s Motivația CCR privind neconstituționalitatea legii comasării alegerilor locale cu cele parlamentare
6 Februarie 2012

Motivația CCR privind neconstituționalitatea legii comasării alegerilor locale cu cele parlamentare

În Monitorul Oficial al României, nr. 90, din data de 3 februarie 2012 a fost publicată Decizia Curții Constituționale referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale şi a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2012, precum şi pentru modificarea şi completarea titlului I al Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.

Decizia de neconstituționalitate a fost motivată de faptul că organizarea alegerilor locale și a celor parlamentare la aceeași dată reformează în mod radical legislația electorală cu puțin timp înaintea scrutinului, încălcând standardele europe în materie. În plus, procedura este greoaie și poate crea confuzie în rândul electoratului, „care este pus în situația de a vota cu un număr ridicat de buletine de vot.” Exprimarea opţiunii pe 6 buletine de vot presupune „creşterea exponenţială a timpului necesar votării pentru fiecare cetăţean, luând în calcul în acest sens distribuirea buletinelor, timpul de vot în cabine, introducerea buletinelor de vot în cele 3 urne. Complexitatea operaţiunilor de vot poate avea ca efect excluderea de la vot a alegătorilor care, independent de voinţa lor, nu vor reuşi să voteze în perioada de timp afectată exercitării votului, până la închiderea urnelor” se arată în motivația Curții Constituționale.

În plus, măsura încalcă art. 37 din Constituția României referitor la dreptul de a fi ales. În cazul unor alegeri desfășurate la date diferite, un candidat care nu a obținut o funcție la alegerile locale, poate candida pentru un mandat de deputat sau de senator. Acest lucru devine imposibil în condițiile comasării alegerilor.

De asemenea, sunt neconstituţionale prevederile prin care sunt prelungite mandatele aleşilor locali cu şase luni şi modul de delimitare a colegiilor uninominale. Prima măsură încalcă principiul periodicităţii alegerilor şi dispoziţiile art.1 alin.(5) din Constituţie, care consacră obligaţia respectării Constituţiei, supremaţiei sale şi a legilor. În plus, redimensionând durata mandatelor în curs ale aleşilor locali, legea comasării încalcă principiul neretroactivităţii legii, consacrat de art.15 alin.(2) din Legea fundamentală.

Pe de altă parte, legea comasării este neconstituţională, întrucât „se încalcă şi liberul acces la justiţie al titularilor acţiunilor formulate împotriva hotărârilor de Guvern prin care sunt delimitate colegiile uninominale unde au loc alegerile pentru Camera Deputaţilor şi Senat din anul 2012, persoane care, în ipoteza în care instanţa de judecată este decăzută din dreptul de a le soluţiona acţiunile, se află în imposibilitatea de a-şi valorifica în justiţie dreptul consacrat de lege', arată motivarea CCR.

(Sursa: Monitorul Oficial)

Contor: 1317 afișări

SCPA Gîlcă & Vasiliu, 6 februarie 2012 18:33

Calificativ

Comentarii

Comentarii
 
banner
banner

Abonare newsletter

Promoții

banner