Personalul din sistemul administratiei penitenciare va promova si va respecta principiile si valorile etice ale serviciului public în activitatea profesionala si în relatiile cu cetatenii, precum si masurile legale referitoare la transparenta decizionala, conflictul de interese si incompatibilitati.
Loading
Capitolul II - Structura carierei functionarului public cu statut special
Art. 7
Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare sunt debutanti sau definitivi.
Loading
Art. 8
Functionarii publici cu statut special debutanti din sistemul administratiei penitenciare sunt persoanele care ocupa, în urma concursului sau examenului, o functie publica în Administratia Nationala a Penitenciarelor sau unitatile subordonate, pâna la definitivare.
Loading
Art. 9
(1) Functionarii publici cu statut special se împart în doua categorii, în raport cu nivelul minim al studiilor necesare, dupa cum urmeaza:
a) categoria A - corpul ofiterilor de penitenciare - cuprinde functionarii publici cu statut special cu studii superioare, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta, emisa de institutii acreditate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii;
b) categoria B - corpul agentilor de penitenciare - cuprinde functionarii publici cu statut special cu studii liceale absolvite cu diploma de bacalaureat.
(2) Categoriile de functionari publici cu statut special se împart pe corpuri si grade profesionale, dupa cum urmeaza:
A. Corpul ofiterilor de penitenciare:
a) chestor de penitenciare;
b) comisar sef de penitenciare;
c) comisar de penitenciare;
d) subcomisar de penitenciare;
e) inspector principal de penitenciare;
f) inspector de penitenciare;
g) subinspector de penitenciare.
B. Corpul agentilor de penitenciare:
a) agent sef principal de penitenciare;
b) agent sef de penitenciare;
c) agent sef adjunct de penitenciare;
d) agent principal de penitenciare;
e) agent de penitenciare.
(3) Potrivit prevederilor alin. (2) pct. A lit. a)-d), urmatoarele grade profesionale ale ofiterilor vor fi echivalate, cu mentinerea drepturilor si a vechimii în grade câstigate anterior, dupa cum urmeaza:
a) subinspector sef de penitenciare - subcomisar de penitenciare;
b) inspector sef de penitenciare - comisar de penitenciare;
c) inspector sef principal de penitenciare - comisar sef de penitenciare;
d) inspector general de penitenciare - chestor de penitenciare.
Loading
Art. 10
(1) În sistemul administratiei penitenciare sunt utilizate urmatoarele functii: functii publice de conducere si de executie specifice sistemului administratiei penitenciare si functii de specialitate specifice altor sectoare de activitate.
(2) Functiile functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se stabilesc prin hotarâre a Guvernului si se diferentiaza prin categorie, grad profesional si coeficient de ierarhizare. Celelalte functii pentru sistemul administratiei penitenciare se aproba de ministrul justitiei si libertatilor cetatenesti, potrivit legii.
(3) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se subordoneaza sefilor ierarhici.
Loading
Capitolul III - Selectia, numirea, evidenta, evaluarea, avansarea, pregatirea si
Secțiunea 1 - Selectia functionarilor publici cu statut special
Art. 11
Pot dobândi calitatea de functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare persoanele care îndeplinesc urmatoarele conditii:
a) au cetatenia româna si domiciliul în România;
b) cunosc limba româna;
c) îndeplinesc conditiile de studii si vechime prevazute de lege;
d) au capacitate deplina de exercitiu si sunt apte din punct de vedere medical si psihologic pentru îndeplinirea functiei;
e) nu au fost condamnate definitiv pentru savârsirea de infractiuni;
f) îndeplinesc conditiile specifice postului, inclusiv criteriul de înaltime pentru posturile din sectorul operativ, stabilit prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti;
g) nu au fost eliberate din motive imputabile sau destituite dintr-o functie publica în ultimii 7 ani;
h) au un comportament corespunzator cerintelor de conduita admise si practicate în societate;
i) nu au fost agenti sau colaboratori ai organelor de securitate ca politie politica.
Loading
Art. 12
Administratia Nationala a Penitenciarelor, în procesul de selectie a functionarilor publici cu statut special, garanteaza aplicarea principiilor de egalitate, merit, capacitate profesionala si de transparenta.
Loading
Art. 13
(1) Încadrarea ca functionar public cu statut special se face prin urmatoarele modalitati:
a) repartizarea cu prioritate a absolventilor institutiilor de învatamânt pentru pregatirea personalului de penitenciare, ofiteri si agenti;
b) transferul pe functii publice al cadrelor militare si functionarilor publici cu statut special de la alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului;
c) concurs, din sursa externa.
(2) Absolventilor institutiilor de învatamânt superior pentru pregatirea personalului de penitenciare - curs de zi, cu diploma de licenta - li se acorda gradul de subinspector de penitenciare si sunt încadrati ca functionari publici cu statut special definitivi, fara concurs, în functii publice de executie.
(3) Absolventilor institutiei de învatamânt pentru pregatirea agentilor de penitenciare, cu durata de un an, li se acorda gradul de agent de penitenciare si sunt încadrati ca functionari publici cu statut special definitivi, fara concurs.
(4) Candidatii declarati "ADMIS" la institutiile de învatamânt superior pentru pregatirea personalului de penitenciare semneaza un angajament prin care se obliga sa lucreze cel putin 9 ani în sistemul administratiei penitenciare, dupa absolvirea studiilor.
(5) Candidatii declarati "ADMIS" la institutia de învatamânt pentru pregatirea agentilor de penitenciare vor semna un angajament scris prin care se obliga sa lucreze cel putin 5 ani în sistemul administratiei penitenciare, dupa absolvirea studiilor.
(6) Persoanele prevazute la alin. (4) si (5), care nu respecta angajamentul, sunt obligate sa restituie cheltuielile de scolarizare, proportional cu perioada ramasa pâna la împlinirea termenelor pentru care au semnat angajamentul, cu exceptia cazului în care nerespectarea angajamentului se datoreaza unor motive neimputabile acestora sau a transferului la alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului.
Loading
Art. 14
(1) Conditiile de participare la concurs, organizarea si desfasurarea acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti*).
(2) La concurs poate participa, în calitate de observator, câte un reprezentant al organizatiilor sindicale reprezentative ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare.
SECTIUNEA 2
Numirea functionarilor publici cu statut special
Loading
Art. 15
(1) Numirea în functii publice de conducere a candidatilor admisi la concurs se face ca functionari publici cu statut special definitivi. La concurs pot participa persoanele care au cel putin 3 ani vechime efectiva într-un post cu acelasi nivel de studii si aceeasi specialitate cu a postului scos la concurs.
(2) Numirea în functii publice de executie a candidatilor admisi la concurs se face ca functionari publici cu statut special, debutanti cu o perioada de stagiu, cu exceptia situatiilor prevazute la alin. (4) si (5). Ofiterii si agentii admisi la concurs în functii publice de executie din sectorul siguranta detinerii si aplicarea regimurilor vor fi încadrati ca debutanti, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (5).
(3) Perioada de stagiu este de un an si constituie vechime în munca, în serviciu sau în specialitate.
(4) Candidatii admisi la concurs, care au cel putin 3 ani vechime efectiva într-un post cu acelasi nivel de studii si aceeasi specialitate cu a postului scos la concurs, sunt încadrati ca functionari publici cu statut special definitivi, în conditiile prevazute de prezenta lege.
(5) Candidatii admisi la concurs, care au cel putin 3 ani vechime efectiva ca militar activ si/sau functionar public cu statut special în institutii de aparare, ordine publica si siguranta nationala, sunt încadrati ca functionari publici cu statut special definitivi, în conditiile prevazute de prezenta lege.
(6) Candidatilor admisi la concurs si încadrati ca functionari publici cu statut special li se acorda grade profesionale, potrivit metodologiei*) stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(7) Ofiterii în activitate sau în rezerva nu pot fi încadrati în sistemul administratiei penitenciare în functii vacante prevazute cu grade profesionale de agent de penitenciare - agent sef principal de penitenciare.
___________
*) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 2.855/C/2004 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea pregatirii profesionale a functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 25 noiembrie 2004.
Loading
Art. 16
(1) Functionarii publici cu statut special debutanti au obligatia sa urmeze, în perioada de stagiu, cursuri de pregatire si specializare organizate de Administratia Nationala a Penitenciarelor.
(2) Functionarii publici cu statut special definitivi au obligatia sa urmeze un curs de perfectionare corespunzator postului în care au fost numiti, cu exceptia celor încadrati potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) si (3).
Loading
Art. 17
(1) Dupa efectuarea perioadei de stagiu, activitatea functionarului public cu statut special debutant din sistemul administratiei penitenciare este evaluata de seful ierarhic, care propune sau nu definitivarea în functie.
(2) Pe baza propunerilor favorabile formulate de sefii ierarhici, directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, directorul unitatii din subordinea acesteia emite decizie scrisa de numire a functionarului public cu statut special debutant ca functionar public cu statut special definitiv din sistemul administratiei penitenciare.
(3) Functionarul public cu statut special debutant din sistemul administratiei penitenciare nemultumit de evaluarea prevazuta la alin. (1) poate solicita reevaluarea de catre o comisie formata din 3 functionari publici cu statut special din cadrul unitatii, care au o vechime în serviciu de cel putin 10 ani. Comisia este numita de directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(4) Functionarul public cu statut special debutant din sistemul administratiei penitenciare care, în urma evaluarii prevazute la alin. (1) sau (3), primeste calificativul "nesatisfacator" este declarat necorespunzator din punct de vedere profesional, iar raportul de serviciu înceteaza potrivit art. 64 alin. (1) lit. a).
Loading
Art. 18
Regulile de organizare si desfasurare a perioadei de stagiu, a cursurilor de pregatire si specializare prevazute la art. 16 si a evaluarii pentru definitivarea în functie se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti**).
___________
**) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 2.793/C/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si desfasurare a perioadei de stagiu, a cursurilor de specializare si a evaluarii pentru definitivarea în functie a functionarilor publici debutanti din sistemul administratiei penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.098 din 25 noiembrie 2004.
Loading
Art. 19
(1) Personalul din sistemul administratiei penitenciare, numit functionar public cu statut special definitiv, depune juramântul de credinta în fata directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, directorilor unitatilor din subordinea acesteia, în prezenta a doi martori, dintre care unul este conducatorul compartimentului în care a fost numit functionarul public cu statut special definitiv, iar celalalt, un alt functionar public cu statut special definitiv.
(2) Juramântul de credinta are urmatorul continut: "Jur sa respect Constitutia, drepturile si libertatile fundamentale ale omului, sa aplic în mod corect si fara partinire legile tarii, sa îndeplinesc constiincios îndatoririle ce îmi revin în functia publica în care am fost numit, sa pastrez secretul profesional si sa respect normele de conduita profesionala si civica." Refuzul depunerii juramântului se consemneaza în scris si atrage revocarea actului de numire în functie.
(3) Juramântul, semnat de functionarul public cu statut special definitiv, de directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, de directorul unitatii din subordinea acesteia, se depune la dosarul profesional al functionarului public cu statut special.
(4) Functionarul public cu statut special definitiv din cadrul Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti depune juramântul de credinta în fata unui reprezentant al Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, împuternicit prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
Loading
Art. 20
Numirea si eliberarea din functie, precum si celelalte modificari ale raporturilor de serviciu pentru functiile de director general, director general adjunct si director în sistemul administratiei penitenciare se dispun prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti. Pentru celelalte functii de conducere, precum si pentru functiile de executie din Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile de penitenciare, se dispun, dupa caz, prin decizie a directorului general sau a directorilor unitatilor de penitenciare, potrivit competentelor legale.
Loading
Art. 21
Ofiterii se numesc în functiile prevazute în statele de organizare cu grade profesionale egale sau mai mari cu cel mult doua grade fata de cele pe care le au. Numirea ofiterilor în functii prevazute în statele de organizare cu grade profesionale mai mari cu mai mult de doua grade fata de cele pe care le au se poate face numai cu aprobarea ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
SECTIUNEA a 3-a
Evidenta functionarilor publici cu statut special
Loading
Art. 22
(1) Pentru fiecare functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se va întocmi si gestiona un dosar profesional confidential, în conditiile dispozitiilor legale privind evidenta functiilor si a functionarilor publici cu statut special.
(2) Modul de gestionare si evidenta a datelor privind functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se stabileste prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(3) Se interzice introducerea în dosarul profesional a oricaror documente referitoare la opiniile politice sau sindicale, la religie ori credinta, la orientarea sexuala, origine sociala sau referitoare la orice alte elemente discriminatorii.
(4) Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are acces la propriul dosar profesional, fara nicio îngradire, iar la cerere i se pot elibera copii de pe actele din dosar.
(5) Emiterea, folosirea, evidenta si gestionarea legitimatiilor de serviciu pentru personalul din sistemul administratiei penitenciare se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
SECTIUNEA a 4-a
Evaluarea activitatii profesionale a functionarilor publici
cu statut special din sistemul administratiei penitenciare
Loading
Art. 23
Evaluarea activitatii profesionale a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se face anual, pe baza criteriilor de evaluare elaborate de Administratia Nationala a Penitenciarelor si aprobate prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
Loading
Art. 24
(1) Conducatorii de compartimente din Administratia Nationala a Penitenciarelor si din unitatile subordonate sunt obligati sa completeze si sa noteze anual, în fisa de evaluare a activitatii, performantele profesionale individuale obtinute în anul precedent de fiecare functionar public cu statut special din subordine.
(2) Calificativele care pot fi acordate în urma evaluarii activitatii sunt "exceptional", "foarte bun", "bun", "satisfacator" si "nesatisfacator".
Loading
Art. 25
(1) Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare notat cu "nesatisfacator" sau "satisfacator" nu poate fi avansat în functie sau grad profesional în anul urmator.
(2) Ofiterul sau agentul din sistemul administratiei penitenciare care a fost notat cu calificativul "nesatisfacator" va fi trecut într-o functie inferioara, prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, a directorului unitatii din care face parte. Functionarul public cu statut special care nu accepta trecerea în functia inferioara va fi destituit din functie, în temeiul art. 64 alin. (1) lit. a).
(3) Ofiterii sau agentii din sistemul administratiei penitenciare notati cu calificativul "nesatisfacator", în anul urmator trecerii într-o functie inferioara, potrivit alin. (2), vor fi destituiti din functie, în temeiul art. 64 alin. (1) lit. a).
SECTIUNEA a 5-a
Avansarea functionarilor publici cu statut special din sistemul
administratiei penitenciare
Loading
Art. 26
(1) În cariera profesionala, în urma rezultatelor obtinute la evaluarea activitatii profesionale, functionarii publici cu statut special au dreptul de a avansa în functie si în grad profesional conform prevederilor prezentei legi.
(2) Avansarea în functii publice vacante a functionarilor publici cu statut special, care îndeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege, se face pe baza de concurs, în limita posturilor prevazute în statele de organizare.
(3) Avansarea functionarilor publici cu statut special într-o functie imediat superioara la aceeasi pozitie din stat se face fara examen, pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti*).
(4) Avansarea în gradele profesionale se face de catre:
a) Presedintele României, pentru chestorul de penitenciare, la propunerea ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti;
b) ministrul justitiei si libertatilor cetatenesti, pentru ofiterii din sistemul administratiei penitenciare;
c) directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, pentru agentii din sistemul administratiei penitenciare.
(5) Functionarii publici cu statut special se avanseaza în gradul profesional urmator daca au împlinit stagiul minim în gradul profesional detinut si daca au fost apreciati în ultimii doi ani ai stagiului minim în grad cu cel putin calificativul "bun".
(6) Functionarii publici cu statut special pot fi avansati în gradul profesional urmator înaintea împlinirii stagiului minim, daca au fost apreciati în ultimul an cu calificativul "exceptional" si daca au efectuat jumatate din stagiul minim în grad.
(7) Pentru obtinerea gradului profesional de chestor de penitenciare este necesara promovarea examenului organizat în acest scop.
(8) Comisarii sefi de penitenciare în activitate, care au o vechime în gradul profesional de minimum 5 ani si au fost încadrati, în aceasta perioada, cel putin 3 ani în functii prevazute în statele de organizare cu grad profesional de chestor de penitenciare si care au fost apreciati în ultimii 3 ani cu calificativul de cel putin "foarte bun", la încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare, în conditiile legii, pot fi avansati în gradul profesional de chestor de penitenciare si le vor înceta raporturile de serviciu cu noul grad profesional, potrivit competentelor si criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti**).
(9) Functionarii publici cu statut special rezervisti din grupa de evidenta "sistemul administratiei penitenciare", specialitatea "penitenciare", carora le-au încetat raporturile de serviciu ca urmare a pensionarii, în conditiile legii, pot fi avansati în gradul urmator la propunerea asociatiilor fostilor ofiteri si agenti de penitenciare. Criteriile de avansare în rezerva în gradul urmator se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
___________
*) A se vedea Ordinul ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti nr. 18/C/2009 privind criteriile pentru avansarea functionarilor publici cu statut special într-o functie imediat superioara la aceeasi pozitie din statul de organizare si functionare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 21 ianuarie 2009.
**) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 2.790/C/2004 privind aprobarea Competentelor de gestiune a resurselor umane ale ministrului justitiei, directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si directorilor unitatilor subordonate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.098 din 25 noiembrie 2004.
Loading
Art. 27
Stagiul minim în gradele profesionale este:
A. Corpul ofiterilor de penitenciare:
a) comisar sef de penitenciare 3 ani;
b) comisar de penitenciare 3 ani;
c) subcomisar de penitenciare 4 ani;
d) inspector principal de penitenciare 3 ani;
e) inspector de penitenciare 3 ani;
f) subinspector de penitenciare 4 ani.
B. Corpul agentilor de penitenciare:
a) agent sef de penitenciare 4 ani;
b) agent sef adjunct de penitenciare 4 ani;
c) agent principal de penitenciare 4 ani;
d) agent de penitenciare 4 ani.
Loading
Art. 28
(1) Acordarea gradelor profesionale urmatoare, în cadrul aceleiasi categorii, se face în ordinea ierarhica a gradelor si în limita gradului maxim prevazut pentru functia pe care o detine functionarul public cu statut special.
(2) Functionarul public cu statut special cu gradul de comisar sef de penitenciare, care a dobândit titlul stiintific de doctor în specialitatea functiei pe care o detine sau într-o specialitate înrudita, este exceptat de la prevederile art. 26 alin. (7).
(3) Acordarea gradelor profesionale, în cadrul aceleiasi categorii, se face începând cu data de întâi a lunii urmatoare celei în care s-au îndeplinit conditiile legale privind avansarea în gradul profesional.
Loading
Art. 29
(1) Trecerea agentilor în corpul ofiterilor din sistemul administratiei penitenciare se realizeaza prin concurs, în limita posturilor prevazute în statele de organizare ale unitatilor de penitenciare, daca sunt îndeplinite conditiile prevazute în prezenta lege.
(2) Acordarea gradului profesional de ofiter agentilor prevazuti la alin. (1) se face în functie de vechimea ca agent sau subofiter în institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
Loading
Art. 30
(1) Functiile de executie vacante din sistemul administratiei penitenciare se ocupa prin concurs, la care pot participa persoanele care îndeplinesc conditiile prevazute la art. 11.
(2) În situatia neocuparii posturilor vacante prevazute la alin. (1), acestea pot fi ocupate prin transferul cadrelor militare si al functionarilor publici cu statut special din alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului si din Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, daca îndeplinesc conditiile prevazute la art. 11.
(3) Functiile de conducere vacante din sistemul administratiei penitenciare se ocupa prin avansarea ofiterilor si agentilor, prin concurs. Pot participa la concurs pentru ocuparea posturilor vacante de conducere persoanele care au o vechime de cel putin 3 ani în sistemul administratiei penitenciare.
(4) Functiile de conducere din sistemul administratiei penitenciare, ramase vacante ca urmare a neocuparii, în conditiile stabilite la alin. (3), se ocupa prin concurs din sursa externa.
(5) În situatia în care posturile ramân vacante, ca urmare a neocuparii în conditiile prevazute la alin. (3) si (4), acestea pot fi ocupate prin transferul cadrelor militare si al functionarilor publici cu statut special din alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului si din Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, daca îndeplinesc conditiile prevazute la art. 11.
Loading
Art. 31
Regulamentul privind ocuparea functiilor de conducere si de executie se aproba prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti*).
___________
*) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 3.493/C/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind conditiile de participare, organizare si desfasurare a concursurilor pentru ocuparea functiilor vacante de director general, director general adjunct si director de directie în cadrul Administratiei Nationale a Penitenciarelor, precum si de director de unitate penitenciara, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 880 din 21 decembrie 2007, cu modificarile ulterioare.
SECTIUNEA a 6-a
Pregatirea si perfectionarea profesionala a functionarilor publici
cu statut special din sistemul administratiei penitenciare
Loading
Art. 32
Pregatirea si perfectionarea functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se face pe baza cerintelor generale ale practicii administratiei penitenciare si a cerintelor specifice necesare îndeplinirii atributiilor de serviciu corespunzatoare functiilor din sistemul administratiei penitenciare.
Loading
Art. 33
(1) Metodologia de organizare si desfasurare a pregatirii profesionale a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si criteriile de evaluare a rezultatelor acesteia**) se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(2) În cazurile în care pregatirea si perfectionarea profesionala se desfasoara în alta localitate decât cea de domiciliu, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare beneficiaza de drepturile de delegare prevazute de prezenta lege.
(3) Pentru trimiterea la cursuri de pregatire si perfectionare în strainatate, organizate sau finantate de Administratia Nationala a Penitenciarelor, functionarii publici cu statut special sustin un concurs, în conditiile stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
___________
**) A se vedea nota de subsol corespunzatoare asteriscului din cuprinsul art. 15 alin. (6).
Loading
Art. 34
Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare care urmeaza o forma de pregatire sau perfectionare profesionala cu o durata ce depaseste 3 luni si care primesc, în aceasta perioada, drepturile salariale vor semna un angajament scris prin care se obliga sa lucreze cel putin 5 ani în sistemul administratiei penitenciare, dupa terminarea formelor de pregatire sau perfectionare profesionala.
Loading
Art. 35
(1) Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare care nu respecta angajamentul prevazut la art. 34 este obligat sa restituie cheltuielile de scolarizare, proportional cu perioada ramasa pâna la împlinirea termenului de 5 ani.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica în cazul în care nerespectarea angajamentului se datoreaza unor motive neimputabile functionarului public cu statut special sau în cazul transferului.
Loading
Capitolul IV - Drepturile, conditiile de munca si îndatoririle functionarilor publici
Secțiunea 1 - Drepturile functionarilor publici cu statut special din sistemul
Art. 36
Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la:
a) salariu lunar, compus din salariul de baza, indemnizatii, sporuri, precum si premii si prime, ale caror cuantumuri se stabilesc prin lege. Salariul de baza cuprinde salariul corespunzator functiei îndeplinite, gradului profesional detinut, gradatiile, sporurile pentru misiune permanenta si, dupa caz, indemnizatia de conducere si salariul de merit;
b) ajutoare si alte drepturi banesti, ale caror cuantumuri se stabilesc prin lege;
c) uniforma si echipament specific, alocatii pentru hrana, asistenta medicala si psihologica, medicamente, proteze stomatologice si dispozitive medicale destinate recuperarii unor deficiente organice sau functionale, în mod gratuit, în conditiile stabilite prin hotarâre a Guvernului***) si ale respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate;
___________
***) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1.996/2004 privind conditiile de acordare în mod gratuit a asistentei medicale si psihologice, a medicamentelor si a protezelor pentru functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.134 din 1 decembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
d) locuinte de serviciu si de interventie, în conditiile legii;
e) concedii de odihna, concedii de studii, învoiri platite si concedii fara plata, în conditii stabilite prin hotarâre a Guvernului****);
___________
****) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1.946/2004 privind conditiile în baza carora functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la concedii de odihna, concedii de studii, învoiri platite si concedii fara plata, bilete de odihna, tratament si recuperare, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.140 din 2 decembrie 2004.
f) o prima de concediu egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii în concediu, pe lânga drepturile salariale aferente lunii în care se efectueaza concediul;
g) concedii medicale, concedii de maternitate, pentru cresterea copilului pâna la vârsta de 2 ani sau a copilului cu handicap pâna la vârsta de 3 ani, precum si pentru alte situatii, în conditiile stabilite de lege;
h) bilete de odihna, tratament si recuperare, în conditiile stabilite prin hotarâre a Guvernului*); odihna, tratamentul si recuperarea se pot face si în centrele apartinând Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau ale Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti;
___________
*) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1.946/2004 privind conditiile în baza carora functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la concedii de odihna, concedii de studii, învoiri platite si concedii fara plata, bilete de odihna, tratament si recuperare, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.140 din 2 decembrie 2004.
i) pensii, în conditii stabilite prin lege speciala;
j) indemnizatii de instalare, de mutare, de delegare sau detasare, precum si decontarea cheltuielilor de cazare, în conditiile stabilite de lege;
k) decontarea cheltuielilor de transport, în cazul deplasarii în interes de serviciu, în cazul mutarii în alte localitati, în cazul deplasarii de la domiciliu la locul de munca când domiciliaza în alta localitate decât cea în care îsi desfasoara activitatea pâna la 70 km si, o data pe an, pentru efectuarea concediului de odihna, precum si în alte situatii, în conditiile stabilite prin hotarâre a Guvernului**);
___________
**) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1.398/2007 privind drepturile de transport ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 23 noiembrie 2007.
l) încadrarea activitatii în conditii deosebite, speciale sau alte conditii de munca, potrivit legii;
m) portul permanent al armamentului din dotare sau achizitionat personal, în conditiile legii;
n) beneficiaza de despagubiri acordate din fondurile bugetare ale Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, în cazul în care viata, sanatatea ori bunurile sale, ale sotului/sotiei si ale copiilor aflati în întretinerea sa sunt afectate în exercitarea atributiilor de serviciu sau în legatura cu acestea. Despagubirile mentionate se acorda în conditiile stabilite prin hotarâre a Guvernului;
o) tratament medical în strainatate pentru afectiuni medicale contractate în timpul exercitarii profesiei, daca nu pot fi tratate în tara, în conditiile stabilite prin hotarâre a Guvernului;
p) consultanta juridica prin avocat, asigurata de unitate, la cerere, în cazul cercetarii penale, urmaririi penale sau judecarii sale pentru fapte comise în timpul ori în legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, potrivit metodologiei aprobate prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
Loading
Art. 37
(1) Pentru apararea intereselor profesionale, economice, sociale si culturale, personalul din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la asociere sindicala sau în alte organizatii profesionale, dreptul la greva, precum si la libertatea întrunirilor, cu conditia asigurarii a cel putin unei treimi din activitate si a garantarii drepturilor detinutilor si a sigurantei locurilor de detentie.
(2) Administratia Nationala a Penitenciarelor poate încheia anual, în conditiile legii, cu organizatiile sindicale reprezentative ale functionarilor publici cu statut special sau cu reprezentantii functionarilor publici cu statut special, la solicitarea acestora, acorduri colective care sa cuprinda numai masuri referitoare la:
a) constituirea si folosirea fondurilor destinate îmbunatatirii conditiilor la locul de munca;
b) sanatatea si securitatea în munca;
c) programul zilnic de lucru;
d) perfectionarea profesionala;
e) alte masuri decât cele prevazute de lege, referitoare la protectia celor alesi în organele de conducere ale organizatiilor sindicale.
(3) În cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii publici cu statut special nu sunt organizati în sindicat, acordul se încheie cu reprezentantii functionarilor publici cu statut special, desemnati în conditiile legii.
(4) Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile de penitenciare vor furniza sindicatelor reprezentative sau reprezentantilor functionarilor publici cu statut special informatiile necesare pentru încheierea acordurilor privind raporturile de serviciu, în conditiile legii.
Loading
Art. 38
(1) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare vor fi sprijiniti în construirea sau cumpararea, o singura data în timpul carierei profesionale, a unei locuinte proprietate personala, în localitatea în care îsi are sediul unitatea la care sunt încadrati, din fondurile Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau alte fonduri guvernamentale, în conditiile legii.
(2) Functionarii publici cu statut special, titulari ai contractului de închiriere a locuintei de serviciu, care au lucrat în sistemul administratiei penitenciare peste 15 ani si care s-au pensionat potrivit legii, precum si cei care si-au pierdut total sau partial capacitatea de munca si s-au pensionat pentru invaliditate, în conditiile legii, îsi pastreaza dreptul de folosinta asupra locuintei de serviciu si dupa încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare. În cazul decesului titularului, sotul/sotia îsi pastreaza drepturile locative pe tot parcursul vietii.
(3) Criteriile si conditiile de sprijin prevazute la alin. (1) se stabilesc prin hotarâre a Guvernului.
(4) În conditiile legii, prin hotarâre a Guvernului se poate înfiinta Casa de Credit a personalului din sistemul administratiei penitenciare.
Loading
Art. 39
(1) Functionarii publici cu statut special îsi pastreaza, pe perioada delegarii, detasarii ori trecerii temporare în alta functie, functia, gradul si drepturile salariale avute anterior, acordate conform prevederilor actelor normative privind salarizarea acestora.
(2) În situatia în care drepturile salariale corespunzatoare functiei pe care este detasat sau, dupa caz, trecut temporar în alta functie sunt mai mari, personalul prevazut la alin. (1) beneficiaza de aceste drepturi salariale.
Loading
Art. 40
(1) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare au dreptul la atribuirea unei locuinte de serviciu daca, în localitatea unde îsi desfasoara activitatea, ei sau sotul/sotia nu beneficiaza de locuinta în proprietate ori nu li s-a atribuit locuinta de catre autoritatile administratiei publice locale.
(2) Functionarii publici cu statut special carora nu li s-a acordat locuinta potrivit prevederilor alin. (1) si care nici ei si nici sotul/sotia nu au în proprietate o locuinta în localitatea unde îsi desfasoara activitatea au dreptul la compensarea lunara a chiriei în cuantum de pâna la 50% din venitul net realizat lunar, dar nu mai mult decât chiria prevazuta în contractul de închiriere încheiat în conditiile legii.
(3) Conditiile de acordare a drepturilor prevazute la alin. (1) si (2) se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti***).
(4) Functionarii publici cu statut special, inclusiv sotul/sotia acestora, care au înstrainat o locuinta proprietate personala, în localitatea în care îsi desfasoara activitatea, dupa data încadrarii în sistemul administratiei penitenciare, nu beneficiaza de prevederile alin. (1) si (2).
(5) Nu se acorda compensatia lunara pentru chirie în situatia în care contractul de închiriere a fost încheiat cu rudele de pâna la gradul II inclusiv, ale functionarului public cu statut special ori ale sotiei/sotului acestuia/acesteia.
(6) Functionarii publici cu statut special carora li s-a atribuit o locuinta de serviciu pot solicita schimbarea acesteia si atribuirea unei alte locuinte disponibile în fondul locativ al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau al unitatii penitenciare în cauza, care sa corespunda cerintelor minimale de suprafata locativa astfel cum sunt prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cererile de schimb de locuinte se solutioneaza cu prioritate.
(7) Functionarii publici cu statut special, beneficiari ai unei locuinte de serviciu, pot face între ei schimb de locuinte, cu avizul conducerii unitatii care a aprobat acordarea locuintei de serviciu.
___________
***) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 1.443/C/2008 privind conditiile de acordare a compensatiei lunare pentru chirie cuvenita functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 2 iunie 2008, cu modificarile ulterioare, si Ordinul ministrului justitiei nr. 2.197/C/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind atribuirea locuintelor de serviciu din fondul locativ al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si al unitatilor subordonate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 632 din 1 septembrie 2008.
Loading
Art. 41
(1) Institutiile si organele specializate ale statului au obligatia de a acorda protectie, la cerere, functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare si membrilor de familie ai acestora, în cazul în care viata, integritatea corporala, demnitatea sau avutul le sunt puse în pericol, în exercitarea atributiilor de serviciu sau în legatura cu acestea.
(2) Conducerea Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, a unitatilor din subordinea acesteia este obligata sa asigure personalului prevazut la alin. (1) protectie împotriva amenintarilor, violentelor si faptelor de ultraj carora le-ar putea fi victima în exercitarea functiei sau în legatura cu aceasta. Modalitatile de acordare a protectiei se stabilesc prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
Loading
Art. 42
(1) Functionarul public cu statut special, în activitate ori pensionat, precum si sotul sau sotia, copiii aflati în întretinerea legala a acestuia beneficiaza, în mod gratuit, de servicii de asistenta medicala, medicamente si proteze, în cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, în conditiile respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.
(2) Pentru acordarea, potrivit legii, a asistentei medicale specifice personalului din sistemul administratiei penitenciare, în statele de organizare ale Administratiei Nationale a Penitenciarelor si ale fiecarei unitati de penitenciare se prevad si se încadreaza posturi de personal medico-sanitar superior si mediu.
Loading
Art. 43
(1) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare au dreptul la despagubiri în situatia în care au suferit, din culpa institutiei, un prejudiciu material în timpul îndeplinirii atributiilor de serviciu.
(2) La decesul unui functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, unitatea din care facea parte acorda sotului/sotiei sau, dupa caz, copiilor acestuia/acesteia ori, în lipsa acestora, parintilor si mostenitorilor legali ori persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate de deces un ajutor suplimentar de deces egal cu de doua ori salariul de baza brut avut la data decesului.
(3) Functionarului public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare care a decedat în timpul îndeplinirii îndatoririlor de serviciu i se acorda, post-mortem, gradul de subinspector de penitenciare pentru cei din corpul agentilor si gradul urmator pentru ofiteri.
Loading
Art. 44
(1) Pentru îndeplinirea exemplara a atributiilor de serviciu, functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare li se pot acorda recompense morale sau materiale, în conditiile stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(2) Absolventilor institutiilor de învatamânt prevazute la art. 13 alin. (2) si (3) declarati "sef de promotie" li se vor acorda recompense materiale cu ocazia absolvirii, stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(3) Pentru activitatea desfasurata, functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare li se confera decoratii potrivit legii.
(4) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, decorati cu Ordinul Meritul Militar sau cu Semnul onorific În Serviciul Armatei, îsi pastreaza toate drepturile conferite de aceste ordine, dobândite anterior.
SECTIUNEA a 2-a
Conditiile de munca ale functionarilor publici
cu statut special din sistemul administratiei penitenciare
Loading
Art. 45
(1) Durata normala a programului de lucru este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamâna.
(2) Programul de lucru al personalului din compartimentele a caror activitate impune prezenta în serviciu mai mult de 8 ore se stabileste de catre directorii unitatilor, în raport cu necesitatile operative, asigurându-se respectarea timpului de lucru legal.
(3) În cazul în care pentru anumite categorii profesionale durata programului normal de lucru este stabilita prin dispozitii legale specifice, se vor aplica aceste dispozitii legale.
(4) Orele prestate de functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare peste durata normala a timpului de lucru se compenseaza cu timp liber corespunzator. În cazul în care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzator nu a fost posibila în urmatoarele 30 de zile dupa efectuarea acesteia, orele suplimentare se vor plati, în luna urmatoare, cu un spor din salariul de baza, dupa cum urmeaza:
a) 75% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu un spor de 100% se platesc si orele lucrate în zilele de repaus saptamânal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementarile în vigoare, nu se lucreaza.
(5) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si sporurile prevazute la alin. (4) se pot plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa în scris de seful ierarhic, fara a se depasi 120 de ore anual, iar în cazuri cu totul deosebite se poate aproba efectuarea orelor suplimentare si peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite si cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate.
Loading
Art. 46
Modul de organizare a timpului de lucru, a pauzelor si evidenta prezentei functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare la serviciu se stabilesc prin regulamente de ordine interioara, elaborate de conducerea Administratiei Nationale a Penitenciarelor si a unitatilor din subordinea acesteia.
Loading
Art. 47
Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare au dreptul, potrivit legii, la masuri de securitate si igiena a muncii si la echipament de protectie gratuit.
SECTIUNEA a 3-a
Îndatoririle functionarilor publici cu statut special
din sistemul administratiei penitenciare
Loading
Art. 48
Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare are urmatoarele obligatii:
a) sa cunoasca si sa respecte principiile generale prevazute de Constitutie si de celelalte legi, precum si sa apere valorile democratiei;
b) sa respecte si sa protejeze viata, sanatatea si demnitatea persoanelor private de libertate, drepturile si libertatile acestora;
c) sa împiedice orice actiune care presupune discriminare pe criterii de etnie, rasa, limba, nationalitate, sex, apartenenta sindicala si religie;
d) sa execute, cu profesionalism si în termenul stabilit, toate atributiile de serviciu stabilite prin fisa postului, precum si dispozitiile date de conducatorii ierarhici;
e) sa fie disciplinat, respectuos si corect fata de sefi, colegi sau subalterni si sa respecte ierarhia conferita de functia si gradul profesional detinute;
f) sa informeze conducatorii ierarhici si celelalte autoritati abilitate cu privire la infractiunile de care a luat cunostinta în exercitarea atributiilor de serviciu sau în legatura cu serviciul, îndeosebi cu privire la faptele de coruptie;
g) sa manifeste preocupare si interes pentru perfectionarea nivelului de instruire profesionala;
h) sa pastreze secretul de stat si de serviciu, în conditiile legii, precum si confidentialitatea informatiilor sau documentelor care au acest caracter, în conditiile legii;
i) sa se abtina de la exprimarea sau manifestarea convingerilor lui politice în exercitarea atributiilor ce îi revin;
j) sa se conformeze dispozitiilor date de conducatorii ierarhici carora le este subordonat direct, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (3);
k) sa respecte întocmai programul de munca;
l) sa se prezinte la programul de munca stabilit, precum si în afara acestuia, în situatii temeinic justificate;
m) sa informeze seful ierarhic despre existenta unui conflict de interese privind exercitarea atributiilor de serviciu, în conditiile legii;
n) în situatii de catastrofe, calamitati, alarmare ca urmare a revoltelor în penitenciar, evadarilor, parasirii locurilor de detinere sau alte tulburari de amploare ale activitatilor în unitatile de penitenciare, personalul de penitenciare aflat în activitate este obligat sa se prezinte, de îndata, la unitatea din care face parte;
o) la instituirea starii de urgenta sau a starii de asediu ori în caz de mobilizare si razboi, personalul va actiona conform legii;
p) în cazul producerii uneia dintre situatiile prevazute la lit. n) si o), personalul de penitenciare care se afla într-o alta localitate se va prezenta la cea mai apropiata unitate a Administratiei Nationale a Penitenciarelor, informând superiorii sai despre aceasta;
q) sa informeze seful ierarhic despre existenta în unitatea în care îsi desfasoara activitatea a unor persoane private de libertate care au calitatea de sot/sotie sau rude pâna la gradul II inclusiv cu acesta ori cu sotul/sotia, în situatia în care iau cunostinta de aceste situatii;
r) sa aduca la cunostinta compartimentului resurse umane modificarile privind domiciliul, dupa caz, resedinta, precum si schimbarile intervenite în starea civila sau date relevante din punct de vedere profesional, în termen de 15 zile de la producerea acestora.
Loading
Art. 49
Ofiterilor si agentilor din sistemul administratiei penitenciare le este interzis:
a) sa dispuna, sa exercite, sa instige ori sa tolereze acte de tortura sau orice forme de tratament inuman ori degradant asupra persoanelor aflate în asezamintele de detinere;
b) sa primeasca, sa solicite ori sa accepte, direct sau indirect, pentru sine ori pentru alte persoane, în considerarea calitatii sale oficiale, cadouri, bani, împrumuturi sau orice alte valori ori servicii;
c) sa intervina pentru solutionarea unor cereri sau lucrari care nu sunt de competenta lor ori nu le-au fost repartizate de conducatorii ierarhici sau care nu sunt activitati specifice functiei pe care au fost numiti;
d) sa recurga la forta sau la folosirea mijloacelor de imobilizare împotriva persoanelor private de libertate, în alte conditii decât cele expres prevazute de lege;
e) sa faca parte din partide, formatiuni sau organizatii politice ori sa desfasoare propaganda în favoarea acestora;
f) sa adere la secte, organizatii religioase sau alte organizatii, interzise prin lege.
Loading
Art. 50
(1) Functionarii publici cu statut special sunt în conflict de interese daca se afla în una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt chemati sa rezolve cereri, sa ia decizii sau sa participe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice si juridice cu care sunt sot/sotie, rude de gradul I sau, dupa caz, au relatii cu caracter patrimonial;
b) sunt chemati sa participe în cadrul unor comisii constituite, conform legii, din care face parte sotul/sotia sau o ruda de gradul I;
c) interesele lor patrimoniale, ale sotului sau rudelor lor de gradul I pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia în exercitarea atributiilor de serviciu.
(2) Nu sunt permise raporturile ierarhice directe între functionarii publici cu statut special care sunt soti sau rude de gradul I.
Loading
Art. 51
Calitatea de functionar public cu statut special este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata remunerata, cu exceptia functiilor: didactice din cadrul institutiilor de învatamânt, din domeniul cercetarii stiintifice si din cel al creatiei literar-artistice.
Loading
Art. 52
La acordarea primului grad profesional, la numirea si eliberarea dintr-o functie de conducere, precum si la încetarea raporturilor de serviciu, functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare este obligat sa îsi declare averea, conform legii.
Loading
Capitolul V - Modificarea, punerea la dispozitie, suspendarea din functie si încetarea
Secțiunea 1 - Dispozitii comune
Art. 53
(1) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare au dreptul la stabilitatea raporturilor de serviciu.
(2) Raporturile de serviciu ale personalului prevazut la alin. (1) se nasc si se exercita în baza actului de numire si se pot modifica, suspenda sau înceta numai în cazurile si în conditiile prezentei legi.
(3) Raporturile de serviciu ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare sunt de subordonare ierarhica.
(4) Raporturile de serviciu ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare nu pot înceta prin demisie la instituirea starii de urgenta sau a starii de asediu ori în caz de mobilizare si de razboi.
SECTIUNEA a 2-a
Modificarea raporturilor de serviciu
Loading
Art. 54
(1) Personalul din sistemul administratiei penitenciare, care are calitatea de functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, poate fi delegat de catre directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, de directorii unitatilor din subordinea acesteia sa îndeplineasca anumite activitati în interesul unitatii unde este încadrat, în aceeasi localitate sau în alta localitate, pe o perioada de cel mult 60 de zile într-un an.
(2) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare pot fi delegati mai mult de 60 de zile într-un an, cu acordul scris al acestora.
Loading
Art. 55
(1) Detasarea personalului din sistemul administratiei penitenciare care are calitatea de functionar public cu statut special se dispune în interesul institutiei publice în care urmeaza sa-si desfasoare activitatea, situata în aceeasi localitate sau în alta localitate, pe o perioada de cel mult 6 luni într-un an. Detasarea pe o perioada mai mare de 6 luni se poate dispune numai cu acordul scris al celui în cauza.
(2) Trecerea temporara în alta functie se poate dispune fara acordul functionarului public cu statut special în caz de forta majora si ca masura de protectie a functionarului public cu statut special.
(3) Ofiterii pot fi împuterniciti în functii de conducere în unitatea în care sunt încadrati sau în care au fost detasati. Împuternicirea pe functie se poate face pentru o perioada de maximum 6 (sase) luni si se poate prelungi, cu acordul scris al acestora, potrivit competentelor, cu înca 6 (sase) luni. Ofiterii beneficiaza pe perioada respectiva de salariul pentru functia în care sunt împuterniciti si de indemnizatia de conducere corespunzatoare functiei respective. Ofiterii împuterniciti îsi mentin salariile pentru functia îndeplinita si indemnizatiile de conducere avute anterior, daca acestea sunt mai mari decât cele ale functiei pe care sunt împuterniciti.
(4) Functionarii publici cu statut special definitivi pot fi schimbati din functiile detinute, în cadrul aceleiasi unitati, la cerere si pot fi numiti în alte functii prevazute cu acelasi coeficient de ierarhizare sau inferior, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
Loading
Art. 56
Functionarii publici cu statut special definitivi pot fi mutati în alte unitati ale sistemului administratiei penitenciare, la cerere sau în interesul serviciului, cu acordul lor, în aceeasi ori în alta functie prevazuta cu un coeficient de ierarhizare identic sau inferior, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti. Functionarii publici cu statut special mutati în interesul serviciului beneficiaza de drepturile prevazute în legea salarizarii.
Loading
Art. 57
(1) Revocarea din functia de conducere si numirea într-o alta functie se dispun în cazul în care nu mai sunt întrunite conditiile necesare pentru îndeplinirea functiei de conducere, prin exercitarea necorespunzatoare a atributiilor manageriale privind organizarea eficienta, comportamentul si comunicarea, asumarea responsabilitatilor si aptitudinile manageriale.
(2) La verificarea organizarii eficiente a activitatii vor fi avute în vedere, în principal, urmatoarele criterii: folosirea adecvata si eficienta a resurselor umane, materiale si financiare, evitarea pierderilor, evaluarea necesitatilor, gestionarea situatiilor de criza, raportul resurse investite - rezultate obtinute, gestionarea informatiilor, organizarea pregatirii si perfectionarii profesionale si repartizarea sarcinilor.
(3) La verificarea comportamentului si comunicarii vor fi avute în vedere, în principal, comportamentul si comunicarea cu subalternii, cu persoanele aflate în stare de detentie, cu alte persoane sau institutii cu care intra în contact, precum si cu mass-media, asigurarea accesului la informatiile de interes public si transparenta actului de conducere.
(4) La verificarea asumarii responsabilitatii vor fi avute în vedere, în principal, modul de îndeplinire a atributiilor prevazute de lege si regulamente, implementarea strategiilor nationale si secventiale în domeniu si modul în care sunt respectate drepturile persoanelor private de libertate, precum si celelalte dispozitii legale privind executarea pedepselor.
(5) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi avute în vedere, în principal, capacitatea de organizare, capacitatea rapida de decizie, rezistenta la stres, autoperfectionarea, capacitatea de analiza, sinteza, previziune, strategie si planificare pe termen scurt, mediu si lung, initiativa si capacitatea de adaptare rapida.
(6) Împotriva ordinului sau deciziei de revocare din functie se poate face plângere la instanta competenta, potrivit legii.
SECTIUNEA a 3-a
Punerea la dispozitie, suspendarea din functie
si întreruperea raporturilor de serviciu
Loading
Art. 58
(1) În cazul în care împotriva functionarului public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare s-a început urmarirea penala, mentinerea sa în activitate se hotaraste dupa solutionarea definitiva a cauzei, cu exceptia situatiei în care a comis si alte abateri disciplinare, când opereaza procedura disciplinara obisnuita.
(2) Pe timpul urmaririi penale si al judecatii, functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare este pus la dispozitie. Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare pus la dispozitie îndeplineste numai acele sarcini si atributii de serviciu stabilite, în scris, de conducatorul unitatii si beneficiaza de drepturile banesti corespunzatoare gradului profesional pe care îl are, la nivelul de baza, si de celelalte drepturi prevazute de prezenta lege.
(3) Pe perioada arestarii preventive, functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare este suspendat din functie. Pe timpul suspendarii, functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare nu beneficiaza de niciun drept dintre cele prevazute de prezenta lege.
(4) În cazul în care s-a dispus scoaterea de sub urmarire penala ori achitarea, precum si în cazul încetarii urmaririi penale ori a procesului penal, functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare va fi repus în toate drepturile anterioare, inclusiv compensarea celor de care a fost privat pe perioada punerii la dispozitie, respectiv a suspendarii din functie, potrivit competentelor stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
Loading
Art. 59
Functionarii publici cu statut special, ramasi neîncadrati în functii din diferite cauze neimputabile, sunt pusi la dispozitie, potrivit competentelor. Pe aceasta perioada beneficiaza de salariul de baza avut si de celelalte drepturi banesti cuvenite pentru activitatea desfasurata, cu exceptia indemnizatiei de conducere, pentru ofiterii cu functii de conducere. Situatia ofiterilor si agentilor pusi la dispozitie se solutioneaza în termen de 3 luni.
Loading
Art. 60
(1) Functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se suspenda din functie daca desfasoara activitate sindicala pentru care este prevazuta suspendarea, în conditiile legii.
(2) Raportul de serviciu se suspenda la initiativa functionarului public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare pentru desfasurarea unei activitati în cadrul unor organisme sau institutii internationale.
(3) Raportul de serviciu al functionarului public cu statut special se poate suspenda, de drept sau la cerere, cu respectarea prevederilor cuprinse în legislatia muncii.
SECTIUNEA a 4-a
Încetarea raporturilor de serviciu
Loading
Art. 61
Raporturile de serviciu ale functionarilor publici cu statut special înceteaza prin:
a) demisie;
b) transfer;
c) destituire din functie;
d) pensionare, în conditiile legii;
e) împlinirea vârstei prevazute la art. 65 alin. (1) sau (2);
f) deces;
g) desfiintarea unitatii ori mutarea acesteia în alta localitate, în cazul în care ofiterul sau agentul nu accepta sa o urmeze;
h) reducerea personalului unitatii prin desfiintarea unor posturi de natura celui ocupat de ofiterul sau agentul în cauza, ca urmare a reorganizarii, în cazul în care acesta refuza oferta conducerii unitatii de trecere în alta functie;
i) revocarea actului de numire în functie, ca urmare a refuzului depunerii juramântului de credinta;
j) ca urmare a constatarii nulitatii actului de numire în functie, de la data ramânerii definitive a hotarârii judecatoresti prin care nulitatea a fost constatata.
Loading
Art. 62
(1) Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare pot solicita, în scris, încetarea raporturilor de serviciu prin demisie.
(2) Demisia produce efecte dupa 15 zile lucratoare de la data înregistrarii acesteia, daca functionarul public cu statut special în cauza si directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, conducatorul unitatii din subordinea acesteia nu au convenit alt termen mai scurt.
(3) În cazul functiilor de conducere, demisia produce efecte dupa 30 de zile lucratoare de la data înregistrarii acesteia.
(4) Functionarul public cu statut special demisionar este obligat sa-si continue activitatea pâna la împlinirea termenului prevazut la alin. (2) sau (3), dupa caz.
(5) Cu acordul conducerii Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, a unitatii din subordinea acesteia, functionarul public cu statut special în cauza poate reveni asupra cererii de demisie, dar numai pâna la împlinirea termenului de la care demisia produce efecte.
Loading
Art. 63
Functionarii publici cu statut special se pot transfera sau detasa în alte institutii publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala ale statului, cu respectarea reglementarilor legale specifice institutiei la care solicita transferul sau detasarea.
Loading
Art. 64
(1) Functionarii publici cu statut special sunt destituiti din functiile pe care le detin numai în urmatoarele situatii:
a) sunt declarati necorespunzatori din punct de vedere profesional, ca functionari publici cu statut special, debutanti, sau sunt notati cu calificativul "nesatisfacator", ca functionari publici cu statut special, definitivi, în conditiile prezentei legi;
b) nu mai îndeplinesc conditiile prevazute la art. 11 lit. a) sau d);
c) au fost condamnati prin hotarâre judecatoreasca definitiva pentru savârsirea de infractiuni;
d) li s-a aplicat sanctiunea disciplinara a destituirii din functie.
(2) Functionarii publici cu statut special pot fi mentinuti în activitate ca functionari publici cu statut special în functiile publice pe care le detin în cazul când, pentru o infractiune savârsita din culpa, li s-a aplicat prin hotarâre judecatoreasca definitiva pedeapsa închisorii cu suspendarea conditionata a executarii ori a amenzii penale, precum si în cazurile când au beneficiat de amnistie sau gratiere înainte de începerea executarii pedepsei. Mentinerea în activitate se dispune în baza aprobarii persoanelor care acorda gradele profesionale prevazute la art. 26, la propunerea directorului unitatii.
(3) Cu data aprobarii mentinerii în activitate conform alin. (2), functionarul public cu statut special va fi repus în functia detinuta anterior potrivit competentelor de numire în functie.
Loading
Art. 65
(1) Functionarii publici cu statut special nu pot fi mentinuti în activitate si în functie dupa împlinirea vârstei de pensionare pentru limita de vârsta de 55 de ani.
(2) În mod exceptional, functionarii publici cu statut special pot fi mentinuti în activitate si în functie cel mult 2 ani peste limita de vârsta prevazuta la alin. (1), la cerere, daca starea sanatatii le permite si cu aprobarea ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti, a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, a directorului unitatii subordonate.
Loading
Art. 66
Functionarii publici cu statut special sunt eliberati din functiile pe care le detin în cazurile de încetare a raporturilor de serviciu si de schimbare din functie în sistemul administratiei penitenciare.
Loading
Art. 67
Împotriva ordinului sau deciziei de destituire din functie se poate face plângere la instanta competenta, potrivit legii.
Loading
Capitolul VI - Raspunderea functionarilor publici cu statut special
Secțiunea 1 - Dispozitii generale
Art. 68
(1) Încalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, indiferent de functia sau postul pe care îl ocupa, a îndatoririlor de serviciu ce le revin, inclusiv a normelor de comportare, constituie abatere disciplinara, daca faptele nu atrag raspunderea penala sau contraventionala.
(2) Raspunderea penala, contraventionala, civila sau, dupa caz, patrimoniala nu exclude raspunderea disciplinara pentru fapta savârsita, daca prin aceasta s-au încalcat si îndatoriri de serviciu.
(3) Urmarirea penala a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se efectueaza în mod obligatoriu de catre procuror, în conditiile legii.
(4) Competenta de a efectua urmarirea penala si de a judeca în prima instanta infractiunile savârsite de catre functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare revine parchetelor de pe lânga tribunale si tribunalelor - pentru infractiunile comise de catre agenti de penitenciare, parchetelor de pe lânga curtile de apel si curtilor de apel - pentru infractiunile comise de catre ofiteri pâna la gradul de inspector sef principal de penitenciare inclusiv, respectiv Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie si Înaltei Curti de Casatie si Justitie - pentru infractiunile comise de catre inspectorii generali de penitenciare.
SECTIUNEA a 2-a
Abateri disciplinare
Loading
Art. 69
Sunt abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) manifestarile care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice în care îsi desfasoara activitatea;
b) neglijenta si superficialitate manifestata în îndeplinirea atributiilor de serviciu, a dispozitiilor legale sau a celor primite de la sefii ierarhici ori de la autoritatile anume abilitate de lege;
c) întârzierea repetata si nejustificata în îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
d) depasirea atributiilor de serviciu ori manifestarea unui comportament necorespunzator fata de persoanele private de libertate, care contravine legii privind executarea pedepselor, sau fata de alte persoane cu care intra în contact în timpul serviciului;
e) absenta nemotivata ori întârzierea repetata la serviciu;
f) parasirea nejustificata a locului de munca în timpul programului de lucru, de natura a perturba activitatea compartimentului de munca;
g) producerea de pagube materiale unitatii din care face parte sau patrimoniului Administratiei Nationale a Penitenciarelor;
h) încalcarea normelor privind confidentialitatea activitatii desfasurate;
i) nerespectarea prevederilor juramântului de credinta;
j) imixtiunea ilegala în activitatea altui functionar public cu statut special;
k) interventia pentru influentarea solutionarii unei cereri privind satisfacerea intereselor oricarei persoane;
l) nerespectarea prevederilor referitoare la incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii;
m) interzicerea sau împiedicarea exercitarii libertatilor publice si a drepturilor sindicale ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare;
n) atitudinea toleranta a conducatorilor ierarhici fata de comiterea unor abateri disciplinare de catre subordonati;
o) efectuarea în timpul programului de lucru a unor activitati ce nu au legatura cu îndatoririle de serviciu;
p) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 48.
SECTIUNEA a 3-a
Sanctiuni disciplinare
Loading
Art. 70
Sanctiunile disciplinare care pot fi aplicate functionarilor publici cu statut special sunt:
a) mustrarea scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale pentru functia îndeplinita cu 5 - 10% pe o perioada de 1-3 luni;
c) amânarea avansarii în grade profesionale sau functii superioare, pe o perioada de la 1 la 2 ani;
d) trecerea într-o functie inferioara pâna la cel mult nivelul de baza al gradului profesional detinut;
e) revocarea din functia de conducere;
f) destituirea din sistemul administratiei penitenciare.
SECTIUNEA a 4-a
Procedura aplicarii sanctiunilor disciplinare
Loading
Art. 71
(1) La individualizarea sanctiunii disciplinare ce urmeaza a fi aplicata, se va tine seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, împrejurarile în care aceasta a fost savârsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala în serviciu a autorului abaterii, precum si de existenta altor sanctiuni disciplinare.
(2) Sanctiunea disciplinara poate fi aplicata numai dupa efectuarea cercetarii prealabile a faptei ce constituie abatere disciplinara savârsita de functionarul public cu statut special în cauza si audierea acestuia de catre comisiile prevazute la art. 74.
(3) Audierea functionarului public cu statut special se consemneaza în scris, sub sanctiunea nulitatii. Refuzul functionarului public cu statut special de a se prezenta la audiere sau de a semna o declaratie privitoare la abaterile disciplinare imputate se consemneaza într-un proces-verbal. În astfel de cazuri, sanctiunea disciplinara poate fi aplicata.
(4) Sanctiunea disciplinara se aplica în maximum 90 de zile calendaristice de la sesizarea abaterii, dar nu mai târziu de un an de la data comiterii faptei.
Loading
Art. 72
Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 70 se aplica de ministrul justitiei si libertatilor cetatenesti, de directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, de conducatorul unitatii din subordinea acesteia, la propunerea comisiei de disciplina, în functie de competentele prevazute la art. 20.
Loading
Art. 73
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica prin decizie scrisa, emisa potrivit competentelor prevazute la art. 72, care se comunica functionarului public cu statut special sanctionat, în termen de 5 zile de la data emiterii deciziei.
(2) Functionarul public cu statut special nemultumit de sanctiunea aplicata se poate adresa instantei de judecata competente, potrivit legii.
Loading
Art. 74
(1) Comisiile de disciplina se constituie în Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, în Administratia Nationala a Penitenciarelor si în fiecare unitate de penitenciar si au competenta de a efectua cercetarea faptei ce constituie abatere disciplinara si de a propune, daca se constata vinovatia, una dintre sanctiunile disciplinare ce urmeaza sa fie aplicate persoanei în cauza. Comisia de disciplina din cadrul Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, constituita prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti*), are competenta de a cerceta faptele comise de functionarii publici cu statut special din cadrul Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti si pe cele comise de functionarii publici cu statut special numiti în functii de director general, director general adjunct, director de directie si director în sistemul administratiei penitenciare. Comisia de disciplina din cadrul Administratiei Nationale a Penitenciarelor are competenta de a cerceta faptele comise de functionarii publici cu statut special din cadrul Administratiei Nationale a Penitenciarelor si de ofiterii numiti în functii publice de conducere din unitatile de penitenciare, cu exceptia celor aflati în competenta comisiei de disciplina din cadrul Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, iar comisiile de disciplina constituite la nivelul unitatilor de penitenciare au competenta de a cerceta faptele comise de ofiterii care îndeplinesc functii de executie si agentii, încadrati în statele de organizare ale unitatii de penitenciare.
(2) Modul de organizare si desfasurare a activitatii comisiilor de disciplina se stabileste prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti*).
___________
*) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 2.856/C/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind modul de constituire, organizare si desfasurare a activitatii comisiilor de disciplina din Administratia Nationala a Penitenciarelor si din unitatile subordonate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 25 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
SECTIUNEA a 5-a
Radierea sanctiunilor disciplinare
Loading
Art. 75
(1) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 70 lit. a) si d) se radiaza de drept în termen de 6 luni de la aplicare, daca ofiterul sau agentul sanctionat nu a mai savârsit o abatere disciplinara în aceasta perioada.
(2) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 70 lit. b) si c) se radiaza de drept în termen de 6 luni de la expirarea perioadei pentru care au fost aplicate, daca ofiterul sau agentul sanctionat nu a mai savârsit o abatere disciplinara în aceasta perioada.
(3) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 70 lit. e) se radiaza de drept în termenul prevazut la art. 11 lit. g).
(4) Radierea sanctiunilor disciplinare nu duce la anularea efectelor patrimoniale ale acestora.
SECTIUNEA a 6-a
Raspunderea patrimoniala
Loading
Art. 76
(1) Raspunderea patrimoniala a functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare se angajeaza în urmatoarele situatii:
a) pentru pagubele produse cu vinovatie în patrimoniul Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, al unitatilor din subordinea acesteia;
b) pentru nerestituirea în termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;
c) pentru nerestituirea în termenul legal a contravalorii unor bunuri primite ce nu i se datorau si care nu mai pot fi restituite în natura, precum si a unor servicii ce i-au fost prestate în mod necuvenit.
(2) Repararea pagubelor aduse Administratiei Nationale a Penitenciarelor si unitatilor de penitenciare în situatiile prevazute la alin. (1) se dispune prin emiterea de catre directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor ori de catre directorii unitatilor de penitenciare a unei dispozitii de imputare, în termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, dupa caz, prin semnarea unui angajament de plata, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti. Împotriva dispozitiei de imputare personalul în cauza se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, în conditiile legii. Dreptul de a emite dispozitia de imputare se prescrie în termen de 3 ani de la data producerii pagubei.
Loading
Capitolul VII - Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 77
(1) Numarul maxim de posturi necesare sistemului administratiei penitenciare se stabileste prin hotarâre a Guvernului, la propunerea ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(2) Statele de organizare si structura personalului din sistemul administratiei penitenciare se aproba de catre ministrul justitiei si libertatilor cetatenesti. Aceasta competenta nu poate fi delegata directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(3) Atributiile si competentele personalului din sistemul administratiei penitenciare se stabilesc prin fisele posturilor, întocmite în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei Nationale a Penitenciarelor*) si ale Regulamentului unitatilor de penitenciare, aprobate prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti sau, dupa caz, prin decizie a directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
___________
*) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 2.003/C/2008 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei Nationale a Penitenciarelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 13 august 2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
Loading
Art. 78
La elaborarea actelor normative prevazute de prezenta lege sau a altor acte normative în domeniu este obligatorie consultarea organizatiilor sindicale reprezentative din sistemul administratiei penitenciare.
Loading
Art. 79
(1) La data intrarii în vigoare a prezentei legi, gradele militare ale personalului din penitenciare vor fi echivalate cu gradele profesionale, cu mentinerea drepturilor câstigate anterior, dupa cum urmeaza:
A. Ofiteri:
a) sublocotenent - subinspector;
b) locotenent - inspector;
c) capitan - inspector principal;
d) maior - subinspector sef;
e) locotenent colonel - inspector sef;
f) colonel - inspector sef principal;
g) general de brigada - inspector general;
h) general maior - inspector general principal;
i) general locotenent - inspector general sef.
B. Agenti:
a) maistru militar cls. a IV-a - agent;
si sergent major
b) maistru militar cls. a III-a - agent principal;
si plutonier
c) maistru militar cls. a II-a - agent sef adjunct;
si plutonier major
d) maistru militar cls. I - agent sef;
si plutonier adjutant
e) maistru militar principal - agent sef principal.
si plutonier adjutant sef
(2) Personalul militar care, la data intrarii în vigoare a prezentei legi, are o vechime în grad egala sau mai mare decât cea prevazuta la art. 27 va fi avansat în gradul profesional urmator celui echivalent daca functia pe care este încadrat, în statul de organizare si functionare, este prevazuta cu gradul profesional superior celui pe care îl are, a fost apreciat cu calificativul "foarte bun" sau "exceptional" si nu a fost judecat în consiliul de onoare sau în consiliul de judecata. Pentru acordarea gradului profesional de inspector general este necesara promovarea examenului organizat în acest scop.
(3) Cadrele militare preluate prin reorganizarea Directiei Generale a Penitenciarelor si unitatilor din subordinea acesteia se trec în rezerva, în conditiile Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificarile si completarile ulterioare, si se numesc functionari publici cu statut special în sistemul administratiei penitenciare.
(4) Personalul civil, preluat prin reorganizarea Directiei Generale a Penitenciarelor si a unitatilor din subordinea acesteia, care are atributii similare cu personalul prevazut la alin. (3) si îndeplineste conditiile prezentei legi va dobândi calitatea de functionar public cu statut special în sistemul administratiei penitenciare.
(5) Personalul numit în functii publice va depune juramântul de credinta, potrivit art. 19 alin. (1).
Loading
Art. 80
(1) Personalul preluat prin reorganizarea Directiei Generale a Penitenciarelor si a unitatilor din subordinea acesteia va fi numit în functii echivalente celor detinute anterior.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) numit în functii publice, care nu îndeplineste conditiile minime de studii prevazute la art. 9 alin. (1), beneficiaza de un termen de 5 ani de la data intrarii în vigoare a prezentei legi pentru definitivarea studiilor. Daca dupa expirarea perioadei de 5 ani, functionarii publici cu statut special nu si-au definitivat studiile necesare echivalarii în gradele profesionale pe care le au, ofiterii de penitenciare vor fi încadrati în categorii si grade profesionale corespunzatoare pregatirii, iar agentilor de penitenciare le vor înceta raporturile de serviciu.
Loading
Art. 81
(1) Prevederile prezentei legi se aplica si functionarilor publici cu statut special din Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti.
(2) Functionarii publici cu statut special din cadrul sistemului administratiei penitenciare pot fi transferati sau detasati în cadrul Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti. Detasarea se realizeaza pe posturi de functionar public cu statut special ori pe posturi de alta natura, dupa caz, daca pregatirea profesionala corespunde atributiilor si responsabilitatilor functiei pe care sunt detasati, cu pastrarea drepturilor salariale avute la data detasarii. În situatia în care drepturile salariale corespunzatoare functiei pe care este detasat sunt mai mari, personalul beneficiaza de aceste drepturi salariale.
(3) Functionarii publici cu statut special din Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti pot fi transferati sau detasati în cadrul sistemului administratiei penitenciare. Detasarea se realizeaza pe posturi de functionar public cu statut special ori pe posturi de alta natura, dupa caz, daca pregatirea profesionala corespunde atributiilor si responsabilitatilor functiei pe care sunt detasati, cu pastrarea drepturilor salariale avute la data detasarii. În situatia în care drepturile salariale corespunzatoare functiei pe care este detasat sunt mai mari, personalul beneficiaza de aceste drepturi salariale.
Loading
Art. 82
(1) Cadrele militare trecute în rezerva, potrivit art. 79 alin. (3), pot solicita înscrierea la pensia militara de stat, daca îndeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) au o vechime în munca de minimum 20 de ani, din care cel putin 10 ani în calitate de cadru militar;
b) au vârsta de cel putin 45 de ani.
(2) La încetarea activitatii, personalul prevazut la alin. (1) are dreptul la recalcularea pensiei, în conditiile legii.
(3) Stabilirea si plata pensiei militare de stat se fac de catre organele specializate, potrivit legii.
(4) Cadrele militare pensionate potrivit alin. (1) beneficiaza de ajutorul care se acorda potrivit dispozitiilor legale aplicabile cadrelor militare din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, la pensionarea acestora.
Loading
Art. 83
(1) Evidenta ofiterilor si agentilor din sistemul administratiei penitenciare dupa încetarea raporturilor de serviciu se stabileste prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(2) Functionarul public cu statut special este obligat ca, în termen de 15 zile de la data încetarii raportului de serviciu, sa se prezinte la centrul militar pe raza caruia domiciliaza, pentru a fi luat în evidenta ca rezervist cu specialitatea "penitenciare", în raport de gradul militar echivalent gradului profesional avut la data încetarii raporturilor de serviciu.
(3) Functionarii publici cu statut special luati în evidenta ca rezervisti pot fi concentrati sau mobilizati pentru completarea efectivelor unitatilor Administratiei Nationale a Penitenciarelor, în conditiile prevazute de lege.
(4) Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti va initia procedura încheierii unui protocol cu Ministerul Apararii Nationale în scopul înfiintarii grupei de evidenta "sistemul administratiei penitenciare", specialitatea "penitenciare" pentru ofiterii si agentii de penitenciare trecuti în rezerva cu grade militare echivalente. Clasele de evidenta în rezerva se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
Loading
Art. 84
Se proclama ziua de 29 iunie "Ziua personalului din sistemul administratiei penitenciare".
Loading
Art. 85
Conditiile privind salarizarea functionarilor publici cu statut special se stabilesc prin lege speciala*).
___________
*) A se vedea Ordonanta Guvernului nr. 64/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 1 septembrie 2006, aprobata cu modificari prin Legea nr. 462/2006, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.000 din 14 decembrie 2006, cu modificarile ulterioare.
Loading
Art. 86
(1) Pâna la intrarea în vigoare a legii privind salarizarea functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, ramân aplicabile, în continuare, dispozitiile legale referitoare la salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala.
(2) Dispozitiile legale referitoare la pensionarea cadrelor militare, stabilite prin Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ramân aplicabile în continuare si functionarilor publici cu statut special.
Loading
Art. 87
Functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare beneficiaza în continuare de drepturile dobândite anterior, precum si de cele care vor fi stabilite pentru personalul din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala.
Loading
Art. 88
(1) Clerului din sistemul administratiei penitenciare îi sunt aplicabile, în mod corespunzator, dispozitiile Legii nr. 195/2000 privind constituirea si organizarea clerului militar.
(2) Clerul din sistemul administratiei penitenciare este asimilat gradelor profesionale ale ofiterilor corespunzatoare gradelor militare prevazute de Legea nr. 195/2000, drepturile salariale si pensionarea fiind similare cu cele ale functionarilor publici cu statut special.
Loading
Art. 89
Dispozitiile prezentei legi se completeaza, dupa caz, cu prevederile cuprinse în legislatia muncii.
Loading
Art. 90
(1) În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, Guvernul va adopta hotarârea privind organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Penitenciarelor**).
(2) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotarârii Guvernului prevazute la alin. (1), Administratia Nationala a Penitenciarelor va elabora Codul deontologic al personalului din sistemul administratiei penitenciare***), care se aproba prin ordin al ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti.
(3) Pâna la intrarea în vigoare a hotarârii Guvernului prevazute la alin. (1), atributiile Administratiei Nationale a Penitenciarelor sunt îndeplinite de Directia Generala a Penitenciarelor.
(4) Referirile la "Directia Generala a Penitenciarelor" cuprinse în alte acte normative se înlocuiesc cu "Administratia Nationala a Penitenciarelor".
(5) Referirile la grade profesionale pentru functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare cuprinse în alte acte normative se înlocuiesc cu cele prevazute la art. 9 alin. (2) din prezenta lege.
___________
**) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1.849/2004 privind organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Penitenciarelor, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.062 din 16 noiembrie 2004, cu modificarile ulterioare.
***) A se vedea Ordinul ministrului justitiei nr. 2.794/C/2004 pentru aprobarea Codului deontologic al personalului din sistemul administratiei penitenciare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.098 din 25 noiembrie 2004.
Loading
Art. 91
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederi care nu au fost încorporate în textul republicat al Legii nr. 293/2004 si care se aplica în continuare ca dispozitii proprii ale actelor modificatoare:
- art. II si III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/2006:
"
Loading