"În raport de data intrării în vigoare a Deciziei CCR nr. 650 din 15.12.2022, respectiv 28 decembrie 2022, distingem două situații:
- I. Pentru pensiile militare de stat stabilite până la data de 14.09.2017.
- II. Pentru pensiile militare de stat stabilite începând cu data de 15.09.2017, care potrivit art. 60 din Legea nr. 223/2015, modificată prin O.U.G. nr. 59/2017 ,,la stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul a pensiei”.
Pentru pensiile militare stabilite până la data de 14.09.2017, inclusiv, pe lângă faptul că din ianuarie 2023 nu s-a mai reținut CASS, Casa de Pensii Sectorială a M.A.I. va restitui, din oficiu, cuantumul rezultat în urma aplicării prevederilor Codului Fiscal, reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate din venitul brut al pensiei militare de stat proporțională pentru perioada 28 decembrie 2022 – 31 decembrie 2022.
Astfel nu se impune formularea de cereri pentru restituire.
Pentru pensiile militare de stat stabilite începând cu data de 15.09.2017, punerea în aplicare a deciziei Curții Constituțională a României nr. 650 din data de 15.12.2022 nu produce efecte asupra cuantumului net pensiei militare de stat, deoarece aceasta este rezultată în urma plafonării la media salariilor nete, conform art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare și nicidecum ca urmare a calculării cass-ului și impozitului din pensie militară brută", informează Casa de Pensii Sectorială a M.A.I.
CCR: Plata contribuțiilor de sănătate pentru pensii mai mari de 4.000 lei este neconstituțională
Curtea Constituțională a decis că sunt neconstituționale mai multe prevederi din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 prin care a fost instituită obligativitatea plății asigurărilor de sănătate pentru persoanele care obțin venituri din pensii mai mari de 4.000 de lei lunar.
CCR a admis cu majoritate de voturi, o excepție de neconstituționalitate și a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile art. XXIV pct.11 [cu referire la art.153 alin.(1) lit.f ind.2)], pct.12 cu referire la art.154 alin.(1) lit.h) sintagma "de până la suma de 4.000 lei lunar inclusiv", pct.13 cu referire la art.155 alin.(1) pct.a ind.1), pct.14 cu referire la sintagma "venituri din pensii" din cuprinsul titlului secțiunii a 3-a capitolul III al titlului V "Contribuții sociale obligatorii", pct.16 cu referire la art.157 ind.3, pct.17 cu referire la sintagma "precum și al veniturilor din pensii" din cuprinsul titlului secțiunii a 4-a capitolul III al titlului V "Contribuții sociale obligatorii", pct.18 cu referire la art.168 alin.(1) în privința trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2), alin.(5) în privința trimiterii la art.157 ind.3 și alin.(7) ind.1 și pct.19 cu referire la alin.(1) lit.a) în privința trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2) și art. XXV alin.(1) lit.c) cu referire la pct.12, 13, 16, 18 în privința alineatelor (1) și (5) ale art.168 și pct.19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
În esență, Curtea a reținut că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.130/2021 a diminuat cuantumul pensiei prin instituirea unei contribuții la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.
"Or, prin ordonanță de urgență, nu se poate diminua cuantumul pensiei, nici prin instituirea de impozite, nici prin instituirea de alte contribuții, pentru că o asemenea măsură conduce la o afectare a dreptului la pensie prevăzut de art.47 alin.(2) din Constituție, fiind, astfel, contrară art.115 alin.(6) din Constituție, care interzice afectarea drepturilor și libertăților fundamentale prin ordonanțe de urgență", spune CCR.
Sursa: dcbusiness.ro
Comentarii