s Ordonanță de urgență a Guvernului 98 din 1999 - privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective

Sumar:

Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 98 din 1999
privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective

Publicat in MOF nr. 303 - 29/06/1999

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,


Guvernul României emite urmatoarea ordonanta de urgenta:

Capitolul I - Dispozitii generale

Art. 1

(1) Masurile de protectie sociala prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se aplica salariatilor încadrati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata si care sunt disponibilizati prin concedieri colective, efectuate în procesele de restructurare, reorganizare, închidere operationala partiala sau totala a activitatii, privatizare sau lichidare, de catre societati comerciale, companii nationale, societati nationale, precum si regii autonome, societati comerciale ori alte unitati aflate sub autoritatea administratiei publice centrale sau locale, unitati si institutii finantate din fonduri bugetare si extrabugetare, denumite în continuare angajatori.
(2) Masurile de protectie sociala prevazute la alin. (1) nu se aplica salariatilor încadrati în aparatul propriu si în serviciile publice descentralizate ale administratiei publice centrale si locale.

↑ Sus

Loading

Art. 2

Este considerata concediere colectiva disponibilizarea de personal din decursul unei perioade de 60 de zile calendaristice, efectuata dupa cum urmeaza:
a) cel putin 10 salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are încadrati între 20 si 100 de salariati inclusiv;
b) cel putin 10% din numarul personalului, daca angajatorul care disponibilizeaza are încadrati între 101 si 300 de salariati inclusiv;
c) cel putin 30 de salariati, daca angajatorul care disponibilizeaza are încadrati peste 300 de salariati.

↑ Sus

Loading

Art. 3

Prin personal disponibilizat, în sensul prezentei ordonante de urgenta, se întelege personalul caruia i s-a desfacut contractul individual de munca în temeiul art. 130 alin. (1) lit. a) sau b) din Codul muncii.

↑ Sus

Loading

Capitolul II - Procedura privind accesul la masurile de protectie sociala aplicate
Secțiunea 1 - Masuri aplicate în cazul restructurarii

Art. 4

(1) În cazul restructurarii societatilor comerciale la care statul detine cel putin o treime din totalul drepturilor de vot în adunarea generala a societatilor nationale, companiilor nationale, regiilor autonome, societatilor comerciale si a altor unitati aflate sub autoritatea administratiei publice centrale sau locale, masurile de protectie sociala prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se aplica pe baza programelor de restructurare aprobate de organele competente, în vederea eliminarii pierderilor sau arieratelor.
(2) Programele de restructurare se aproba de catre:
a) Comitetul de directie al Autoritatii pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului, pentru societatile comerciale care au capitalul social mai mare de 18 miliarde lei;
b) comitetele de directie ale sucursalelor Autoritatii pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului, pentru societatile comerciale care au capitalul social cuprins între 2,5 miliarde lei si 18 miliarde lei;
c) adunarea generala a actionarilor, în baza mandatului special dat de directiile teritoriale ale Autoritatii pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului reprezentantului sau în adunarea generala, pentru societatile comerciale care au capital social pâna la 2,5 miliarde lei;
d) ministerul de resort sau autoritatea centrala coordonatoare, pentru societatile nationale, companiile nationale, regiile autonome societatile comerciale si alte unitati aflate sub autoritatea acestora;
e) consiliile locale sau judetene, pentru regiile autonome, societatile comerciale, precum si alte unitati care functioneaza sub autoritatea acestora.
(3) În functie de schimbarile survenite în structura si în atributiile organelor competente sa aprobe programele de restructurare, prin hotarâre a Guvernului se pot modifica sau stabili noi competente de aprobare a acestor programe.

↑ Sus

Loading

Art. 5

(1) Programele de restructurare vor contine în mod obligatoriu: numarul de personal existent la data întocmirii acestora, numarul de personal necesar pentru desfasurarea activitatii în urma restructurarii, precum si numarul persoanelor care urmeaza sa fie disponibilizate.
(2) Daca restructurarea se desfasoara în etape programul de restructurare va cuprinde numarul de personal disponibilizat corespunzator fiecarei etape si data începerii etapelor din programul de restructurare, cu îndeplinirea conditiilor de concediere colectiva prevazute la art. 2.

↑ Sus

Loading

Art. 6

Din resursele financiare prevazute la cap. V angajatorii pot solicita aplicarea masurilor de protectie pentru salariatii disponibilizati colectiv în baza a cel mult doua programe de restructurare, cu conditia ca aceste programe sa nu fie prezentate în cursul aceluiasi an.

↑ Sus

Loading

Art. 7

(1) Desfacerea contractelor individuale de munca ale salariatilor care urmeaza sa fie disponibilizati se va face în termen de 60 de zile de la data aprobarii programului de restructurare, potrivit art. 4 alin. (2), respectiv de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotarârii Guvernului sau, dupa caz, a ordinului ministrului de resort, de la data emiterii deciziei autoritatii centrale coordonatoare, respectiv de la data hotarârii consiliului judetean sau local, privind aprobarea programului de restructurare.
(2) Daca disponibilizarea se realizeaza potrivit programului în etape, termenul de 60 de zile curge de la data prevazuta pentru fiecare etapa.


2. Restructurarea unitatilor cu capital integral privat sau la care actionarii privati detin peste doua treimi din capital.

↑ Sus

Loading

Art. 8

(1) În cazul restructurarii societatilor comerciale la care actionarii sunt persoane fizice sau persoane juridice, altele decât statul, si care detin drepturi de proprietate asupra unui pachet de actiuni reprezentând mai mult de doua treimi din totalul drepturilor de vot în adunarea generala a actionarilor, masurile de protectie sociala prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se realizeaza în urma aprobarii de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, a programelor de restructurare în vederea eliminarii pierderilor sau arieratelor.
(2) Programele de restructurare se vor elabora cu respectarea prevederilor art. 5, 6 si ale art. 7 alin. (2) din prezenta ordonanta de urgenta si a clauzelor referitoare la disponibilizarile prin concedieri colective din contractul de vânzare-cumparare, în cazul existentei acestora.

↑ Sus

Loading

Art. 9

(1) În vederea aprobarii, programele de restructurare elaborate de societatile comerciale, adoptate de adunarile generale ale actionarilor, vor fi evaluate si certificate de Ministerul Dezvoltarii si Prognozei.
(2) Cheltuielile de expertizare si certificare vor fi suportate de societatea comerciala supusa restructurarii.
(3) Modul de evaluare, certificare si de aprobare a programelor de restructurare prevazute la art. 8 se stabileste prin hotarâre a Guvernului.

↑ Sus

Loading

Art. 10

(1) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti vor aproba programele de restructurare în termen de 30 de zile de la data prezentarii acestora.
(2) În cazul respingerii programului de restructurare angajatorul se poate adresa Consiliului de administratie al Agentiei pentru Ocuparea Fortei de Munca, care va solutiona contestatia în termen de 30 de zile.

↑ Sus

Loading

Art. 11

Desfacerea contractelor individuale de munca ale salariatilor care urmeaza sa fie disponibilizati se va face în termen de 60 de zile de la data aprobarii programelor de restructurare.

3. Restructurarea institutiilor si a altor unitati finantate din fonduri bugetare si extrabugetare

↑ Sus

Loading

Art. 12

(1) Salariatii disponibilizati prin concedieri colective din institutii si alte unitati finantate din fonduri bugetare si extrabugetare beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta în cazul restructurarilor determinate de reduceri ale alocatiilor bugetare pentru cheltuieli de personal, respectiv de nerealizarea veniturilor extrabugetare potrivit prevederilor legale.
(2) În situatiile prevazute la alin. (1) restructurarea este aprobata prin dispozitiile organelor competente, care vor cuprinde, în mod obligatoriu: numarul de personal existent la data emiterii acestora; numarul de personal disponibilizat si, dupa caz, etapele în care se face disponibilizarea, respectiv numarul de personal necesar pentru desfasurarea activitatii în urma restructurarii.
(3) Desfacerea contractelor individuale de munca ale salariatilor care urmeaza sa fie disponibilizati se va face în termen de 60 de zile de la data emiterii actului prin care s-a dispus masura restructurarii sau de la data prevazuta pentru fiecare etapa.

Sectiunea a II-a
Masuri aplicate în cazul reorganizarii

↑ Sus

Loading

Art. 13

(1) În cazul reorganizarii angajatorului potrivit Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, salariatii disponibilizati prin concedieri colective beneficiaza de masurile de protectie prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, daca reorganizarea are loc în baza unui plan de reorganizare, confirmat prin hotarâre a judecatorului-sindic, ramasa definitiva si executorie.
(2) Planul de reorganizare trebuie sa contina în mod obligatoriu: numarul de personal existent la data întocmirii acestuia, numarul de personal necesar pentru desfasurarea activitatii în urma reorganizarii si numarul de personal care urmeaza sa fie disponibilizat.
(3) Termenul de 60 de zile în care se pot face disponibilizarile colective curge de la data ramânerii definitive a hotarârii de confirmare a planului de reorganizare.

Sectiunea a III-a
Masuri aplicate în cazul închiderii operationale

↑ Sus

Loading

Art. 14

(1) În cazul închiderii operationale reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999, salariatii disponibilizati prin concedieri colective beneficiaza de masurile de protectie sociala prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Hotarârea adunarii generale a actionarilor sau, dupa caz, a consiliului de administratie privind închiderea operationala va stabili, în mod obligatoriu, numarul de persoane care urmeaza a fi disponibilizate.
(3) În cazul societatilor comerciale la care statul detine cel putin o treime din totalul drepturilor de vot în adunarea generala a actionarilor, în vederea închiderii operationale se va acorda mandat special de catre Autoritatea pentru Privatizarea si Administrarea Participatiilor Statului reprezentantilor sai în adunarea generala.
(4) Posturile desfiintate ca urmare a închiderii operationale a societatilor comerciale nu vor putea fi reînfiintate decât dupa transferul de proprietate.
(5) Personalul disponibilizat, necesar pentru derularea închiderii operationale totale, poate fi angajat de catre administrator cu conventie civila sau cu contract individual de munca pe perioada determinata, cu mentinerea drepturilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, stabilite la data disponibilizarii.

↑ Sus

Loading

Art. 15

(1) De drepturile prevazute în prezenta ordonanta de urgenta beneficiaza si salariatii disponibilizati colectiv în urma închiderii operationale aprobate prin acte administrative, emise în baza unor acte normative.
(2) În cazul încetarii activitatii unor mine si cariere în baza art. 37 si 38 din Legea minelor nr. 61/1998, a Normelor aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 639/1998 si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1997 privind conservarea si încetarea activitatilor unor mine, aprobata si modificata prin Legea nr. 40/1998, desfacerea contractelor individuale de munca se va face în termen de 60 de zile de la data aprobarii încetarii activitatii minelor si carierelor, prin hotarâre a Guvernului.
(3) Salariatii mentinuti în activitate pentru conservarea minelor si carierelor, pâna la începerea lucrarilor de închidere, pot beneficia de prevederile prezentei ordonante de urgenta dupa încheierea activitatii pentru care au fost mentinuti.
(4) Personalul disponibilizat, necesar pentru conservarea minelor si carierelor, poate fi angajat cu conventie civila sau cu contract individual de munca pe perioada determinata, cu mentinerea drepturilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, stabilite la data disponibilizarii.

↑ Sus

Loading

Art. 16

Termenul de 60 de zile în care se pot face disponibilizarile colective, în conditiile art. 14 si art. 15 alin. (1) din prezenta ordonanta de urgenta, curge de la data hotarârii adunarii generale a actionarilor sau a consiliului de administratie privind închiderea operationala, respectiv de la data emiterii actului administrativ prin care se aproba disponibilizarea colectiva.


Sectiunea a IV-a
Masuri aplicate în cazul privatizarii

↑ Sus

Loading

Art. 17

(1) Salariatii disponibilizati prin concedieri colective în cadrul procesului de privatizare reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de masurile de protectie prevazute în prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Prospectul ofertei publice de vânzare de valori mobiliare sau, dupa caz, documentul de oferta, în situatia vânzarii de valori mobiliare prin metode specifice pietei de capital, precum si contractul de vânzare-cumparare vor contine clauze si informatii referitoare la disponibilizari de personal prin concedieri colective, iar valorile mobiliare vândute vor reprezenta cel putin o treime din totalul valorilor mobiliare emise.

↑ Sus

Loading

Art. 18

Beneficiaza de masurile de protectie prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si salariatii societatilor comerciale la care societatile comerciale care se privatizeaza detin participatii de cel putin 50% din numarul total de actiuni.

↑ Sus

Loading

Art. 19

Termenul de 60 de zile în care se pot face disponibilizari prin concedieri colective curge de la data semnarii contractului de vânzare-cumparare, respectiv a întocmirii raportului final privind rezultatele ofertei publice de vânzare sau, dupa caz, a raportului de confirmare a tranzactiei pe piata de capital.

↑ Sus

Loading

Art. 20

Disponibilizarea personalului prevazuta la art. 17 se poate face si în etape, în urmatoarele conditii:
a) contractul de vânzare-cumparare sa prevada data începerii fiecarei etape de disponibilizare prin concedieri colective;
b) numarul de personal disponibilizat, corespunzator fiecarei etape, sa îndeplineasca conditiile de concediere colectiva prevazute la art. 2;
c) disponibilizarile colective sa fie efectuate în termen de 60 de zile de la data prevazuta pentru fiecare etapa.

↑ Sus

Loading

Art. 21

(1) În cazul fuziunii prin absorbtie ori prin contopire sau al divizarii totale ori partiale a unor societati comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine cel putin o treime din capitalul social, care determina reduceri de personal, salariatii disponibilizati prin concedieri colective beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Hotarârea adunarii generale a actionarilor privind fuziunea sau divizarea trebuie sa prevada: numarul de personal existent la data adoptarii acesteia si numarul, de personal ce urmeaza a fi disponibilizat.
(3) Termenul de 60 de zile în care se pot face disponibilizari prin concedieri colective, în cazul societatilor comerciale care se divizeaza, curge de la data adoptarii hotarârii adunarii generale a actionarilor privind divizarea.
(4) În situatia fuziunii termenul de 60 de zile curge de la data adoptarii de catre ultima dintre adunarile generale ale actionarilor din societatile comerciale care fuzioneaza a hotarârii privind fuziunea.

↑ Sus

Loading

Art. 22

Salariatii disponibilizati prin concedieri colective din societatile comerciale care aplica programe de restructurare dupa privatizare beneficiaza de masurile de protectie prevazute de prezenta ordonanta de urgenta daca sunt respectate conditiile si procedurile stabilite la art. 8, 9 si 11.


Sectiunea a V-a
Masurile aplicate în cazul lichidarii si falimentului

↑ Sus

Loading

Art. 23

(1) Salariatii disponibilizati prin concedieri colective de la angajatorii care intra în procedura de lichidare sau faliment beneficiaza de masurile de protectie prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, daca:
a) procedura de lichidare are loc potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, iar disponibilizarea personalului se realizeaza în termen de 60 de zile de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a hotarârii adunarii generale a actionarilor prin care s-a dispus dizolvarea si lichidarea societatii comerciale;
b) procedura de faliment are loc potrivit prevederilor Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999, iar disponibilizarea personalului se realizeaza în termen de 60 de zile de la data ramânerii definitive a hotarârii de deschidere a procedurii sau de ridicare a dreptului debitorului de a-si conduce activitatea;
c) procedura de lichidare are loc potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, completata si modificata prin Legea nr. 99/1999, iar disponibilizarea personalului are loc în termen de 60 de zile de la data ramânerii definitive a hotarârii de lichidare.
(2) În cazul companiilor nationale si al altor societati comerciale de transporturi maritime sau fluviale care se lichideaza sau care intra în procedura de faliment, termenul de 60 de zile curge de la data debarcarii sau de la data emiterii deciziei de repatriere luate de lichidator pentru personalul navigant aflat pe navele în curse internationale sau aflate sub stare de arest, sechestru, retinere ori avarie în porturi straine.

↑ Sus

Loading

Art. 24

(1) Salariatii mentinuti în activitate pentru finalizarea în termen a contractelor în derulare vor fi disponibilizati si vor beneficia de prevederile prezentei ordonante de urgenta la încetarea activitatii pentru care au fost mentinuti.
(2) Personalul disponibilizat, necesar pentru desfasurarea procesului de lichidare, poate fi angajat de catre administrator sau lichidator, cu acordul judecatorului-sindic, cu conventie civila sau cu contract de munca pe perioada determinata, cu mentinerea drepturilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, stabilite la data disponibilizarii.

↑ Sus

Loading

Capitolul III - Obligatii pentru angajatori

Art. 25

Posturile persoanelor carora le înceteaza contractul individual de munca în procesul de restructurare sau de reorganizare, în baza prevederilor art. 4-13 din prezenta ordonanta de urgenta, se desfiinteaza si nu pot fi reînfiintate timp de 18 luni.

↑ Sus

Loading

Art. 26

(1) Angajatorii care urmeaza sa efectueze disponibilizari prin concedieri colective în conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta au obligatia de a comunica, în scris, cu cel putin 60 de zile înainte, organizatiilor sindicale constituite la nivelul unitatii ori reprezentantilor salariatilor masurile de disponibilizare a personalului, motivele care determina aceste masuri, precum si informatii privind numarul de salariati ce urmeaza sa fie disponibilizati.
(2) În termen de 7 zile de la primirea comunicarii sindicatele sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor pot adresa angajatorului obiectii în scris la masurile de disponibilizare a personalului.
(3) Angajatorul are obligatia de a examina obiectiile formulate si de a comunica raspunsul în scris, în termen de 7 zile de la primirea acestora.

↑ Sus

Loading

Art. 27

În cadrul perioadei de 60 de zile, prevazuta în prezenta ordonanta de urgenta pentru efectuarea disponibilizarilor prin concedieri colective, angajatorii sunt obligati sa acorde preaviz salariatilor ce urmeaza a fi disponibilizati, conform prevederilor Codului muncii sau ale contractului colectiv de munca.

↑ Sus

Loading

Capitolul IV - Masuri de protectie sociala a persoanelor ale caror contracte
Secțiunea 1 - Plati compensatorii

Art. 28

Plata compensatorie reprezinta o suma neimpozabila al carei cuantum lunar este egal cu salariul mediu net pe unitate, realizat în luna anterioara disponibilizarii.

↑ Sus

Loading

Art. 29

(1) Salariatii disponibilizati prin concedieri colective în conditiile prezentei ordonante de urgenta beneficiaza de plati compensatorii, daca au fost încadrati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata si au o vechime în munca, la angajatorul care i-a disponibilizat, de minimum 6 luni, realizata în ultimele 12 luni înaintea disponibilizarii.
(2) În cazul în care salariatii sunt disponibilizati de angajatorii rezultati în urma divizarii, fuziunii sau privatizarii, la care au fost transferati în interesul serviciului, conditia prevazuta la alin. (1) este îndeplinita în situatia în care vechimea de 6 luni este realizata prin însumarea perioadelor lucrate înainte si dupa transfer.
(3) Dreptul la plata compensatorie se naste la data desfacerii contractului individual de munca si se acorda fiecarei persoane o singura data, pentru disponibilizarile prin concedieri colective efectuate la aceeasi unitate.
(4) Platile compensatorii se acorda numai persoanelor care fac dovada ca au participat la serviciile de preconcediere colectiva prevazute la art. 46 din prezenta ordonanta de urgenta.

↑ Sus

Loading

Art. 30

(1) Nu beneficiaza de plati compensatorii acordate în conditiile prezentei ordonante de urgenta persoanele care la data disponibilizarii se afla în una dintre urmatoarele situatii:
a) sunt încadrate prin cumul de functii, având functia de baza la o alta unitate decât unitatea la care se fac disponibilizarile prin concedieri colective;
b) cumuleaza pensia cu salariul;
c) detin actiuni sau parti sociale reprezentând mai mult de 5% din totalul drepturilor de vot în adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor la o societate comerciala;
d) sunt autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati economice pe baza liberei initiative ca persoane fizice independente sau ca asociatii familiale.
(2) Nu beneficiaza de plati compensatorii acordate în conditiile prezentei ordonante de urgenta persoanele care în termenul de 60 de zile, prevazut la art. 2, îndeplinesc conditiile de pensionare pentru munca depusa si limita de vârsta sau la cerere.

↑ Sus

Loading

Art. 31

Angajatorii au obligatia ca, în termen de 3 zile de la data desfacerii contractelor individuale de munca, sa transmita agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti listele cu salariatii disponibilizati.

↑ Sus

Loading

Art. 32

(1) Suma totala de bani acordata cu titlu de plata compensatorie se stabileste diferentiat, pentru fiecare persoana careia i s-a desfacut contractul individual de munca potrivit prezentei ordonante de urgenta, si este egala cu:
a) 6 salarii medii nete pe unitate pentru salariatii cu o vechime în munca mai mica de 5 ani;
b) 9 salarii medii nete pe unitate pentru salariatii cu o vechime în munca între 5 si 15 ani;
c) 12 salarii medii nete pe unitate pentru salariatii cu o vechime în munca mai mare de 15 ani.
(2) Suma totala de bani acordata potrivit alin. (1) poate fi majorata cu un salariu mediu net pe unitate, daca beneficiarul are domiciliul într-un judet în care nivelul ratei somajului este cu 5% peste nivelul mediu la nivel national, înregistrat în ultimele 3 luni consecutive, anterioare lunii în care are loc disponibilizarea.

↑ Sus

Loading

Art. 33

Sumele de bani reprezentând plati compensatorii se platesc în rate lunare egale.

↑ Sus

Loading

Art. 331

Sumele de bani reprezentând plati compensatorii se pot plati si într-o singura transa, daca beneficiarul prezinta o propunere de afacere pentru înfiintarea, dezvoltarea sau asocierea în vederea dezvoltarii unei societati comerciale, desfasurarea unei activitati comerciale pe cont propriu, înfiintarea unei asociatii familiale, achizitionarea sau asocierea în vederea achizitionarii de inventar agricol.

↑ Sus

Loading

Art. 34 - 36. - Abrogate

↑ Sus

Loading

Art. 37

(1) Sumele de bani aferente platilor compensatorii se transfera, lunar, de catre agentiile pentru ocupare si formare profesionala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în conturi curente personale, purtatoare de dobânda, deschise pe numele beneficiarilor la Casa de Economii si Consemnatiuni, cu care Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala va încheia conventie în acest scop.
(2) Pentru deschiderea de conturi curente personale si pentru operatiunile efectuate în acestea nu se percepe comision beneficiarilor de plati compensatorii.
(3) Conturile curente personale, purtatoare de dobânda, vor avea un sold minim lunar de 10.000 lei.
(4) Pentru sumele de bani aferente platilor compensatorii virate în conturile curente personale si pentru eventualele regularizari ulterioare, Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala va plati Casei de Economii si Consemnatiuni un comision de 1%.

↑ Sus

Loading

Art. 371

Persoanele disponibilizate care au primit platile compensatorii în conditiile prevazute la art. 331 sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la data încasarii sumelor, sa faca dovada utilizarii lor în scopul pentru care au fost solicitate; în caz contrar sunt obligate sa restituie comisionul perceput de Casa de Economii si Consemnatiuni, prevazut la art. 37 alin. (4).

↑ Sus

Loading

Art. 38

Abrogat

↑ Sus

Loading

Art. 39

(1) Dreptul beneficiarului la plata compensatorie înceteaza la data reîncadrarii în unitatea din care a fost disponibilizat, iar în situatia în care a primit plati compensatorii în conditiile art. 331, acestea se restituie în limita sumelor aferente perioadei ulterioare reîncadrarii în munca.
(2)*) În cazul în care beneficiarul care primeste plati compensatorii în conditiile art. 33 se angajeaza într-o alta unitate decât cea de la care a fost disponibilizat, acesta va primi la data angajarii suma transelor cumulate cuvenite timpului ramas pâna la expirarea perioadei de acordare a platilor compensatorii.

↑ Sus

Loading

Art. 40

Platile compensatorii se suporta din resursele financiare prevazute la art. 55.

↑ Sus

Loading

Art. 41

Abrogat

↑ Sus

Loading

Art. 42

(1) Societatile comerciale, societatile si companiile nationale, precum si regiile autonome sau alte unitati aflate sub autoritatea administratiei publice centrale sau locale pot acorda persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, din fondul de salarii, compensatii banesti individuale, în conditiile si cuantumurile prevazute în contractele colective de munca.
(2) În cursul anului 2000 regiile autonome, societatile si companiile nationale si unele societati comerciale cu capital majoritar de stat, prevazute în anexele nr. 1 si 2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2000 privind unele masuri pentru întarirea disciplinei salariale si financiare în regiile autonome, societatile si companiile nationale si în unele societati comerciale cu capital majoritar de stat, în anul 2000, nu pot acorda compensatii banesti individuale în conditiile prevazute la alin. (1).

↑ Sus

Loading

Art. 43

Angajatorii pot acorda cu ocazia disponibilizarii si alte facilitati si drepturi referitoare la disponibilizari prin concedieri colective prevazute în contractele colective de munca.

↑ Sus

Loading

Art. 44

(1) Salariatii disponibilizati prin concedieri colective beneficiaza de ajutor de somaj si de alocatie de sprijin, acordate în conditiile si în cuantumul prevazute de Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Ajutorul de somaj se stabileste la data disponibilizarii, se suspenda pe perioada acordarii platilor compensatorii si se pune în plata începând din prima luna dupa expirarea perioadei pentru care se acorda plati compensatorii, corectat cu toate indexarile acordate potrivit legii, în perioada suspendarii.
(3) Dreptul la ajutor de somaj dupa expirarea perioadei pentru care s-au acordat plati compensatorii înceteaza daca în aceasta perioada au intervenit situatii care, potrivit prevederilor Legii nr. 1/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conduc la neacordarea acestui drept.

↑ Sus

Loading

Art. 45

(1) Persoanele disponibilizate prin concedieri colective beneficiaza de vechime în munca în perioada pentru care primesc plati compensatorii, pâna la reîncadrarea cu contract individual de munca sau pâna la data prezentarii dovezilor ca au utilizat sumele potrivit scopului pentru care le-au solicitat.
(2) În perioada prevazuta la alin. (1) persoanele disponibilizate prin concedieri colective beneficiaza de drepturile de asigurari sociale prevazute de lege pentru persoanele încadrate în munca, precum si, daca este cazul, de pensia de invaliditate.
(3) În perioada prevazuta la alin. (1) contributia pentru asigurarile sociale de sanatate a persoanelor disponibilizate prin concedieri colective se calculeaza asupra ajutorului de somaj stabilit în conditiile art. 44 si se suporta din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj.

Sectiunea a II-a
Servicii de preconcediere colectiva si masuri active

↑ Sus

Loading

Art. 46

(1) În perioada preavizului prevazut la art. 27 salariatii sunt obligati sa participe la serviciile de preconcediere colectiva realizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau de alti prestatori de servicii din sectorul public sau privat, autorizati si selectionati de catre acestea în conditiile legii.
(2) Constituie servicii de preconcediere colectiva, în principal, urmatoarele activitati:
a) consilierea privind prevederile legale referitoare la protectia sociala a somerilor si la reintegrarea lor profesionala;
b) plasarea pe locurile de munca vacante existente pe plan local si instruirea în modalitati de cautare a unui loc de munca;
c) reorientarea profesionala în cadrul sau în afara unitatii angajatoare, inclusiv prin cursuri de instruire de scurta durata;
d) sondarea opiniei salariatilor si informarea acestora cu privire la masurile active de combatere a somajului.
(3) Pentru realizarea serviciilor de preconcediere colectiva angajatorii sunt obligati sa înstiinteze în scris, în termen de 3 zile de la aprobarea programelor de restructurare, agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, despre disponibilizarile prin concedieri colective, cu mentionarea numarului de personal ce urmeaza sa fie concediat.
(4) De serviciile de preconcediere colectiva pot beneficia, la cerere, si persoanele disponibilizate prin concedieri colective, prevazute la art. 42.
(5) Angajatorii persoanelor prevazute la alin. (4) vor comunica în scris agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în termen de 5 zile de la acordarea preavizului, lista cuprinzând persoanele care au solicitat servicii de preconcediere colectiva.

↑ Sus

Loading

Art. 47

(1) Persoanele disponibilizate prin concedieri colective în conditiile prezentei ordonante de urgenta beneficiaza si de masuri active pentru combaterea somajului.
(2) Prin masuri active pentru combaterea somajului se întelege acele masuri care au ca scop sprijinirea persoanelor aflate în cautarea unui loc de munca.
(3) Masurile active pentru combaterea somajului sunt, în principal, urmatoarele: orientarea profesionala, instruirea în modalitati de cautare a unui loc de munca, instruirea antreprenoriala si profesionala, înfiintarea de centre de consultanta si dezvoltare de afaceri, sprijin financiar pentru crearea de noi locuri de munca, inclusiv prin programe de lucrari publice.
(4) Masurile active pentru combaterea somajului mai includ:
a) activitati pregatitoare pentru recrutarea si instruirea de personal în vederea realizarii masurilor active;
b) activitati de furnizare a serviciilor si de acordare a asistentei de specialitate pentru beneficiarii masurilor active;
c) activitati de evaluare a masurilor active.

↑ Sus

Loading

Art. 48

Masurile active se realizeaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, precum si de catre alti prestatori de servicii din sectorul public sau privat, autorizati si selectionati de catre acestea în conditiile legii.

↑ Sus

Loading

Art. 49

Prefecturile si autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a sprijini realizarea serviciilor de preconcediere colectiva si a programelor de masuri active pentru combaterea somajului.

↑ Sus

Loading

Art. 50

(1) Pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor art. 48 Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca va utiliza sursele aferente din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, precum si alte surse atrase, în conditiile legii, în acest scop.
(2) Campania de sondare si informare a opiniei publice privind realizarea masurilor active de combatere a somajului, prevazute în prezenta ordonanta de urgenta, se va face din sursele mentionate la alin. (1).


Sectiunea a III-a
Masuri pentru stimularea societatilor comerciale aflate
în procesul de restructurare

↑ Sus

Loading

Art. 51 - 54. - Abrogate

↑ Sus

Loading

Capitolul V - Finantarea platilor compensatorii si a serviciilor

Art. 55

(1) Resursele financiare pentru finantarea platilor compensatorii si a serviciilor de preconcediere colectiva se constituie din:
a) o cota de pâna la 25% din veniturile provenind din contributia de 5% datorata de agentii economici potrivit prevederilor Legii nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu completarile si modificarile ulterioare;
b) alte surse financiare, inclusiv din finantare externa, în conditiile legii.
(2) Resursele financiare de la alin. (1) se prevad, se aproba, se evidentiaza si se urmaresc distinct în cadrul capitolului de venituri al bugetului Fondului pentru plata ajutorului de somaj.

↑ Sus

Loading

Art. 56

(1) Din resursele financiare prevazute la art. 55 se efectueaza cheltuieli pentru plati compensatorii si pentru serviciile de preconcediere colectiva realizate de prestatori de servicii din sectorul public sau privat, mixt sau cooperatist, autorizati si selectionati în conditiile legii, de catre serviciile descentralizate ale Agentiei pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Cheltuielile destinate platilor compensatorii includ sumele necesare pentru transmiterea drepturilor.
(3) Cheltuielile se prevad, se aproba, se evidentiaza si se urmaresc distinct în cadrul capitolului de cheltuieli al bugetului Fondului pentru plata ajutorului de somaj.

↑ Sus

Loading

Art. 57

Încasarea veniturilor si efectuarea cheltuielilor prevazute la art. 55 si 56 se realizeaza în conditiile prevederilor legislatiei privind administrarea fondurilor publice.

↑ Sus

Loading

Art. 58

Pentru anul 1999, în aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta se autorizeaza Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, cu avizul Ministerului Finantelor, sa introduca modificarile corespunzatoare în structura si în volumul bugetului Fondului pentru plata ajutorului de somaj.

↑ Sus

Loading

Art. 59

În situatii justificate, în cursul executiei bugetare, pentru asigurarea necesarului de cheltuieli prevazute la art. 56 din prezenta ordonanta de urgenta Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, cu avizul Ministerului Finantelor, poate aproba majorarea veniturilor si a cheltuielilor cu aceasta destinatie în cadrul bugetului Fondului pentru plata ajutorului de somaj, cu mentinerea echilibrului bugetar aprobat prin lege.

↑ Sus

Loading

Capitolul VI - Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 60

(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savârsite în astfel de conditii încât sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) încalcarea prevederilor art. 25 si 32 se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 15.000.000 lei;
b) încalcarea prevederilor art. 29 alin. (1), art. 30, art. 31 si ale art. 46 alin. (3) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute la alin. (1) se fac de catre organele de control ale Agentiei pentru Ocuparea Fortei de Munca. (3) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 25-27.

↑ Sus

Loading

Art. 601

(1) Începând cu data de 22 iunie 2000 beneficiaza de plati compensatorii acordate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj numai persoanele disponibilizate prin concedieri colective din unitatile prevazute în Planul de restructurare în vederea aplicarii Programului de restructurare a întreprinderilor si de reconversie profesionala (RICOP), cuprinse în anexa la legea de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, care devine anexa nr. 2 "Lista cuprinzând unitatile prevazute în Planul de restructurare în vederea aplicarii Programului de restructurare a întreprinderilor si de reconversie profesionala (RICOP)".
(2) Începând cu data de 22 iunie 2000 platile compensatorii nu se mai acorda din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj persoanelor disponibilizate prin concedieri colective în cadrul programelor de restructurare, reorganizare, închidere operationala partiala sau totala a activitatii, privatizare ori lichidare, aprobate dupa aceasta data, cu exceptia persoanelor prevazute la alin. (1).
(3) Platile compensatorii, ajutorul de somaj sau alocatia de sprijin, aflate în derulare la data de 22 iunie 2000, vor fi acordate în continuare din sursele, în cuantumurile, pe duratele, în succesiunea si în conditiile stabilite prin actele normative care au reglementat aceste drepturi.
(4) În sensul prevederilor alin. (3), platile compensatorii, ajutorul de somaj sau alocatia de sprijin aflate în derulare reprezinta:
a) platile care au început înainte de 22 iunie 2000, care continua si dupa aceasta data;
b) platile ale caror cuantumuri au fost stabilite înainte de 22 iunie 2000, iar punerea în plata a acestora se face dupa aceasta data;
c) platile cuvenite persoanelor disponibilizate prin concedieri colective dupa 22 iunie 2000, daca programele de restructurare, reorganizare, închidere operationala partiala sau totala a activitatii, privatizare ori lichidare au fost aprobate înainte de 22 iunie 2000, cu conditia ca desfacerea contractelor individuale de munca ale acestor salariati sa fie facuta în termen de 60 de zile de la data aprobarii programelor mentionate mai sus sau, dupa caz, în termenul de 60 de zile prevazut la art. 23 alin. (2);
d) platile cuvenite persoanelor care urmeaza sa fie disponibilizate prin concedieri colective în etape, în baza unor programe de restructurare sau privatizare aprobate înainte de 22 iunie 2000, care au prevazute etape de disponibilizare ce se deruleaza dupa aceasta data;
e) platile compensatorii acordate în doua transe, din care prima transa a fost platita înainte de 22 iunie 2000;
f) platile compensatorii stabilite prin hotarârile judecatoresti ramase definitive si irevocabile, în cadrul proceselor care au început înainte de 22 iunie 2000.

↑ Sus

Loading

Art. 61

Abrogat

↑ Sus

Loading

Art. 62

Abrogat

↑ Sus

Loading

Art. 63

Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La alineatul (2) al articolului 20 se introduce litera f) cu urmatorul cuprins:
"f) pe perioada pentru care titularul primeste plati compensatorii."
2. La alineatul (1) al articolului 24 literele e) si f) vor avea urmatorul cuprins:
"e) acoperirea cheltuielilor privind platile compensatorii ce se acorda salariatilor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective;
f) acoperirea cheltuielilor privind realizarea masurilor active pentru combaterea somajului."
3. - Abrogat

↑ Sus

Loading

Art. 64

(1)

↑ Sus

Loading

Art. 65

În termen de 60 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va elabora si va supune spre aprobare Guvernului norme metodologice de aplicare.

↑ Sus

Loading

Art. 66

(1) La data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga actele normative cuprinse în anexa la lit. A, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Anexa face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.



↑ Sus

Loading

Anexa 1

 

A. ACTE NORMATIVE CARE SE ABROGĂ 

1. Hotărârea Guvernului nr. 838/1995 privind condiţiile pentru acordarea compensaţiilor care nu se supun impozitului pe salarii, acordate salariaţilor disponibilizaţi cu ocazia restructurării agenţilor economici cu capital majoritar privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 26 octombrie 1995. 

2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/1997 cu privire la unele măsuri de protecţie pentru persoanele ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective efectuate în procesul de restructurare, închidere operaţională a activităţii, privatizare sau lichidare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 15 aprilie 1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 26 iunie 1997, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 496 din 22 decembrie 1998, aprobată şi modificată prin Legea nr. 103/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 16 iunie 1999. 

3. Hotărârea Guvernului nr. 58/1999 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/1997 cu privire la unele măsuri de protecţie pentru persoanele ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective efectuate în procesul de restructurare, închidere operaţională a activităţii, privatizare sau lichidare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1997, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 9 februarie 1999. 

4. Ordonanţa Guvernului nr. 22/1997 privind unele măsuri de protecţie ce se acordă personalului din industria minieră şi din activităţile de prospecţiuni şi explorări geologice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 20 august 1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 216/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 22 decembrie 1997, completată şi modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 30 decembrie 1998. 

5. Articolul 32 alin. (2), (3), (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, modificată şi completată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999. 

 

B. ACTE NORMATIVE CE SE VOR ABROGA DUPĂ APLICAREA

PREVEDERILOR ART. 62 DIN PREZENTA ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ 

 

1. Ordonanţa Guvernului nr. 69/1998 privind unele măsuri de protecţie pentru personalul al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 27 august 1998. 

2. Hotărârea Guvernului nr. 668/1998 privind aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 69/1998 privind unele măsuri de protecţie pentru personalul al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 1 octombrie 1998. 

3. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/1998 privind unele măsuri de protecţie pentru personalul al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Mediaş şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 18 noiembrie 1998. 

4. Hotărârea Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/1998 privind unele măsuri de protecţie pentru personalul al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel" Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Mediaş şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 4 martie 1999. 

5. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/1999 privind unele măsuri de protecţie pentru personalul al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Naţionale a Pădurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 9 februarie 1999. 

6. Hotărârea Guvernului nr. 367/1999 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/1999 privind unele măsuri de protecţie pentru personalul al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Naţionale a Pădurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 21 mai 1999. 

↑ Sus