s Atacul ICCJ la adresa salariaților
16 Noiembrie 2012

Atacul ICCJ la adresa salariaților

Fotografie autor

Titlul exprima exact ceea ce am simtit in momentul in care am citit decizia ICCJ cu privire la termenul de la care incepe sa curga termenul de 30 de zile.

Concret, pana acum in majoritatea cazurilor, in situatia in care un salariat savarsea o abatere disciplinara, angajatorul trebuia sa emita decizia de sanctionare in termen de 30 de zile de la data de la care aflase de savarsirea abaterii (data de la care un salriat intocmea un referat), dar nu mai mult de 6 luni de la aceasta data.

Prin Decizia nr.16 în dosarul nr.15/2012 ICCJ a admis recursul si a stabilit ca: "În interpretarea şi aplicarea art. 252 alin. (1) din Codul muncii, republicat, momentul de la care începe să curgă termenul de 30 de zile calendaristice pentru aplicarea sancţiunii disciplinare este data înregistrării raportului final al cercetării disciplinare prealabile la registratura unităţii".

Precizam ca Decizia ICCJ este fundamental eronata si ca pronuntarea acesteia dovedeste o lipsa a cunoasterii materiei dreptului muncii, ca acesti judecatori sunt incapabili sa inteleaga profunzimea relatiilor de munca.

Daca va intrebati care este pericolul pe care eu il sesizem am sa va spun: din acest moment un salariat care a savarsit o abatere disciplinara poate sa fie "santajat" timp de 6 luni sa isi dea demisia in caz contrar va fi concediat disciplinar. De acum inainte, ICCJ a dat unda verde hartuirii morale la locul de munca a salaritului de catre angajator. Nimic nu impiedica comisia de cercetare disciplinara sa il cheme pe salariat de "n" ori la cercetarea disciplinara, doar ca mijloc de presiune. DIn punct de vedere juridic este absolut legal si corect. Daca imi veti spuen ca ...angajatorul va realiza un abuz de drept si in dreptul roman abuzul de drept se pedepseste, am sa solicit o singura speta in dreptul muncii in care s-a constatat un abuz de drept. As fi bucuros sa stiu ca exista o astfel de speta.

Sa explic de ce. ICCJ stabileste ca termenul de 30 de zile incepe sa curga de la data de la care Comisia de cercetare disciplinara inregistreaza raportul final al cercetarii disciplinare. Numai ca.....nici un text de lege nu obliga COmisia sa inregistreze intr-un anumit termen acest raport final, astfel incat COmisia, numita de catre angajator, va inregistra acest raport final atunci cand va dori. Adica, in ultima zi din cele 6 luni recunoscute de art. 252 alin. (1) teza finala din Codul muncii, republicat. 
Asadar, de acum inainte salariatii vor fi la mana angajatorilor timp de 6 luni.

O asemenea eroare de interpretare fie a fost realizata cu rea credinta, fie din lipsa de cunostinte in dreptul muncii. Cum nu puteam suspecta ICCJ de rea credinta, in opinia noastra, singurul raspuns la aceasta interpretare a ICCJ o consituie lipsa judecatorilor ICCJ de cunostinte in materia dretpului muncii.

Redam in continuare materialul publicat in Revista de Drept SOcial nr. 9/2012, cu precizarea ca la acel moment ne refeream la Recursul in interesul legii declarat de Ministerul PUblic. CU mici exceptii, probabil, intreaga argumentatie ramane valabila.

 

Opinie privind momentul de la care începe să curgă termenul de prescripţie de 30 de zile în situaţia aplicării sancţiunilor disciplinare

 

  1. Opinii jurisprudențiale contradictorii

Conform art. 252 alin. (1) din Codul muncii, republicat[1], „angajatorul dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei”.

Conform Recursului în interesul legii declarat de Procurorul General al României[2], în practica judiciară s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar cu privire la calcularea termenului de 30 de zile în care trebuie aplicată sancţiunea, mai exact momentul de la care începe să curgă acest termen.

Astfel, în practică unele instanţe judecătorești consideră că data la care termenul de 30 de zile prevăzut de art. 252 alin. (1) din Codul muncii, începe să curgă este data la care nota/procesul verbal de sesizare/raportul de informare/referatul de prezentare a situaţiei a fost înregistrat în registrul general al angajatorului şi a dobândit dată certă[3].

Alte instanţe, în aceleaşi ipoteze, consideră că momentul de la care începe să curgă termenul de 30 de zile prevăzut de art. 252 alin. (1) din Codul muncii este data la care reprezentatul angajatorului, persoană juridică, abilitat să aplice sancţiuni disciplinare, a luat la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare prin raportul de cercetare disciplinară prealabilă, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei[4].

Aşadar, în practică s-au conturat două momente de la care începe să curgă termenul de prescripţie de 30 de zile în situaţia aplicării sancţiunilor disciplinare, şi anume:

  1. De la data sesizării/înregistrării unei note privind săvârşirea unei fapte care poate fi considerată abatere disciplinară;
  2. De la data înregistrării referatului întocmit de către Comisia de cercetare disciplinară, deci după realizarea cercetării disciplinare.

Procurorul General al României a îmbrățișat această ultimă opinie, apreciind că acest punct de vedere este în acord cu litera şi spiritul legii, pentru următoarele considerente:

  • condiţia necesară şi suficientă pentru declanşarea răspunderii disciplinare este abaterea disciplinară, unicul temei pentru aplicarea sancţiunii disciplinare;
  • abaterea disciplinară este cunoscută numai după realizarea cercetării disciplinare şi întocmirea procesului verbal.

Pe cale de consecinţă termenul de prescripţie ar începe să curgă numai după momentul constatării abaterii disciplinare, adică numai de la data de la care referatul Comisiei de cercetare disciplinară a fost înregistrat la registratura societăţii.

 

  1. Necesitatea alegerii celei mai adecvate metode de interpretare

Aşadar, art. 252 alin. (1) din Codul muncii, republicat, prevede în mod clar că angajatorul poate să dispună sancţionarea disciplinară a salariatului în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei.

Pentru a putea aprecia care din cele două opinii sunt corecte se impune în mod fundamental identificarea metodei de interpretare cea mai adecvată.

Ministerul Public a ales o interpretare strict lingvistică în Recursul în interesul legii înaintat Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Pentru a putea identifica cea mai bună metodă facem apel la metoda de interpretare utilizată la nivel comunitar de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.

Astfel, Curtea de la Luxemburg, în mod constat în jurisprudenţa sa, este adevărat cu referire la interpretarea dreptului comunitar, a precizat că „în vederea interpretării unei dispoziții de drept comunitar este necesar să se țină seama nu numai de termenii utilizați, ci și de contextul în care apare aceasta, precum și de obiectivele urmărite de reglementarea din care face parte această dispoziție[5]”.

Aşadar, în interpretarea unei dispoziţii se va ține cont în primul rând de contextul în care norma de drept în cauză apare, de obiectivele pe care le urmăreşte şi nu doar de interpretarea lingvistica, interpretare ce poate să fie să nu fie conformă cu voinţa legiuitorului, deoarece de foarte multe ori legiuitorul nealegând cele mai potrivite expresii pentru a reglementa intenţia sa.

Între intenţia de reglementare şi reglementarea în sine se interpune un limbaj, care nu este perfect, singurul limbaj perfect fiind cel matematic[6]. În lipsa rigorii şi exactităţii maxime pe care doar folosirea limbajului matematic le poate oferi, apreciem că se impune utilizarea metodelor specifice dreptului şi anume aflarea intenţiei adevărate a legiuitorului şi numai în subsidiar poate fi utilizată metoda interpretării lingvistice.

 

  1. Scopul legiuitorului - termenul de prescripţie un drept în favoarea angajatorului sau a salariatului?

După ce am stabilit că cea mai bună metodă pentru rezolvarea unei probleme de drept este cea a identificării intenţiei legiuitorului şi nu cea lingvistică, trebuie să stabilim care a fost intenţia legiuitorului atunci când a statuat că angajatorul are dreptul de a aplica sancţiuni disciplinare în termen de 30 de zile de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei.

Sunt aceste termene în favoarea angajatorului sau ele sunt formulate în favoarea salariatului, în scopul de a limita un eventual abuz al angajatorului?

Codul muncii, republicat, stabileşte în art. 40 alin. (1) lit. e) dreptul angajatorului de a dispune sancțiuni disciplinare[7], iar art. 247 alin. (1) din Codul muncii, republicat consacră prerogativa disciplinară a angajatorului[8].

Aşadar, angajatorul are dreptul de a sancţiona disciplinar orice salariat care a încălcat cel puţin o dispoziţie privind disciplina muncii. Însă întrebarea care apare este aceasta: este dreptul angajatorului de a dispune sancţiuni disciplinare, un drept absolut, fără nici o limitare?

Analizând dispoziţiile Capitolului II – Răspunderea disciplinară, din cadrul Titlului XI – Răspunderea juridică[9], din Codul muncii, republicat, vom constata că acest drept este extrem de limitat, de condiţionat de îndeplinirea unor proceduri prealabile[10], de realizarea unei forme a deciziei de sancţionare disciplinară[11], de tipurile de sancţiuni care pot fi acordate[12] şi nu în ultimul rând de termenul în care puterea disciplinară poate fi aplicată.

Aşadar, rezultă cu putere faptul că dreptul angajatorului de a dispune sancțiuni disciplinare nu este însă unul absolut, ci este unul foarte condiţionat de îndeplinirea unor proceduri, într-un anumit termen nerespectarea acestor dispoziţii fiind sancţionată cu anularea dreptului angajatorului de a aplica sancţiuni disciplinare.

Am constatat că dreptul angajatorului de dispune sancţiuni disciplinare este un drept limitat.

Următoarea întrebare firească după ce am constata că angajatorul beneficiază de un drept extrem de limitat este acela de a ştii care este motivul pentru care legiuitorul a limitat acest drept al angajatorului? Este această limitare în favoarea angajatorului sau a salariatului?

Este de forţa evidenţei că limitând un drept lega recunoscut, nu reprezintă o limitare în favoarea celui căruia i-a fost conferit dreptul, ci se are în vedere o limitare a unei puteri pe care titularul dreptului ar putea-o utiliza.

În situaţia pe care o analizăm este fără urmă de îndoială că această limitarea dreptului angajatorului de a aplica sancţiuni disciplinare nu este în favoarea angajatorului (favorabil angajatorului ar fi fost afirmarea unei libertăţi depline a angajatorului de a dispune sancţiuni disciplinare).

Per a contrario dacă limitarea dreptului angajatorului de a dispune sancţiuni nu este în favoarea angajatorului atunci rezultă că beneficiarul acestei limitări este salariatul.

Aşadar, limitarea dreptului angajatorului foloseşte salariatului, acesta bucurându-se de protecţia legii în faţa poziţiei economice dominante a angajatorului.

Dacă toate aceste norme, privind aplicarea sancţiunilor disciplinare, sunt norme de protecţie a salariatului, atunci şi dispoziţiile art. 252 alin. (1) din Codul muncii trebuie interpretate prin această prismă a protecţiei salariatului.

 

  1. Inadecvarea paralelei dintre răspunderea penală/contravenţională şi răspundere disciplinară
  1. Perspectiva instituţională

Pentru a îmbrăţişa opinia conform căreia termenul de prescripţie începe să curgă de la momentul înregistrării Raportului de cercetare disciplinară, Ministerul Public, precizează: „Ca şi sancţiunile de drept penal sau de drept administrativ, sancţiunile disciplinare sunt prevăzute expres şi limitativ în lege, iar aplicarea lor, sub aspectul duratei şi a cuantumului trebuie să se facă, potrivit principiului legalităţii sancţiunii, cu respectarea riguroasă a dispoziţiilor legale”.

În ceea ce ne priveşte apreciem că nu poate să existe o comparaţie între răspunderea disciplinară în dreptul muncii şi răspunderea penală sau administrativă, între cele două tipuri de sancţiuni existând diferenţe cu privire la următoarele aspecte pentru următoarele motive:

  1. edictarea normelor;
  2. constatarea abaterii;
  3. emiterea deciziei de sancţionare.

 

  1. Edictarea normelor

În dreptul penal şi cel contravenţional normele care constituie infracţiune respectiv contravenţie sunt edictate de către puterea legiuitoare.

În dreptul muncii, normele care constituie abatere disciplinară sunt edictate de către angajator: „regulamentul intern se întocmeşte de către angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentanţilor salariaţilor, după caz” (art. 241 din Codul muncii, republicat).

Conform art. 242 alin. (1) din Codul muncii, republicat: „Regulamentul intern cuprinde cel puţin următoarele categorii de dispoziţii:

[…]

e) reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;

f) abaterile disciplinare şi sancţiunile aplicabile;

g) reguli referitoare la procedura disciplinară”.

Aşadar, în dreptul muncii angajatorul este cel care stabileşte care sunt abaterile disciplinare, spre deosebire de dreptul penal sau contravenţional în care acestea sunt stabilite de către legiuitor după cum am mai precizat.

 

  1. Constatarea abaterii disciplinare

Dacă în penal sau contravenţional abaterile sunt constatate de instituţii specializate ale statului (în dreptul muncii contravenţiile sunt constatate de Inspecţia muncii[13]), adică de alte instituţii sau organe decât legislativul.

În cazul răspunderii disciplinare în dreptul muncii, abaterile disciplinare sunt constatate de către angajator. Astfel, conform art. 250 alin. (1) din Codul muncii, republicat, „angajatorul stabileşte sancţiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de salariat”, legiuitorul român fixând angajatorului şi limitele aprecierii gravităţii abaterii disciplinare, deci nelăsând libertate subiectivă de apreciere[14].

Aşadar, se impune o primă constatare preliminară: dacă în materie penala sau contravenţională normele sunt edictate de un anumit organism (lato sensu) iar sancţiunile sunt aplicate de alte organisme ale statului, în materia disciplinară, edictarea normelor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de acelaşi organism: angajatorul.

 

  1. emiterea deciziei de sancţionare

Conform art. 252 alin. (1) din Codul muncii, republicat „Angajatorul dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă”.

Aşadar, în cazul răspunderii disciplinare din dreptul muncii angajatorul este cel care stabileşte ce anume constituie abatere disciplinară, cel care stabileşte comisia de cercetare disciplinară şi cel care sancţionează.

Practic, într-un limbaj neacademic angajatorul este cel care centrează, cel care dă cu capul şi cel care arbitrează.

În cazul răspunderii penale sau a răspunderii contravenţionale toată această procedură se realizează de instituţii diferite.

Din această perspectivă, fundamentală din punctul nostru de vedere nu există nici o asemănare între răspunderea penală/contravenţională şi răspunderea disciplinară.

 

  1. Perspectiva funcţională

Dacă din punct de vedere instituțional am putut observa că nu există nici o asemănare între răspunderea penală sau administrativă respectiv răspunderea disciplinară, trebuie să analizăm dacă există vreo asemănare din punct de vedere funcţional.

Ministerul Public reia o opinie doctrinală[15] conform căreia „în domeniul dreptului muncii, în mod similar altor forme de răspundere (penală sau contravenţională), condiţia necesară şi suficientă pentru declanşarea răspunderii disciplinare este abaterea disciplinară, unicul temei pentru aplicarea sancţiunii disciplinare”.

Simpla observaţie că declanşarea răspunderii disciplinare nu se poate realiza decât după stabilirea că fapta săvârşită de salariat constituie abatere disciplinară este suficientă, fără a se mai face trimiteri la alte forme de răspundere disciplinară, decât, eventual, ca o întărire a acestui fapt.

De la această simpla constatare a unui fapt şi anume nu poate să existe sancţiune disciplinară fără să existe fapta, până la a sprijini o concluzie pe argumente care rezultă din dreptul penal este o diferenţă foarte mare.

Avem în vedere în mod expres interpretarea Ministerului Public conform căreia declanşarea răspunderi disciplinare, adică inclusiv data de la care a luat la cunoștință angajatorul de abaterea disciplinară, ar corespunde momentului finalizării cercetării disciplinare, deoarece doar din acel moment există abaterea disciplinară: „în toate situaţiile în care sancţiunea disciplinară a fost aplicată după efectuarea cercetării prealabile disciplinare, momentul de la care începe să curgă termenul de prescripţie de 30 de zile prevăzut de art. 252 alin. (1) din Codul muncii este data la care rezultatele cercetării, concretizate prin raportul final de cercetare prealabilă, au fost aduse la cunoştinţa reprezentantului angajatorului, abilitat să aplice sancţiuni disciplinare, prin depunerea lor la registratura unităţii, deoarece numai la acest moment se cunoaşte dacă fapta săvârşită de salariat întruneşte sau nu elementele constitutive ale unei abateri disciplinare, atât sub aspectul laturii obiective, cât şi sub aspectul laturii subiective”.

Din această perspectivă apreciem că nu se poate constata nici o paralelă între răspunderea penală sau administrativă şi răspunderea disciplinară în dreptul muncii’, cu atât mai mult cu cât dispoziţiile art. 251 din Codul muncii, republicat reglementează condiţiile aplicării sancţiunii disciplinare[16], fără a face nici o trimitere la termeni specifici dreptului penal precum latura subiectivă şi latura obiectivă.

Acest tip de argumentare dovedeşte necunoaşterea aprofundată nu numai a relațiilor de muncă, dar chiar şi a textelor de lege care reglementează răspunderea disciplinară a salariaţilor, ci cunoştinţe de specialitate, de drept penal.

 

  1. Doctrină sovietică privind rolul penalului în dreptul muncii

Permanenta comparaţie dintre răspunderea penală şi răspunderea disciplinară ne-a dus cu gândul la intruziunea dreptului penal în dreptul muncii, în perioada comunistă.

Pentru exemplificare redăm un pasaj dintr-o lucrare a unui autor sovietic de dreptul muncii, lucrare tradusă şi citată în literatura română de dreptul muncii:

Plângerile împotriva refuzului ilegal de a angaja la muncă se rezolvă de organele procuraturii; desfacerea ilegală a contractului de muncă de către administraţie poate fi reclamată procuraturii şi justiţiei; plângerea mai poate fi adresată şi administraţiei organului ierarhic superior. Dacă se constată că contractul de muncă a fost desfăcut ilegal, instanţa reintegrează pe angajat în funcţia sa, cu plata salariului pe timpul absenţei forţate de la lucru. În caz de refuz cu rea-credinţă de a angaja la muncă sau în caz de desfacere ilegală a contractului de muncă, cei vinovaţi sunt traşi la răspundere penală. Printr-un ordin special al Procurorului U.R.S.S. cu nr. 547 din 28 mai 1938[17] , organelor procuraturii li s-a cerut ca, la examinarea plângerilor împotriva desfacerii ilegale a contractului de muncă sau împotriva refuzului ilegal de a angaja la muncă, să asigure o cercetare atentă a fiecărei plângeri, iar în caz de nevoie să verifice minuţios împrejurările menţionate în plângere, să ia parte la judecarea cauzelor privitoare la desfacerea contractelor de muncă, fie la cererea instanţei, fie din proprie iniţiativă, pentru a interveni în acţiunea intentată sau pentru a porni o acţiune din partea procuraturii, dacă, în funcţie de circumstanţele cauzei respective, acest lucru este necesar după părerea procurorului, pentru ocrotirea intereselor statului sau ale maselor muncitoare. De asemenea li s-a cerut ca atunci când desfacerea ilegală a contractului de muncă sau refuzul de a angaja la lucru s-au datorat relei credinţe, să tragă la răspundere penală persoanele vinovate, calificând faptele lor în conformitate cu articolele corespunzătoare din Codul penal, apreciind dacă aceste fapte au fost săvârşite în mod sistematic, din interes material sau din vreun alt interes personal, precum şi să asigure rezolvarea în termen de 2—3 zile de la primire a plângerilor împotriva desfacerii ilegale a contractului de muncă sau împotriva refuzului ilegal de a angaja Ia muncă[18].

„Pentru încălcarea obligaţiilor sale juridice din contractul colectiv, administraţia răspunde pe cale disciplinară sau penală, iar în cazurile prevăzute de lege, ea răspunde şi materialiceşte, în funcţie de caracterul încălcării”[19].

 

  1. Combaterea argumentului lingvistic adus de Ministerul Public

Pentru a concluziona că data de la care începe să curgă termenul de prescripţie de 30 de zile este momentul înregistrării la registratură a referatului Comisiei de cercetare disciplinară, după efectuarea cercetării disciplinare prealabile, Ministerul Public se fundamentează pe un argument lingvistic:

În favoarea acestei interpretări pledează un argument ce rezultă din  terminologia utilizată de legiuitor în cuprinsul art. 252 alin. (1) din Codul muncii, în  distincţiile pe care le realizează în privinţa momentelor diferite de la care curg cele două  termene de prescripţie instituite de norma analizată.

Bunăoară, însuşi legiuitorul raportează momentul subiectiv de la care începe  să curgă termenul de 30 de zile, de data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii  disciplinare, în timp ce termenul de 6 luni curge de la momentul obiectiv, al săvârşirii faptei.

Or, abaterea disciplinară nu se identifică întru totul cu fapta ce constituie  obiectul cercetării disciplinare, în sensul că, între cele două noţiuni există o relaţie întreg – parte, relaţie relevată şi de conţinutul dispoziţiilor art. 247 alin. (2) din Codul muncii, care  definesc abaterea disciplinară”.

Apreciem că în această situaţia argumentul care trebuie să primeze nu este cel lingvistic, ci aşa cum sublinia Curtea de justiţie a Uniunii Europene, e adevărat cu privire la dreptul comunitar, dar aplicabil şi în această situaţie, având în vedere elementele expuse la anterior, trebuie să primeze interpretarea contextuală în care apare aceasta, precum și interpretarea în raport cu obiectivele urmărite de reglementarea din care face parte această dispoziție.

Aşadar, simpla argumentare lingvistică nu este convingătoare în această situaţie şi nici nu este pertinentă.

Este adevărat că legiuitorul a utilizat termenul de „abatere disciplinară” respectiv de „faptă” însă din întregul context analizat rezultă, aşa cum am demonstrat, că scopul limitării puterii disciplinare a angajatorului este acela de a limita poziția dominantă economic a angajatorului, iar în mod special în această situaţia puterea discreţionară disciplinară pe care angajatorul ar fi dobândit-o, astfel încât analiza lingvistică nu este pertinentă.

În situaţia în care s-ar admite interpretarea Ministerului Public atunci angajatorul ar avea o mare marjă de manevră ceea ce ar conduce la abuzuri din partea lui, la presiuni psihice iar de aici la hărțuire morală nu este decât un singur pas. Pur si simplu este o invitaţie a angajatorului spre a pune presiune psihică de salariat.

 

  1. Posibilitatea abuzului din partea angajatorului

În măsura în care am admite soluţia propusă de Ministerul public, trebuie luate în considerare abuzurile pe care angajatorul le-ar putea realiza. Aceste abuzuri, nu sunt deloc imaginare şi nici nu am putea pleca de la idee că angajatorul nu va abuza de posibilităţile pe care le are.

De altfel, chiar reglementarea la nivel comunitar a muncii pe durată determinată, are în vedere evitarea folosirii abuzive de către angajator a acestor tipuri de contracte[20], aşadar nu trebuie să eliminăm din analize posibilitatea unor abuzuri din partea angajatorului iar interpretarea să fie una strict teoretică, ci interpretarea trebuie să fie în acord cu spiritul reglementării, astfel cum de altfel subliniază si Curtea de la Luxemburg.

Am arătat că spiritul întregii reglementări a răspunderii disciplinare este protecţia salariatului în faţa poziţiei dominante a angajatorului, adică evitarea oricăror abuzuri ale angajatorului prin limitarea sau mai corect spus circumscrierea riguroasă, a puterii disciplinare a angajatorului.

Ar putea angajatorul comite abuzuri în situaţia în care am accepta punctul de vedere al Ministerului Public? Care ar fi abuzurile pe care angajatorul le-ar putea face în situaţia în care am accepta idee ca termenul de 30 de zile ar începe să curgă de la data înregistrării la registratura societăţii a raportului Comisiei de cercetare disciplinară?

Exemplu concret: chiar în zilele în care redactez prezentul articol, un salariat a fost convocat la cercetarea disciplinară, solicitându-i-se demisia pentru a nu fi concediat disciplinar, demisie pe care nu a înaintat-o. După realizarea cercetării disciplinare, Comisia nu a redactat nici un referat pe care să îl înainteze conducerii şi din care să se constate abaterea disciplinară. Codul muncii nu prevede nici un termen în interiorul căruia Comisia de cercetare are obligaţia să redacteze şi să înainteze concluziile lor.

Salariatul a mai fost chemat de câteva ori „sub pretextul continuării cercetării”, însă de fiecare dată i s-a solicitat acelaşi lucru: demisia. Iar aceasta timp de 30 de zile calendaristice.

Este fără îndoială că în măsura în care am accepta interpretarea Ministerului Public, astfel de situaţii vor deveni o regulă, iar presiunea angajatorului va fi şi mai puternică.

 

  1. Anularea termenul de 30 de zile calendaristice

Dacă am accepta interpretarea Ministerului Public, atunci ar însemna că termenul de 30 de zile va începe să curgă de la data de la care Comisia de cercetare disciplinară va înregistra Referatul la registratura societăţii.

Care este termenul în care Comisia de cercetare disciplinară trebuie să înregistreze Referatul de cercetare disciplinară? De lege lata, legislaţia română nu cuprinde nici o dispoziţie, astfel încât nimic nu împiedică înregistrarea Referatului în ultima zi din cea de-a şasea lună de la data săvârşirii faptei.

În aceste condiţii, practic termenul de 30 de zile nu va mai avea nici sens, deoarece comisia disciplinara, numită de angajator va înregistra referatul de stabilire a deciziei de sancţionare atunci când va dori, în lipsa unui text legal care să prevadă termenul în care se va înregistra referatul, în raport cu data efectuării cercetării disciplinare.

De asemenea, inclusiv momentul în care va avea loc cercetarea disciplinară, se va realiza tot în termenul de 6 luni.

Practic timp de 6 luni, de la data săvârşirii faptei, salariatul va putea fi şicanat prin intermediul cercetării disciplinare, i se va pute acere demisia, pentru a scuti angajatorul de neplăcerile unui eventual conflict în caz de sancţionare. Această presiune va fi timp de 6 luni, termenul în această situaţia va fi în favoarea angajatorului, şi nu este de natură a limita abuzul angajatorului, ca toate celelalte norme în materia răspunderii disciplinare, ci dimpotrivă el nu face altceva decât să invite angajatorul, uzând de marja de manevră pe care o astfel de interpretare i-ar crea-o.

 

  1.  Consecinţele psihice asupra salariatului ale cercetării disciplinare într-un terme excesiv de lung

În susținerea opiniei conform căreia termenul de 30 de zile ar trebui să curgă de la data la care Comisia de cercetare disciplinară ar înregistra referatul privind concluziile cercetării disciplinare, Ministerul Public precizează „că nu se poate reţine că acest ultim termen ar fi excesiv de mare faţă de salariat şi că acesta ar resimţi o stare de incertitudine ci, dimpotrivă, este rezonabil, fiind destinat să acopere, în general, o gamă cât mai diversificată de situaţii, precum acelea în care sesizarea angajatorului şi cercetarea disciplinară debutează in rem, pentru ca mai apoi să fie emise decizii de sancţionare in personam”.

Faţă de acest timp de argument simţim nevoia de a preciza că această argumentare este una pur teoretică, funcţionărească fără nici o legătură cu realitatea faptelor.

Astfel, idee că salariatul nu ar resimţi nici o stare de incertitudine este una falsă. Din experienţa practică putem afirma că pe întreaga perioadă a cercetări disciplinare salariatul îşi schimbă în mod radical percepţia despre locul de muncă, despre situaţia lui, despre viitorul lui. O eventuală concediere aduce, pe termen scurt, o bulversare a vieţii lui personale, deoarece în cele mai multe situaţii salariul este unica sursă de venit.

Este de forţa evidenţei că în situaţia unei cercetări disciplinare salariatul îşi regândeşte viaţa, îşi analizează opţiunile, din perspectiva unei eventuale pierderi a locului de muncă, ceea ce conduce la pierderea venitului, la eventual pierderea statului în societate (fiecare pe nivelul lui) la a începe să îşi caute un nou loc de muncă. Cu cât perioada în care poate să fie sancţionat este mai mare cu atât starea lui de tensiune, de agonie va fi mai mare şi mai profundă. Este posibil ca sentimentele prin care trece un salariat pe o perioadă mai lungă să fie diferite: de la revoltă, la căinţă, şi poate chiar la resemnare.

Oricum ar fi, faptul că pentru o perioadă de timp destul de lungă salariatul va trece prin diferite stări psihologice este negativ în el însuşi şi nu are afecte pozitive în cadrul relațiilor de muncă, salariatul putând crea o atmosferă negativă în colectiv prin iradierea stării lui de tensiune.

Aşadar, nici la nivel personal şi nici la nivel de colectiv această perioadă de tensiuni interne nu este favorabilă relaţiei de muncă.

Observăm superficialitatea argumentaţiei Ministerului Public care se limitează numai să afirme „că nu se poate reţine că acest ultim termen ar fi excesiv de mare faţă de salariat şi că acesta ar resimţi o stare de incertitudine”. Ministerul Public nu face o demonstraţie, ci doar o simplă afirmaţie nesusţinută de nici un argument. De ce anume salariatul nu ar simţi o incertitudine pe această perioadă? O simplă afirmaţie nu înseamnă argumentaţie şi nu poate fi luată în considerare.

În a doua parte a acestei argumentări se arată că un termen mai lung ar fi în favoarea relaţiilor de muncă „fiind destinat să acopere, în general, o gamă cât mai diversificată de situaţii”, altfel spus angajatorul va avea mai mult timp pentru cercetări complexe.

Ministerul public preia idee unui autor de dreptul muncii[21] care precizează „că în practica socială pot interveni evenimente deosebite a căror cercetare să impună activităţi ample, de exemplu, analize tehnice, expertize contabile or, dacă termenul de emitere a deciziei de sancţionare se consideră că începe să curgă de când reprezentantul angajatorului a fost sesizat, ar însemna ca toate aceste activităţi complexe să se deruleze într-o perioadă mai scurtă de 30 de zile, ceea ce practic, poate fi uneori, imposibil, fie poate conduce la rezultate eronate

Câteva precizări prealabile se impun cu necesitate.

Astfel, Ministerul Public nu dă nici un exemplu concret de situaţie în care angajatorul a invocat în apărarea sa lipsa termenului de realizare corectă a cercetării disciplinare. Aşadar, afirmaţia Ministerului Public este una pur teoretică, nevalidată de aproape un deceniu de practică.

Este adevărat că un autor de dreptul muncii aminteşte această posibilitate teoretică, însă nici acel autor nu precizează în mod concret o situaţie în care angajatorul a invocat lipsa timpului în realizarea cercetării disciplinare, astfel încât fără urmă de îndoială nu există nici o bază practică pentru a admite acest argument. El este, după cum am precizat, un argument pur teoretic şi ca orice argument teoretic este în acest moment deschis oricărei discuţii. Nu a existat nici o dezbatere pe acest argument astfel încât acesta nu are nici o confirmare, este pur şi simplu o părere mai mult sau mai puţin fondată.

Faptul că în doctrină se fac unele aprecieri/speculaţii pur teoretice nu înseamnă că acestea au sau vor avea fundamente practice. În măsura în care ar fi existat, atunci ar fi trebuit să fi fost invocate de angajatorul în apărarea sa iar instanţele de judecată fie le-ar fi reţinut, fie dimpotrivă le-ar fi respins.

În concluzie, în lipsa unor precizări practice această teorie rămâne doar o speculaţie teoretică[22], ce nu poate fi prezentată de către Ministerul Public ca un argument din moment ce nu este validată această opinie.

Ca un contraargument practic invocăm faptul că timp de aproape un deceniu, de când a fost adoptată Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicat nu a fost invocat în instanţe, în mod consistent (personal nu avem cunoştinţă să fi fost invocat vreodată, dar nu excludem de plano eventuale excepţii strict punctuale) argumentul lipsei de timp în realizarea cercetării disciplinare, ne validează opinia conform căreia acest argument nu este unul real şi pertinent, ci este un argument de speculaţie teoretică.

În practica noastră de mai bine de 10 ani în domeniul dreptului muncii, atât în calitate de consilier juridic la unităţi cu peste 3 000 de salariaţi, dar şi în calitate de avocat termenul de 30 de zile nu a fost niciodată un obstacol în calea realizării cercetării disciplinare prealabile.

În practică am întâlnit situaţia, în cazul unei hărţuiri sexuale la locul de muncă, în care am audiat 10 martori, am audiat salariatul învinuit, am verificat elemente tehnice (sms-uri, mail-uri trimise), am audiat salariatul care acuza hărţuirea morală, după care am mai audiat încă o data cele două parţi implicate. Termenul de 30 de zile a fost suficient pentru realizarea întregii proceduri prealabile, iar decizia de concediere a salariatului ca urmare a hărţuirii sexuale la locul de muncă, a fost emisă în timp util. Este adevărat că angajatorul a dat dovadă de maximă diligenţă, însă aşa trebuie să fie orice angajator care doreşte să îşi apere interesele.

 Ni s-ar putea aduce ca argument necesitatea unor investigaţii complexe în cazul unor abateri disciplinare cu privire la elemente de gestiune sau cu privire la aspecte tehnice.

Acestui argument am răspunde că şi în aceste situaţii termenul de 30 de zile este mai mult decât rezonabil, practica instanţelor de judecată fiind revelatoare cu privire la sancţionarea gestionarilor sau a unor persoane aflate în situaţii similare.

Aşadar, invocarea unor situaţii de excepţie fără a le defini în mod concret, fără a stabili ponderea lor şi fără a individualiza cauza care generează această necesităţi ni se pare că nu este argument juridic fundamentat, ci este, după cum am precizat, un argument de speculaţie teoretică, care nu poate fi luat în consideraţie într-o situaţie precum cea din speţă.

Cu privire la afirmaţia Ministerului Public conform căreia, curgerea termenului de la data înregistrării Referatului Comisiei de cercetare disciplinară a fi destinat să acopere, în general, o gamă cât mai diversificată de situaţii, precum acelea în care sesizarea angajatorului şi cercetarea disciplinară debutează in rem, pentru ca mai apoi să fie emise decizii de sancţionare in personam, apreciem că afirmaţia privind cercetarea in rem şi in personam nu au nici o relevanţă în ceea ce priveşte perioada cercetării disciplinare.

Astfel, eventuala cercetare in personam, în practică reprezintă timpul în care se analizează în concret, în raport de criteriile stabilite de art. 250 din Codul muncii, republicat, această etapă fiind una pur de analiză intelectuală. Având în vedere gama diversă de sancţiuni care pot fi aplicate (stabilită în art. 248 din Codul muncii, republicat[23]) precum şi faptul că este vorba de un salariat al societăţii, ceea ce presupune o relativ buna cunoaştere a comportamentului şi de ce nu şi a caracterului acestuia, timpul „cercetării in personam” este extrem de scurt, astfel încât el nu are nici o pondere în economia totală a timpului necesar aplicării sancţiunii disciplinare, iar pe cale de consecinţă argumentul Ministerului Public nu are nici o valoare, pentru că este un argument pur teoretic fără nici o legătură cu realitatea cercetărilor disciplinare.

 

  1. Critica argumentul conform căruia „fapta este considerată ab initio considerată abatere disciplinară”

Argumentul, Ministerului Public conform căreia „angajatorul stabileşte sancţiunea disciplinară, numai după  efectuarea cercetării prealabile. Reglementare care ar fi inutilă, în condiţiile în care, ab initio, fapta asupra căreia poartă sesizarea este considerată abatere. Dacă s-ar accepta această perspectivă, ar însemna că întreaga procedură a cercetării disciplinare ar fi o formalitate lipsită de conţinut, câtă vreme, vinovăţia, ca şi caracteristică definitorie a abaterii disciplinare, este subsumată faptei şi identificată cu precizie, încă de la început, din momentul sesizării”.

Acest argument este pe de o parte fals, iar pe de alta parte este complet inutil.

Ministerul Public comite o eroare fundamentală în această apreciere.

În cazul răspunderii penale există două etape ale cercetării: in rem şi in personam. Aşadar, am putea asimila şi în cazul cercetării disciplinare cele două momente ale cercetării: in rem şi in personam, astfel cum însuşi Ministerul Public menţionează, iar cele două etape se pot identifica foarte clar în procedura cercetării disciplinare prealabile.

Astfel, de la momentul la care fapta a fost sesizată şi până la momentul la care Comisia de cercetare disciplinară întocmeşte raportul suntem în faza cercetării in rem. Faptul că salariatul este invitat să dea declaraţie, că sunt analizate şi alte aspecte, inclusiv tehnice, sunt audiaţi eventualii martori toate acestea demonstrează că în această primă etapă scopul cercetării disciplinare este acela de a identifica dacă fapta există, de a identifica salariatul care a săvârşit fapte (n practică se întâlnesc situaţii în care nota de sesizare a abaterii disciplinare identifică un anumit salariat ca fiind vinovat, ulterior constatându-se că vinovăţia aparține altui salariat, nemenţionat în notă de sesizare[24]), de a identifica gradul de vinovăție al salariatului. Deci, indiferent de termenul utilizat de legiuitor, întreaga procedură pe care legiuitorul o utilizează conduce spre idee unei identificări concrete atât a salariatului vinovat cât şi a gradului de vinovăţie al acestuia.

După ce a fost realizată această cercetare in rem se va trece la aplicarea dispoziţiilor art. 250 din Codul muncii, şi anume stabilirea sancţiunii disciplinare în raport de criteriile reglementate de Codul muncii, republicat. Utilizând terminologia Ministerului Public în această etapă suntem în faza cercetării in personam.

Aşadar, rezultă cu claritate că argumentul Ministerului Public conform căruia ab inition fapt ar putea fi considerată abatere disciplinară este fundamental eronată şi rezultă dintr-o necunoaştere aprofundată a procedurii răspunderii disciplinare.

Precizăm că în ceea ce ne priveşte comparaţia cu dreptul penal nu o considerăm neapărat adecvată, ceea ce am vrut să subliniem aici este faptul argumentul Ministerului Public este superficial şi este realizat pe calapodul răspunderii penale, care nu are nici o relevanţă în situaţia răspunderii disciplinare.

De asemenea, cercetarea disciplinară care presupune numirea unei comisii care va cerceta dacă fapta întruneşte elementele constitutive pentru a fi considerată abatere disciplinară dovedeşte cu claritate că expresia „săvârşirea abaterii disciplinare” utilizată de legiuitor în art. 252 alin. (1) din Codul muncii, republicat, nu este diferită de expresia „săvârşirea faptei”.

Prin faptul că legiuitorul instituie o comisie disciplinară care să analizeze „abaterea disciplinară” nu înseamnă că a stabilit un alt termen de luare la cunoştinţă despre abaterea disciplinară şi anume termenul finalizării cercetării disciplinare, şi nici că a catalogat fapta ca fiind data săvârşiri faptei.

Ministerul Public îşi fundamentează întreaga construcție pe argumentul lingvistic, fără să facă nici cea mai mică referire la finalitatea şi scopul pentru care au fost adoptate normele care limitează puterea disciplinară a angajatorului. Este adevărat că argumentul lingvistic este un argument foarte uşor de susţinut şi care nu necesită mari cunoştinţe în domeniul relaţiilor de muncă.

Ministerul Public nu pare a avea nici un moment de îndoială cu privire la posibilitatea legiuitorului de a fi utilizat expresii neadecvate în această situaţie, expresii care pot conduce la interpretări diferite.

În fine, apreciem că nu se poate reţine acest argument al Ministerului Public, conform căruia o eventuala interpretare a faptului că salariatul este considerat vinovat încă de la data sesizări faptei, deoarece stabilirea vinovăţiei va avea loc numai după cercetarea disciplinară.

 

  1. Cu privire la argumentul conform căruia finalitatea acțiunilor disciplinare o constituie combaterea eficientă a unor comportări dăunătoare muncii.

 

Ministerul Public în susținerea opinie sale mai aduce un alt argument şi anume „scopul principiilor care guvernează acţiunea disciplinară este reprezentant nu numai de combaterea eficientă a unor acte sau comportări dăunătoare procesului muncii, ci şi de garantarea stabilirii exacte a faptelor în cadrul unei proceduri în care salariatului i se asigură dreptul la apărare”.

Constatăm în primul rând terminologia utilizată de Ministerul Public „comportări dăunătoare procesului muncii”.

Trecând peste aceste aspecte istorice trebuie să facem o dublă nuanţă:

  1. Finalitatea dreptului angajatorului de a dispune sancţiuni disciplinare este protecţia intereselor acestuia;
  2. Finalitatea instituirii proceduri prealabile şi a formalismului în situaţia aplicării unor sancţiuni disciplinare o constituie protecţia intereselor salariaţilor.

După cum am precizat trebuie analizat din ce perspectivă privim termenul de 30 de zile, pentru a putea pronunţa o soluţie corectă.

Ministerul Public nu face această distincţie, ci afirmă doar că scopul principal care guvernează abaterea disciplinară vizează protecţia intereselor acestuia.

În ceea ce ne priveşte, aşa cum am demonstrat anterior, scopul instituiții procedurilor sancţionării disciplinare vizează tocmai limitarea puterii excesive a angajatorului. În măsura în care legiuitorul ar fi dorit să protejeze în mod absolut şi unilateral interesele angajatorului, atunci art. 40 alin. (1) lit. (a) din Codul muncii, precum şi art. 257 din Codul muncii, ar fi fost suficient: angajatorul are dreptul de a dispune sancţiuni disciplinare, fără nici o limitare de ordin procedural, sau de ordin temporar.

Or, din moment ce legiuitorul vine şi limitează acest drept al angajatorului, îl condiţionează şi îl circumscrie unor acţiuni este clar că scopul acestor limitări este protecţia drepturilor salariatului.

Aşadar, interpretarea momentul de la care începe să curgă termenul de 30 de zile în situația abaterilor disciplinare, trebuie să se facă în raport cu finalitatea urmărită de legiuitor atunci când a edictat norme de limitare a puterii angajatorului de a sancţiona disciplinar.

În concluzie, afirmaţia Ministerului Public, conform căreia „scopul principiilor care guvernează acţiunea disciplinară este reprezentant nu numai de combaterea eficientă a unor acte sau comportări dăunătoare procesului muncii”este incompletă per ansamblu şi fără sens în situaţia supusă dezbaterii.

 

  1. Concluzii

Faşă de cele de mai sus apreciem că în aprecierea noastră momentul de la care începe să curgă termenul de prescripţie de 30 de zile în situaţia sancţiunilor disciplinare este momentul înregistrării notei privind existenţa unei fapte care încalcă ordine aşi disciplina în muncă.

La aceasta concluzie conduc următoarele argumente:

  1. Scopul edictării normelor privind procedura cercetării disciplinare vizează protecţia salariaţilor în faţa puterii absolute a angajatorului de a dispune sancţiuni disciplinare;
  2. Admiterea poziţiei Ministerului Public ar conduce la anularea termenului de 30 de zile, deoarece de lege lata, Codul muncii, republicat nu cuprinde nici o prevedere privind termenul în care Comisia de cercetare disciplinară are obligația să înregistreze Referatului privind cercetarea disciplinară şi constatarea abaterii disciplinare, înregistrarea
  3. Cercetarea disciplinară prealabilă va fi prelungită timp de 6 luni, (timpul maxim prevăzut de art. 252 alin. (2), pe această perioadă salariatul aflându-se într-o permanentă stare de incertitudine cu privire la viitorul sau.

 

 



[1] Republicat în „Monitorul oficial al României”, partea I, nr. 345/2011.

[2] Nr. 1197/C/4217/III-5/2012 din 24 septembrie 2012 .

[3] Conform RIL „În susţinerea acestor soluţii, instanţele judecătoreşti consideră că cercetarea disciplinară trebuie să se efectueze în interiorul celor 30 de zile calendaristice în care trebuie să se emită şi decizia de sancţionare, iar în contextul legislativ analizat, nu se poate confunda cercetarea realizată de comisia de cercetare disciplinară, materializată într-un raport, cu data înregistrării sesizării în ce priveşte săvârşirea abaterii disciplinare care reprezintă data luării la cunoştinţă despre săvârşirea faptei şi de la care curge termenul de prescripţie de 30 de zile”.

[4] Conform RIL „În acest sens, instanţele de judecată au apreciat că numai după finalizarea cercetării disciplinare prealabile, prevăzute de art. 251 din Codul muncii, se poate aprecia dacă fapta săvârşită de salariat întruneşte sau nu, cumulativ, elementele constitutive ale unei abateri disciplinare, astfel cum este definită prin art. 247 alin. (2) din Codul muncii”.

[5] Hotărârea din 17 noiembrie 1983, Merck, 292/82, Rec., p. 3781, punctul 12, și Hotărârea din 3 aprilie 2008, Zweckverband zur Trinkwasserversorgung und Abwasserbeseitigung Torgau-Westelbien, C‑442/05, Rep., p. I‑1817, punctul 30

[6]Ce loc ocupa imaginea despre lume a fizicianului teoretician între toate aceste imagini posibile ale lumii ? Ea cere ca descrierea corelațiilor sa-fie de-o rigoare şi exactitate maximă pe care doar folosirea limbajului matematic le poate oferi” Albert Einstein Cum văd eu lumea, editura Humanitas, București, 1992 p. 33.

[7]Art. 40 (1) Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi: e) să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil şi regulamentului intern”.

[8]Art. 247 (1) Angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară”.

[9] Titlul XI - Răspunderea juridică (art. 241-265) cuprinde următoarele capitole: Capitolul I - Regulamentul intern, (art. 241-246); Capitolul II - Răspunderea disciplinară (art. 247-252); Capitolul III - Răspunderea patrimonială (art. 253-259); Capitolul IV - Răspunderea contravenţională (art. 260); Capitolul V - Răspunderea penală (art. 261-265);

[10]Art. 251 (1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură, cu excepţia celei prevăzute la art. 248 alin. (1) lit. a), nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile”.

[11] Art. 252 (2) Sub sancţiunea nulităţii absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu:

a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară;

b) precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil care au fost încălcate de salariat;

c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de salariat în timpul cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care, în condiţiile prevăzute la art. 251 alin. (3), nu a fost efectuată cercetarea;

d) temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică;

e) termenul în care sancţiunea poate fi contestată;

f) instanţa competentă la care sancţiunea poate fi contestată.

[12]Art. 248 (1) Sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul în cazul în care salariatul săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:

a) avertismentul scris;

b) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile;

c) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;

d) reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, şi a indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;

e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă”.

[13] Legea nr. 108/1999, republicată („Monitorul oficial al României”, partea I, nr. 290/2012) „Art. 19 Inspectorii de muncă, purtând asupra lor legitimaţia şi insigna care atestă funcţia pe care o îndeplinesc în exercitarea atribuţiilor stabilite prin lege, au următoarele drepturi: o)să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni prevăzute de legislaţia în vigoare”.

[14]Art. 250 Angajatorul stabileşte sancţiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de salariat, avându-se în vedere următoarele:

a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită;

b) gradul de vinovăţie a salariatului;

c) consecinţele abaterii disciplinare;

d) comportarea generală în serviciu a salariatului;

e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta”.

[15] Sanda Ghimpu, Alexandru Ţiclea – „Dreptul muncii”, Ediţia a II-a, revăzută şi adăugită, Casa de editură şi presă „Şansa” S.R.L., Bucureşti, 1995. p. 344;

[16]Art. 250 Angajatorul stabileşte sancţiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de salariat, avându-se în vedere următoarele:

a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită;

b) gradul de vinovăţie a salariatului;

c) consecinţele abaterii disciplinare;

d) comportarea generală în serviciu a salariatului;

e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta”.

[17]Soţialisticeskaia zakonnost", 1938, nr. 7, pp. 108—109

[18] A. E. Paşerstnik, Dreptul la muncă, Studiu de drept sovietic, Editura de stat  pentru literatură  ştiinţifică, Bucureşti 1954, ediţie îngrijită Costel Gîlcă, 2012, www.costelgilca.ro/bibliotecă, p. 40.

[19] A. E. Paşerstnik, Contractul Colectiv, Editura de stat pentru literatură ştiinţifică,  Bucureşti  1953, ediţie îngrijită Costel Gîlcă, 2012, www.costelgilca.ro/bibliotecă, p. 96.

[20]Obiectivul (clauza 1)

Obiectivul prezentului acord-cadru este:

(a) îmbunătățirea calității muncii pe durată determinată, asigurând aplicarea principiului nediscriminării;

(b) stabilirea unui cadru pentru împiedicarea abuzurilor care pot rezulta din folosirea raporturilor sau contractelor de muncă pe durată determinată succesive” Directiva 1999/70/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 privind acordul-cadru cu privire la munca pe durată determinată, încheiat între CES, UNICE și CEEP, JO L 175, 10.7.1999, p. 43-48; ediție speciala în limba română: capitol 05 volum 05 p. 129 – 134.

[21] Magda Volonciu – Comentariu asupra art. 268 din Codul Muncii în „Codul muncii.  Comentariu pe articole, Vol. II”; colectiv Alexandru Athanasiu, Magda Volonciu, Luminiţa  Dima, Oana Cazan, Editura CH. Beck, Ediţia I, 2011.

[22] Nu apreciem aici dacă această opinie teoretică este justa sau nu, ci ne mulțumim doar să precizăm că Ministerul Public nu poate să o invoce ca argument din moment ce această opinie teoretică nu este confirmată de nici un element practică şi de nici o altă susţinere teoretică. Invocarea de către Ministerul Public denotă o lipsă de fundamentare ştiinţifică în argumentaţia sa.

[23]Art. 248

(1) Sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul în cazul în care salariatul săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:

a) avertismentul scris;

b) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile;

c) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;

d) reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, şi a indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;

e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă”.

[24] Am întâlnit această situaţie în cazul unei abateri disciplinare tehnice, în cadrul unei societăţi de radiodifuziune, în situaţia în care referatul a fost întocmit de către conducătorul postului de radio, iar ulterior din expertiza tehnică a rezultat că salariatul vinovat era de fapt un tehnician şi nu seful compartimentului tehnic, care fusese indicat în nota de constatare a faptei.

 

Contor: 11878 afișări

Costel Gilca, 16 noiembrie 2012 09:22

Calificativ

Comentarii

Comentarii
↑ Ascunde formularul ↑
Bogdan spunea,
16 noiembrie 2012, 08:46

Insuficienta înţelegerii a dreptului muncii şi a relaţiilor de muncă iată, conduce la astfel de interpretări eronate. O parte dintre "înţelepţii" de la "Inalta Poartă" nu sunt conectaţi la realitate ...

ion spunea,
16 noiembrie 2012, 16:15

imi pare rau, dar ICCJ are dreptate! pacat de Galca daca nu le pricepe!

Costel Gîlcă spunea,
16 noiembrie 2012, 16:39

"Ion" ai putea sa argumentezi opinia ta? Iti dau o pagina sau cat simti tu nevoie sa dezvolti o argumentatie. CHiar si cu drept comparat.

dana spunea,
19 noiembrie 2012, 05:58

Un caz concret din care rezulta cum un angajator supune hartuirii un salariat:
- in 15.06.2010, am fost preavizata ca postul mi s-a desfiintat din motive
economice;
- Am lucrat perioada de preaviz cate 8 ore/zi si pentru ca nu avea cine sa ma
inlocuiasca, mi-a solicitat sa vin pana pe 06.07.2010, lucru facut.
- Pe 15 iulie 2010 punctul de lucru la care lucram a fost inchis (in aparenta din
motive economice,; ulterior am aflat ca fusese inchis pentru igienizare; motivul economic fusese un pretext fata de salariatii disponibilizati; am aflat vestea uluitoare ca unitatea se afla in top economic, nu cum se plangea administratorul ca e falimentara; nu as fi aflat, dar SRL-ul contractase POSDRU si astfel , de pe internet, am aflat ca nu se contracteaza cu societati care au probleme economice; ulterior am aflat ca profitul unicului asociat administrator fusese intr-un an cat drepturile mele salariariale daca as fi lucrat o jumatate de secol la acesta)’
- Decizia de incetare a activitatii si adeverinta de somaj au sosit prin posta pentru celelate colege disponibilizate din motive economice; mie nu mi-a trimis-o pentru ca ii spusesem administratorului ca daca nu sunt reale motivele, ma
adresez justitiei
- Am contactat RRU si administrator, dar motivarea intarzierii trimiterii actelor a fost ca administratorul se afla in strainatate si n-are cine sa semneze decizia;
- Pe 3 sept. 2010 am primit o adresa sa ma duc la sediu sa-mi clarific situatia, ca nu m-am mai prezentat la lucru din 06.07.2010 si sa explic de ce (!) – de fapt mi-a fost sustras previzul si credeau ca nu mai pot face dovada ca primisem preaviz)
- Pe 16 sept 2010 am fost la sediu la cercetare disciplinara; am lasat un punct de vedere scris si dupa ce au incheiat procesul verbal de cercetare disciplinara in care am fost declarata vinovata ca lipsesc nemotivat din 07 iulie 2010 (am facut mentiuni pe procesul verbal ca au primit sub semnatura punctul meu de vedere in scris), le-am aratat copia preavizului; deindata ce au vazut ca detin copia preavizului, RRU ca sefa a comisiei de disciplina mi-a smuls din mana copia procesului verbal de cercetare disciplinara pe care mi-o daduse la solicitarea mea. Am parasit repede sediul pentru ca mi-a fost teama de agresiune fizica. (in timpul cercetarii disciplinare administratorul a venit si a urlat la mine ca nu rezolv nimic , indiferent ce as face; a motivat cu sistemul sau relational si m-a avertizat ca vor fi dati afara de la serviciu si membrii familiei mele care lucrau la alte societati apartinand acestuia si membrilor familiei sale ( sotul meu lucra de 11 ani la una dintre firme) – au fost disponibilizati dupa ce am chemat in judecata angajatorul
- Dupa ce au vazut ca detin o copie a preavizului, pe data de 04 oct 2010 am primit o adresa prin care eram chemata la sediu, motivand ca lipsesc nemotivat din 16 august 2010 (ultima zi lucrata confirmata si prin adresa din 3 sept fusese 06.07.2010, iar punctul de lucru fusese inchis pana pe 13 august, deci nu aveam cum sa lucrez intr-un loc inchis la propriu - pentru igienizare, pretins in actele trimise unei institutii, iar in deciziile de incetare a activitatii celorlalte colege disponibilizate, din motive economice; in instanta a refuzat sa prezinte actele daca a facut igienizare).
- nu m-am mai prezentat la sediu in urma acelei convocari , desi nu aveam dovada ca avusese loc cercetarea disciplinara; detineam doar punctul de vedere scris pentru care imi semnase de primire sefa comisiei de disciplina (RRU) – din comisie nu facuse parte nicio colega cu care lucrasem, ci niste persoane pe care le cunosteam din vedere)
- in 14 oct 2010 am primit alta convocare prin care se mentinea ideea ca as fi inceput sa absentez nemotivat din 16 august 2010; am trimis e-mail administratorului in care i-am scris ca sunt supusa hartuirii, ca nu mai am nimic de adaugat la cele spuse si scrise, primite de comisia de disciplina (nu mi-a raspuns);
- am petitonat ITM anuntand ca angajatorul tergiverseaza emiterea deciziei de incetare a activitatii in baza preaviz; ITM mi-a transmis raspunsul uluitor ca prima zi de absenta nemotivata ar fi 01 sept 2010 si nu 16 august 2010, cum rezulta din adresele pe care mi le-a trimis angajatorul (a trebuit sa fac dovezi in instanta ca in perioada in care am fost pontata prezenta 07 iulie 2010 – 31 august 2010 ma aflam oriunde in alta parte si nu la serviciu; ITM a dispus masura la care angajatorul a achiesat , de a-mi trimite drepturi salariale pana pe 31 august 2010 inclusiv, bani pe care angajatorul mi i-a trimis in 23 nov 2010 cu mandat postal (cunostea ca nu am nici un venit si spera sa iau banii, pentru ca se apropiau sarbatorile de iarna si nu aveam bani de paine; intre timp membrii familiei mele nu au mai primit salariu de la angajatorii lor - membrii familiei administratorului - si ulterior, dupa ce am chemat angajatorul in judecata, i-a disponibilizat; acestia au renuntat la judecati si s-au lipsit de salariile pe ultimele luni, nu au mai cerut nici salariu compensator, nimic, pentru ca au fost amenintati fizic; nu au fost lasi, doar scarbiti (eu primisem termen de judecata peste 8 luni).
- nu am ridicat sumele necuvenite, pentru ca mi se cuveneau bani doar pana pe 13
iulie 2010 cand expira preavizul; desi nu aveam bani, nu doream ca angajatorul sa sustina ca luand banii as fi recunoscut ca as fi fost la serviciu in timp ce, paradoxal , punctul de lucru nu lucrase.
- de tema de represaliile (fizice)cu care am fost amenintati ( nu puteam face dovada, ca nu inregistrasem
amenintarile), mi-am parasit domiciliul si m-am mutat intr-o casa la tara. (o singura data am fost singura la judecata si atunci am fost agresata de un individ care mi-a soptit ca-mi ia gatul daca ma mai prinde la tribunal. Mi-a fost frica, dar nu am renuntat.
- am trimis Inspectiei Muncii dovada scrisa ca punctul de lucru a fost inchis in
perioada 16 iulie -15 august 2010 pentru igienizare si nu din motive economice (dovada pe care am obtinut-o prin cerere de informare publica) si am aratat ca ultima zi lucrata 31 august 2010 din pontajul fals prezentat inspectorilor de munca, nu corespunde cu ultima zi lucrata din decizia de concediere, bazata tot pe un fals, si ca nu aveam cum sa lucrez intr-un punct de lucru inchis;. IM nu a a avut decat reactia de a-mi transmite ca cele ce mi se raspund sunt in baza celor prezentate de ITM caruia angajatorul i-a prezentat acte; nu a cercetat nimeni ca punctul de lucru a fost inchis si nu au revenit asupra masurii de a fi platita pana pe 31 august 2010. Aveam sa aflu cu stupoare ca din mai 2009, Inspectorul Sef Adjunct al ITM, institutie delegata de IM sa verifice situatia, era coleg de firma cu mine in timp ce detinea aceasta functie la institutia statului, primind lunar o suma de bani de la angajator, asemenea unei taxe de protectie. Am repetitionat de cateva ori IM si ITM dar n-au cercetat nimic; mi-au transmis insa ambele institutii ca cercetarea disciplinara avusese loc pe 16 septembrie 2010, ceea ce m-a salvat, pentru ca nu aveam raportul comisiei de dicliplina.(in decizie a scris ca n-a fost efectuata cercetarea disciplinara din cauza ca nu m-am prezentat)
- Pe 08 noiembrie 2010 am primit decizia de concediere disciplinara, cu data de 03.11.2010.
- am chemat angajatorul in judecata la 27 nov 2010 si am solicitat anularea deciziei, depagubiri la zi si daune morale 5000 euro
- Angajatorul a prezentat in instanta referate si procese verbale plasmuite, negand ca ar fi avut loc cercetare disciplinara; a prezentat state de plata si pontaje false, si o decizie de anulare a preavizului (semnata in fals in numele meu), ca sa sustina ca as fi fost la serviciu dupa 06 iulie 2010; despre preaviz a afirmat ca i l-am returnat cand mi-a anulat preavizul, ca intelegere ca mai vin la serviciu. Toate erau false si m-am inscris in fals; au fost inlaturate de la judecarea cauzei prin neprezentarea partii la judecarea falsurilor
- Lupta mea de mai mult de doi ani de zile, timp in care am trait ca un paria al
societatii, nu a fost in zadar. Pe
29.10.2012 Tribunal Bucuresti a anulat decizia de concediere si a obligat angajatorul sa-mi plateasca despagubiri pana la data hotararii…
Concluzie: in perioada nov 2010 – nov 2012, decizia de concedire disciplinara si-a produs efectele: nu am reusit sa ma reangajez niciunde unde am incercat am incercat in multe orase ale tarii, dispusa sa ma duc oriunde numai sa ma pot intretine; angajatorilor nu le convine un salariat concediat disciplinar si in mod cert nu le convine un salariat care a chemat in judecata un angajator (spiritul de solidaritate functioneaza).
Firma la care am lucrat a angajat 4 persoane cu aceeasi profesie ca a mea, de la data la care primisem preavizul pana la data concedierii mele. Firmele de la care au fost disponibilizati membrii familiei mele au angajat imediat alte persoane in locul lor.
Fostul angajator , primind raspunsurile institutiilor pe care le-am depus la dosarul conflictului de munca, m-a chemat in judecata in nov 2011, ca as fi petitionat neintemeiat institutiile statului si ca i-am stricat imaginea, astfel incat prejudiciul material de 5000 lei si prejudiciul moral de 5000 lei cu care se victimiza, se datora neincheierii sau neprelungirii unor contracte de prestari servicii cu tribunalul local si alte entitati nenumite. Am fost obligata de judecatoria locala la daune morale de 5000 lei pe motiv ca „organisme” (neidentificate in hotarare), ar fi impietat activitatea fostului angajator, desi acesta reclamase ca pagubele materiale si morale se datoreaza neincheierii contractelor; nu a depus nicio proba ca ar fi avut pagube materiale si nu a spus in ce fel i-am stricat imaginea prin petitionare; mai mult, nu se cunoaste cum si unde a fost impietata activitatea - angajatorul a sustinut ca a avut controale la sediu, iar martora sa a sustinut ca au fost controale la punctul de lucru – (la daune rezultate din impietare activitate nu s-a referit angajatorul ci judecatorul care a primit apt sa profeseze de la administrator - de profesie medic; dupa varsta de pensionare, judecatorii isi pot prelungi anual profesarea daca indeplinesc niste conditii pe care nu le stiu exact - sa nu avut abateri sa corespunda medical....)
-Am facut recurs la tribunal; au casat sentinta si si-au declinat competenta catre judecatoria sect 6 Buc. Pe 19 dec am termen. Jumatate de an am fost plimabata pe drumurile patriei la o judecata facuta fara competenta, alta jumatate a masteptat urmatorul termen si cine stie cat va mai dura..)
Toate cele de mai sus au facut obiectul dosarelor 57422/3/2010 judecat la Tribunal Bucuresti si nr.7317/202/2011 Judecatorie Calarasi, respectiv Tribunal Calarasi (dosar aflat acum pe rol la Judecatoria sector 6 Bucuresti - unde a primit alt numar 14973/303/2012, cu termen 19 dec. 2012)
Acesta este un exemplu din care rezulta ca angajatorul te poate sicana, te poate hartui cat doreste si cum doreste; salariatele falsificatoare de adevar si de inscrisuri sub semnatura privata, precum si martorele mincinoase nu se risca de placere ci sub presiunea ca sunt date afara (le cunosc punctul de vedere asupra angajatorului, dar se simt neputincioase din cauza ratelor la banci, a riscurilor pe care nu si le pot asuma fata de un angajtor cu relatii contractuale cu institutiile statului, astfel ca se bazeaza pe promisiunile administratorului ca sistemul sau relational functioneaza si ca nu li se va intampla nimic daca contribuie la desfiintarea mea...; au considerat ca repercusiunile unui conflict cu un angajator al carui administrator isi clameaza sistemul relational in toate zonele autortatilor si institutiilor,dar si in zona rau-famata a societatii, pot fi mai grave decat orice)
Daca as fi fost nevoita sa ma adresez impotriva angajatorului la tribunalul de care apartine sediul firmei, as fi renuntat si eu la dreptate. Nu as fi putut trai ani de zile in speranta ca peste ani, instante superioare or sa-mi faca dreptate; sistemul judiciar nu are resuresele necesare ca un conflcit de munca sa se judece cu celeritate ( am depus o cerere sa-mi dea termene scurte, am alaturat adeverinte ca n-am venituri nici eu nici membrii familiei mele, ca am o reteta de tulburare depresiva de la psihiatru si n-am bani sa-mi cumpar medicamentele, ca doresc sa se urgenteze judecata si am primit dupa asta, urmatorul dermen la doua luni distanta; mi-a fost suficient doi ani la fond si cat va mai urma, nu stiu.
Din tot ce s-a intamplat, angajatorul a invatat cum sa procedeze alta data, astfel ca salariatul sa-i fie victima sigura.
Eu am invatat ca mai bine mor de foame decat sa ma mai angajez la un SRL de cartie din provincie, unicefal, cu unic asociat si administrator; membrii familiei mele au invatat ca trebuie sa se interseze daca patronii sunt rude sau neamuri intre ei.
Ceea ce am relatat reprezinta doar o parte a actiunii fata de care mi s-a dat dreptate, doar pentru ca am avut noroc: am avut noroc ca mi-a sustras preavizul dupa ce apucasem sa fac o copie, absolut intamplator, in locul cererii de salariu compensator.
Am avut noroc ca cele doua institutii, ITM si IM au apucat ( inainte de interventia salariatului angajatorului, Inspectorul Sef Adjunct al ITM), sa-mi transmita ca cercetarea disciplinara avusese loc in 16 sept 2010. Ca atare, beneficiez deocamdata de o hotarare a TB care a anulat decizia de concediere disciplinara, pentru ca am fost norocoasa.
Iata de ce Ministerul Public nu are dreptate. Asta ar mai fi lipsit, sa ma mai tina inca trei luni la dispozitia sa, ca m-as fi internat la psihiatrie in mod sigur. Nimeni nu-si poate imagina ce sentimente de frustrare cu toate consecintele acesteia, am trait in tot acest timp, ce sentimente de teama ca tentaculele caracatitei sistemului relational local s-au intins pana la Bucuresti, suportand in tot acest timp lipsuri crunte, traind ca un paria al societatii, nevoita sa-mi vand aproape toate obiectele personale si de famile ca sa pot trai de pe o zi pe alta.
Realitatea in „terenul" privatilor - IMM mici si mijlocii, e crunta; in realiate, salariatii se lipsesc de dreptate. Doar in acest caz, colegele disponibilizate ilegal in aceesi zi cu mine, s-au multumit cu somaj, desi angajatorul trebuia sa plateasca pentru conduita sa ilgala si nu fondul de somaj.S-au temut de sistemul relational clamat de administrator; pe mine m-a avertizt ca doar 500 de euro costa sa ma trimita pe lumea cealalta... se pare ca s-a laudat, pentru ca inca sunt in viata. Membrii familiei mele disponibilizati si neplatiti luni de zile, s-au lipsit de dreptate si au preferat somaj, desi nu din fondul de somaj trebuia platita conduita ilegala a patronilor lor; s-au lipsit de scarba de durata proceselor, de judecati precum cea din dosarul 7317/202/2011 si de tot ce tine de functionarea institutiilor cu drept de control asupra angajatorilor...au vazut de la mine, ca una intrebam si alta imi raspundeau, ca nu s-au deranjat sa verifice nimic desi le-am trimis si dovezi, pentru ca in opinia unor functionari, adevarul e intotdeauna detinut de cel puternic, cu relatii si cu avere. Daca s-ar fi deranjat sa verifice, nu m-as mai fi dat de ceasul mortii sa srang dovezi ca ma aflam in alta parte a tarii in timp ce angajatorul mincinos si abuziv sutinea ca am fost la serviciu, cu acte semnate de salariatele sale si de administrator; daca s-ar fi deranjat sa verifice, procesul la fond, nu ar fi durat doi ani , ci un an.

danu spunea,
19 noiembrie 2012, 14:23

lucrurile devin interesante. Il poti si suspenda pe o perioada f lunga. Trebuie doar evitat sa nu fie abuziv. Sunt cazuri si cazuri.

radu spunea,
20 noiembrie 2012, 14:51

Iccj a interpretat corect, deoarece sunt cazuri in care angajatul refuza sa primeasca corespondenta si astfel nu poti face dovada ca l-ai convocat -motiv de nulitate. Si pentru a primi o confirmare de la posta de unde sa rezulte ca angajatul nu s-a deplasat sa-si ridice recomandata trec aproape 3 saptamani, ceea ce face imposibil sa te incadrezi in termenul de 30 de zile.

Costel Gîlcă spunea,
20 noiembrie 2012, 22:57

Ca practician de 12 ani nu am intalnit niciodata aceasta situatie. E adevarat ca sunt salariati care se joaca cu angajatorii, insa exista mijloace de contracarare.
Din pacate ICCJ a lasat totul la latitudinea angajatorului. El va face ce va dori. Si nu va fi bine pentru salariati.

dana spunea,
21 noiembrie 2012, 11:25

Radu,
Tot ICCJ a statuat ca afisarea pe usa de domiciliu a unei citatii nu lezeaza vreun drept sau interes, pentru ca acest lucru se face cand partea din proces refuza sa primeasca citatia; citatarea este
considerata legal indeplinita (Prezenta in instanta la un termen de judecata depinde de citarea pe care agentul pretinde ca ti-a afisat-o pe usa, desi nu cred ca vreun agent face acest lucru (cel putin mie nu mi-a afisat-o niciodata si nici nu mi-a batut la usa – am gasit de cateva ori la cutia postala, iar alteori n-am gasit nimic – era vb de proces in care am
solicitat judecarea in lipsa, pentru ca angajatorul desi se stia vinovat m-a chemat in judecata ca prin petitionare i-as fi stricat imaginea)
Primirea unei citatii sau a unei hotarari depinde de o multime de factori pe care nu-i poti controla si nici nu poti face dovada impotriva agentului ca nu ti-a afisat-o pe usa, sau ca acesta n-a gasit pe administratorul blocului …) .
Exista firme private de corespondenta; agentul distribuitor cauta salariatul; daca refuza s-o primeasca faci dovada in instanta prin firma respectiva ca a refuzat s-o primeasca. Sau poti face ca in cazul citarii: o dai sub semnatura administratorului blocului - procedura de convocare indeplinita(!) ; nu vad cum o instanta ar considera ca nu poti aplica aceleasi prevederei ca in cazul citarii la judecata
Aceasta in cazul in care salariatul nu mai este la serviciu.
E adevarat ca transmiterea prin firma privata de curierat costa cu cativa lei mai mult, dar asa poti dovedi refuzul salariatului de a primi convocarea.
In cazul in care este la serviciu ii dai adresa de convocare in prezenta unor martori cu care nu te afli in interese si acestia semneaza ca au fost martori la momentul refuzului.primirii convocarii.
Referitor la trei saptamani, eu am primit avizul a doua zi dupa ce corespondenta a fost trimisa din provincie de la sediul firmei, aflat la peste 120 km departare de domiciliul meu. Serviciile postale functioneaza foarte bine; o spun din proprie experienta. Am petitionat institutii din provincie si din Bucuresti. Pentru Bucuresti, daca am depus scrisoarea pana in orele 12, in aceeasi zi a fost confirmata primirea. Pentru alt judet, confirmarea a fost semnata a doua zi.
In cazul in care sunt totusi situatii de genul celor spuse de tine, termenul de 6 luni este exagerat. Eu am suportat incertitudinea 3 luni si a fost extrem de frustrant. Poate ca 30 zile e prea putin, cum spui, dar 6 luni e de-a dreptul ridicol si absurd; fiecare zi reprezinta un calvar pentru cineva care-si castiga existenta prin munca cinstita, grea, si prost platita, neavand de unde sa-si faca rezerve. E bine sa privesti si din punctul de vedere al salariatului; refuzul de a primi corespondenta este exceptie, nu regula, si intotdeauna ilegiuitorul prezuma buna credinta a ambelor parti. Mie ,angajatorul mi-a trimis in aceeasi zi o convocare la domicilul stabil si una la resedinta din alt judet. M-am deplasat si la resedinta sa ridic corespondenta de la angajator, facand o cheltuiala neprevazuta, pentru ca am fost interesata sa scap de incertitudine. De asemenea, am solicitat expres judecarea cu celeritate a cauzei, desi era o certitudine ca avea sa fie obligat sa-mi plateasca despagubiri pana la data pronuntarii, pentru ca a primi despagubiri si daune morale nu poate compensa ruptura de viata profesionala si sociala; o solutie care anuleaza decizia ilegala iti ofera macar speranta reluarii activitatii, cu toate satisfactiile profesionale si de relationare.
Decizia ICCJ este indiscutabil un atac la adresa salaritilor; pentru a intelege acest lucu, ori trebuie sa citesti cu atentie argumentarea facuta de Domnul Avocat, ori trebuie sa fi trecut print-o astfel de situatie.


Costel Gîlcă spunea,
22 noiembrie 2012, 12:18

Dana - ai perfecta dreptate. Se vede ca spre deosebire de birocratii de la ICCJ tu ai trait aceste situatii astfel incat tot ceea ce spui tu este absolut pertinent si mai ales pracic. Din pacate cei de la ICCJ pe de o parte sunt birocrati, nu au facut niciodata o astfel de procedura, iar pe de alta parte habar nu au ce inseaman dreptul muncii, sau mai bien spus relatiile de munca. Situatia va fi catastrofala pentru salariati. De acum, vom vedea demisii pe banda rulanta! Te las 6 luni sa iti cauti de munca sau te concediez disciplinar.

dana spunea,
15 decembrie 2012, 07:41

M-am tot gandit la decizia ICCJ, pentru ca nu ma pot impaca cu gandul ca cea mai inalta autoritate din justitie poate aprecia ca un salariat poate fi hartuit timp de 6 luni...am ajuns la concluzia ca , daca nu este vorba despre o discriminare in sens juridic, este cu siguranta vorba despre o discriminare morala intre tratamentul aplicat unui functionar public si cel aplicat unui salariat din motivele pe care le voi enumera mai jos. Daca ICCJ poate aprecia ca fapta sanctionabila a unui functionar public poate fi constatata in 15 zile iar un salariat poate fi hartuit 6 luni, atunci cred ca e o problema de moralitate, iar daca e o problema de moralitate la ICCJ, atunci ...
Din art 34 Norme metodologice de aplicare a Legii 544/2001, rezulta ca un functionar public trebuie sanctionat disciplinar in 15 zile - citez: „ In cazul in care reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul la aceasta se transmite solicitantului care se considera lezat in termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei administrative. Acest raspuns va contine informatiile de interes public solicitate initial si, de asemenea, va mentiona sanctiunile disciplinare aplicate in cazul functionarului vinovat, in conditiile legii. »
rezulta ca functionarul public nu poate fi « hartuit » 6 luni de o comisie disciplinara, ci in 15 zile acela stie clar daca fapta lui a fost sau nu sanctionabila.
Daca angajatorul public are timp in 15 zile sa sanctioneze functionarul public, de ce ii trebuie 6 luni angajatorului de drept privat, fie ca unitatea este sau nu este de interes public, ar trebui intrebati judecatorii de la ICCJ; ar trebui intrebati cum explica domniile-lor acesta diferenta imensa de timp, de la 15 zile la 6 luni.
Din moment ce raporturile de serviciu prezinta elementele specifice unui raport juridic de munca ( functionarul are un statut contractual in lipsa CIM) situatia salariatului este comparabila cu a functionarului public( de ex cu a inspectorului de munca), singura deosebire fiind aceea ca functionarul public este purtatorul puterii publice (atributiile si responsabilitatile nu sunt negociate ci stabilite prin lege), iar salariatul doar prepusul angajatorului sau.
Daca regimul juridic de drept comun aplicat functionarilor este aproape similar cu regimul juridic de drept comun aplicat salariatilor, ne aflam intr-o situatie in care cele doua sunt comparabile
Tratamentul diferit aplicat persoanelor aflate in situatii comparabile trebuie justificat obiectiv ; ori, ce motiv obiectiv ar putea invoca ICCJ ca sa justifice faptul ca un salariat poate fi supus hartuirii angajatorului sau , prin comisia de disciplina, timp de 6 luni, iar functionarul public trebuie sanctionat in 15 zile, daca a savarsit o fapta sanctionabila ?
Situatia comparabila, adica sensibil similara : raportul de serviciu este un raport de munca : si functionarul public are statut contractual sinalagmatic, cu titlu oneros; cu executare succesiva, incheiat intuitu personae; chiar daca lipseste CIM, cu acelasi obiect si cauza ca a oricarui raport juridic de munca, reprezinta un acord de vointe, se afla in subordinea celui in favoarea caruia lucreaza (institutie/autoritate publica) , iar dreptul muncii se ocupa de raportul juridic de munca dintre functionarul public si institutia/autoritatea publica, si acesta raspunde disciplinar... ca atare, denumirea raportului de munca nu il diferntiaza pe functionar de salariat decat prin prisma faptului ca atributiile si responsabilitatile sunt stabilite de lege, pentru ca angajatorul sau este institutia /autoritatea publica
Deosebirile nu sunt esentiale in opinia mea, de aceea tratamentul aplicat trebuie sa fie acelasi, aflandu-ne in situatii comparabile, aproape similare.
Nu am cultura juridica necesara sa-mi dau seama daca este o discriminare juridica, dar ne aflam in prezenta unei disciminari morale, fara niciun dubiu.
Potrivit Protocolului 12 la CEDO persoanele sunt protejate impotriva discriminarii practicate de stat prin autoritatile si institutiile acestuia, pe orice alt criteriu, nu numai pe cele «protejate», iar comportamentul celei mai inalte autoritati din justitie trebuie sa fie moral, chiar daca din punct de vedere juridic nu poate fi calificata (sau poate, nu ma pricep) ca discriminare, dar din punct de vedere moral, deciziile ICCJ sufera la greu . , sunt foarte curioasa care ar fi raspunsul ICCJ cu privire la posibilitatea de a fi santionat un functionar public in 15 zile si pentru un angajat oarecare trebuie 6 luni., pentru ca si unul si altul poate savarsi abateri disciplinare in legatura cu munca, fie ca o presteaza fata de angajatorul intitutie/autoritate publica, fie ca o presteaza pentru angajatorul unitate de drept privat de utilitate publica sau nu...
multumesc

gheorghe spunea,
24 ianuarie 2013, 20:08

in anul 2011 am fost disponibilizat in urma restructurarui institutiei in urma unui examen de testare profesionala ,astfel in perioada de preaviz, care preaviz a fost de 30 de zile conform l.188/1999 eu fiind functionar public astfeldupa afisarea rezultatelor de la examenul de testare profesionala am intrat in concediu medical , acest lucru sa intamplat cand mai aveam din preaviz de executat 8 zile iar la terminarea concediului medical. concediul medical a fost in jur de 3 saptamani la terminarea c.m. in ziua urmatoare a fost emis ordinul de eliberare din functie, fara a mai tine cont de zilele din preaviz neefectuate, pe acest motiv am contestat decizia in instanta. Instanta curtea de apel mi-a dat castig de cauza pentru nerespectarea termenului de preaviz si reicadrarea in functia detinuta anterior dar institutia a facut recurs la iccj pe motiv ca eu am intrat in cm cand stiam ca am sa fiu disponibilizat si nu mai pot fi reincadrat pentru postul meu a fost desfintat dar institutia la un an si ceva a facut angajari si au dat o adresa prin care spun ca mai au posturi disponibile. Credeti ca o sa am sansa la iccj la recursul care se va judeca in luna mai. Asi dori din partea d-voastra un sfat.

Victor spunea,
22 noiembrie 2013, 12:49

Inca un caz concret(al meu) referitor la procedurile disciplinare.

Am fost suspendat pe perioada cercetarii disciplinare prealabile, dar am fost tinut in suspendare foarte mult timp( trei sferturi din intervalul total de suspendare) dupa finalizarea cercetarii disciplinare(data procesului verbal final de cercetare disciplinare).

Dupa ce in prima instanta a fost anulata decizia de suspendare ca fiind fara temei legal, in recursul inaintat de angajator instanta a admis recursul si a modificat sentinta pe motiv ca cercetarea disciplinara dureaza pana la emiterea deciziei de sanctionare si nu pana la data incheierii procesului verbal de cercetare disciplinara.

Culmea este ca data finalizarii cercetarii disciplinare a fost stabilita intr-o decizie civila irevocabila de catre aceeasi instanta de recurs(?????????) care a anulat anterior decizia de sanctionare !!!

La o asemenea abordare din partea justitiei se pune intrebarea fireasca ce rol mai are codul muncii.

banner
banner

Abonare newsletter

Promoții

banner