În ultimul deceniu, rapoartele privind exploatarea prin muncă a migranților și chiar munca forțată au fost larg răspândite. În 2014, sindicatele internaționale au depus o plângere la OIM împotriva statului Qatar, susținând că țara nu soluționează încălcările drepturilor muncii.
După o perioadă de negocieri intense, statul Qatar și OIM au convenit și au lansat un program de sprijinire a reformelor majore în muncă.
Măsurile luate au îmbunătățit deja condițiile de muncă și de viață pentru sute de mii de lucrători, deși sunt necesare eforturi suplimentare urgente pentru a se asigura că toți lucrătorii pot beneficia.
Libertatea de a schimba locul de muncă
Lucrătorii din Qatar solicitau anterior permisiunea angajatorilor pentru a-și schimba locul de muncă – unul dintre cele mai problematice elemente alesistem kafala, care i-au făcut pe muncitori excesiv de dependenți de angajatori și au creat situații de exploatare prin muncă.
În urma modificărilor aduse sistemului kafala din 2020, lucrătorii își pot schimba locul de muncă în orice moment, după o perioadă de preaviz de până la două luni. Lucrătorii migranți, inclusiv lucrătorii casnici, nu mai au nevoie de un permis de ieșire aprobat de angajator pentru a părăsi țara.
Peste 350.000 de cereri de schimbare a locului de muncă au fost aprobate în cei doi ani după introducerea noii legislații, cu rezultate pozitive pentru economia Qatarului în ansamblu.
Schimbarea locului de muncă: ce mai trebuie făcut?
Aceste schimbări majore aduse legislației muncii din Qatar au redus semnificativ vulnerabilitatea migranților la munca forțată, care a rezultat din controlul exagerat pe care angajatorii l-au avut asupra vieții lor.
Însă mulți lucrători se confruntă în continuare cu obstacole în a părăsi locurile de muncă și a se muta la altele noi, inclusiv represalii din partea angajatorilor , cum ar fi anularea permiselor de ședere ale lucrătorilor sau declararea falsă.acuzații „echipabile”.impotriva lor.
Ministerul Muncii și Ministerul de Interne din Qatar își conectează sistemele electronice pentru a verifica informațiile încrucișate și pentru a împiedica angajatorii să ia astfel de acțiuni, dar este nevoie de mai multă muncă pentru a opri aceste practici de represalii.
Lipsa de informații despre mobilitatea forței de muncă este, de asemenea, un obstacol important în calea schimbării locurilor de muncă. Trebuie clarificate procedurile și reglementările, astfel încât să fie bine înțelese de toți lucrătorii și angajatorii, care ar putea apoi beneficia de reforme.
Plata salariilor
În martie 2021, Qatar a devenit prima țară din regiunea Golfului care a adoptat un salariu minim nediscriminatoriu care se aplică tuturor lucrătorilor, de toate naționalitățile, din toate sectoarele, inclusiv munca casnică. Acest lucru a dus la faptul că 13% din forța de muncă – 280.000 de oameni – și-au văzut salariile crescând la noul prag minim.
Angajatorii sunt obligați să transfere salariile angajaților prin băncile din Qatar, permițând Ministerului Muncii să monitorizeze transferurile și să reducă abuzurile salariale.
Acces îmbunătățit la justiție
Înainte de reformele muncii, muncitorii aveau mijloace foarte limitate de a depune plângeri în cazul unor dispute cu angajatorii lor. În ultimii ani, Qatar a luat măsuri pentru a îmbunătăți accesul lucrătorilor la justiție.
Între 2021 și 2022, numărul de plângeri ale lucrătorilor către Ministerul Muncii din Qatar a crescut de la 11.000 la 25.000.
Această creștere se explică prin înființarea unei noi platforme online prin care lucrătorii pot depune reclamații. Între octombrie 2021 și octombrie 2022, 67% dintre plângeri au fost soluționate înainte sau în etapa de conciliere, restul fiind trimise la instanțe de muncă nou create. În majoritatea cazurilor (84% în 2021-22), aceste instanțe decid în favoarea lucrătorilor.
Sursa: ilo.org



Comentarii