Contractele individuale de muncă ale angajaților trebuie să precizeze explicit toate avantajele și beneficiile acordate pe lângă salariu, nu și valoarea lor, conform unei noi legi, intrată în vigoare la sfârșitul anului trecut. Angajații sunt astfel protejați de retragerea acestora de către angajator pe durata derulării contractului.
Ce prevede legea pentru angajați
Specialiștii arată că legea nr. 283/2022 modifică și completează Codul Muncii la articolul 17 cu obligația angajatorilor de a insera în contractele individuale de muncă „suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz”.
Ce înseamnă această reglementare pentru angajatorii români
Conform acesteia, până la intrarea în vigoare a noii legi angajatorii nu erau obligați să includă în contractul de muncă toate avantajele pe care le acordă angajaților pe lângă salariu. Mai mult, le era chiar recomandat adesea să se rezume la politica internă de beneficii, fără să amintească în contracte toate bonusurile, abonamentele plătite și alte sume pe care le acordă.
Rațiunea din spatele acestei recomandări către departamentele de HR, cristalizată între timp la nivelul avocaturii din România, era de a permite angajatorilor să preîntâmpine eventuale dificultăți economice care ar putea, într-un moment nedeterminat în viitor, să rezulte în imposibilitatea financiară de a oferi angajaților lor aceleași beneficii.
Un exemplu de astfel de schimbare drastică în viața economică a companiilor a fost pandemia de COVID 19, care a obligat angajatorii să fie mai flexibili și să găsească soluții creative pentru a se adapta noilor condiții. Unele dintre beneficiile acordate angajaților în timpul pandemiei au fost ulterior retrase, nefiind necesare după reluarea normală a activității, iar altele erau pe perioadă determinată pentru a compensa neajunsurile provocate de pandemie.
Noua reglementare presupune pentru angajatori o serie de obstacole întrucât, deși angajatorul nu e obligat de noile prevederi din Codul muncii să treacă în contract care vor fi valorile exacte ale bonusurilor, cât de cuprinzător va fi abonamentul medical sau cât de mare prima de vacanță, faptul că trebuie să treacă în contract, fie și sumar, toate aceste elemente care până acum se regăseau doar la nivelul politicilor interne este de natură să pună în dificultate angajatorii, cel puțin pe termen scurt.
Sursa: adevarul.ro
Comentarii