s Ce modificări propune CSM în cazul statutului judecătorilor şi procurorilor?
25 Octombrie 2012

Ce modificări propune CSM în cazul statutului judecătorilor şi procurorilor?

Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a trimis Ministerului Justiției o sesizare în vederea inițierii unui act normativ pentru modificarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, în urma analizării unor propuneri referitoare la procedura de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prevăzută în art. 52 al legii, respectiv la dispoziţiile art. 62 şi art. 64 din aceeaşi lege.

În cazul promovării în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, magistrații au subliniat că actualele prevederi au o serie de neajunsuri, dovedite cu prilejul concursului de promovare recent desfăşurat, care se impun a fi eliminate pe viitor: concursul a ocupat o perioadă foarte mare de timp (peste 6 luni), costul financiar ridicat, coroborat cu eficienţa scăzută a procedurii (au promovat doar doi candidaţi, raportat la cele 26 de posturi vacante de judecător la ÎCCJ), numărul foarte mare de persoane implicate în organizarea concursului etc.

Astfel, se propune reducerea la 40 de zile a termenului prevăzut de art. 52 alin. (2) din lege, în vederea asigurării unei mai mari celerităţi în desfăşurarea procedurii de promovare în funcţia de judecător la ÎCCJ, abrogarea textelor de lege care prevăd participarea la comisii a persoanelor care nu fac parte din sistemul judiciar, care nu au atribuţii în formarea magistraţilor etc. Totodată, s-a mai propus ca toate cele trei probe existente în actuala procedură să aibă o pondere în punctajul final, - inclusiv, deci, interviul –  pe care îl vor obţine candidaţii în cadrul concursului, iar fiecare dintre acestea să fie eliminatorie prin punctajul minim obligatoriu.

În privinţa probei interviului, s-a propus ca evaluarea integrităţii candidaţilor să se efectueze pe baza unui raport întocmit de Inspecţia Judiciară, precum şi a răspunsurilor primite de la candidaţi la întrebările puse de membrii Plenului CSM pe baza acestui raport, a sesizărilor şi observaţiilor opiniei publice referitoare la integritatea acestora, a datelor existente la dosarul profesional etc.

Dintre actualele probe de concurs, s-a propus eliminarea probei scrise teoretice, întrucât prin acest concurs este necesară o evaluare a candidaţilor sub aspectul experienţei profesionale, reflectată în cazurile soluţionate, nu prin prisma capacităţii de memorare şi reproducere a teoriei.

În privinţa comisiilor de concurs prevăzute în actualul art. 52 indice 1, alin. (3), s-a propus ca membrii comisiilor să nu poată avea apartenenţă politică la data formării comisiilor.

În comunicatul CSM se precizează că dispozițiile art. 62 şi 64 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, a ridicat mai multe probleme sub aspectul reglementării situaţiei în care un magistrat este afectat de o maladie psihică de natură să-l împiedice în exercitarea funcţiei în mod corespunzător. Astfel, suspendarea din funcţie a unui magistrat pe motiv de afecţiune psihică se poate dispune de către CSM doar dacă maladia respectivă este constatată de o comisie medicală printr-o expertiză de specialitate. În prezent, legea nu prevede nicio sancţiune pentru magistratul care refuză nejustificat să se prezinte la expertiza de specialitate, astfel încât CSM este în imposibilitate de a dispune suspendarea acestuia din funcţie pentru înlăturarea stării de pericol general.

În aceste condiții, s-a propus instituirea unui caz de suspendare provizorie şi facultativă a magistratului în cauză, măsura urmând să fie dispusă tot de către CSM în situaţia în care nu există motive care să justifice refuzul prezentării magistratului la comisia de expertiză. Pe perioada suspendării din funcţie pentru acest motiv, magistratului nu îi sunt plătite drepturile salariale iar intervalul de timp în care magistratul este suspendat nu constituie vechime în magistratură. S-a mai propus ca suspendarea din funcţie să înceteze în momentul prezentării magistratului la expertiza de specialitate.

În situaţia în care, la recomandarea comisiei de expertiză psihiatrică, se dispune suspendarea unui magistrat până la însănătoşire, starea se va dovedi printr-o nouă expertiză. În plus, după expirarea termenului de suspendare stabilit de către comisia medicală de specialitate se va efectua o nouă expertiză, Consiliul Superior al Magistraturii urmând să aibă posibilitatea de a hotărî încetarea suspendării şi repunerea în funcţie a magistratului, prelungirea suspendării sau, dacă boala este ireversibilă, eliberarea din funcţie în condiţiile legii, urmând ca magistratul să primească o indemnizaţie specială, echivalentă cu un anumit cuantum din drepturile salariale pe care le-a avut în ultima lună de activitate.

(Sursa: CSM)

Contor: 1027 afișări

SCPA Gîlcă & Vasiliu, 25 octombrie 2012 07:16

Calificativ

Comentarii

Comentarii
 
banner
banner

Abonare newsletter

Promoții

banner